M.2 SSD eller vanlig SSD ?

Permalänk

M.2 SSD eller vanlig SSD ?

Funderar på en 128Gb M.2 SSD för OS, men vad talar för en sådan kontra en vanlig 2,5" SSD ??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peckapecan:

Funderar på en 128Gb M.2 SSD för OS, men vad talar för en sådan kontra en vanlig 2,5" SSD ??

Just nu, smidigt format. Du slipper en stor burk som tar upp en diskplats.
Framöver kommer de dessutom att kunna bli snabbare då bussen är snabbare än SATA3. I alla fall på pappret. Men just nu finns det inga M2 SSD'er som har snabbare läshastigheter än motsvarande SATA/mSATA.

Jag är själv lite intresserad av att skaffa en M2 disk, men jag tror jag avvaktar tills jag ser om det kommer några som är snabbare, för just nu tycker jag inte att de erbjuder så mycket mervärde, i alla fall inte i en stationär dator. Möjligtvis om M2 modellen är billigare, då spelare det ju ingen roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Just nu, smidigt format. Du slipper en stor burk som tar upp en diskplats.
Framöver kommer de dessutom att kunna bli snabbare då bussen är snabbare än SATA3. I alla fall på pappret. Men just nu finns det inga M2 SSD'er som har snabbare läshastigheter än motsvarande SATA/mSATA.

Jag är själv lite intresserad av att skaffa en M2 disk, men jag tror jag avvaktar tills jag ser om det kommer några som är snabbare, för just nu tycker jag inte att de erbjuder så mycket mervärde, i alla fall inte i en stationär dator. Möjligtvis om M2 modellen är billigare, då spelare det ju ingen roll.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200585-plexto...

Modeller med PCIe kommer nu. Antar att den bygger på Marvell. Samsung har haft till OEM ett tag och de borde släppa under eget märke när som helst. Intel släpper till hösten och Sandforce är inte långt borta med sina heller.

Fast M.2 är lite trassel. Det är inte alls säkert att datorn klarar av att boota över PCie. Det beror på UEFI och det är inte självklart att det finns stöd i det som det ser ut idag. Det måste man kolla upp. Sen är priserna högre för M.2 generellt eftersom de tillverkas i små serier fortfarande. Längre fram lär priset gå ner till under 2,5" eftersom de helt klart är billigare att tillverka. Samma elektronik fast man slipper ett skal som inte tillför något. Stöd för NVMe verkar också vara lite av ett frågetecken än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Funderar på en 128Gb M.2 SSD för OS, men vad talar för en sådan kontra en vanlig 2,5" SSD ??

Om du sitter på en mITX burk kan det vara rätt så händigt att slippa dra sata kablar och el kablar i ett redan trångt chassi. Sen så beror det på om M.2 porten du har på moderkortet kör via PCI-e eller SATA. Om ditt moderkorts M.2 port stödjer SATA så använder du en M.2 SSD som stödjer SATA t.ex. Crucial m500 M.2. Du får då samma hastigheter som om du valt en motsvarande SSD med samma läs/skriv hastigheter.

Om du dock har en M.2 SSD som kör via PCIE då jäklar kan det gå undan:
Här har du ett exempel på hur snabbt det kan bli med nya M.2
http://www.anandtech.com/show/8006/samsung-ssd-xp941-review-t...

Här är en liten sammanfattning som kan vara bra att tänka på när du ska köpa M.2:

"if you want to use an M.2 interface SSD, it needs to be of socket configuration, PCI-e/SATA mode, and dimensions, that your motherboard specifies.
e.g.; I want to build with an ASUS H97I-Plus. It requires an:
M.2 Socket 3, with M Key, type 2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)
My M.2 SSD of choice would be a Crucial M.2 Type 2280 SATA 3 SSD.
M.2 socket 3 refers to the physical port, (at the bottom).
M key refers to the SSD's connection shape.
and,
2260/2280 refers to the physical dimensions. 22mm wide by 60/80mm long.
If you fill the requirements of your MOBO you should be good. Check the compatibility lists, then have a look at the suggested products, or just go for something with the same specs."

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem

Samsung XP941 M.2 x4 finns ju att köpa på ebay. för typ 1200 .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

OBS! Om du ska köpa en msata Eller M2, tänk då på att du förlorar 2 sataplataer. Då de blir inaktiverade när man ansluter en av följande (iaf på alla Mobo jag tittat på som har 6 eller 8 sata)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"