Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

RAM Problem

Tjena!

Igår så hittade jag ett 4gb ram minne som jag helt hade glömt bort att jag ägde. Det är oanvänt och låg i original förpackningen. Jag tänkte att jag lika gärna bara kan sätta in det i min dator. Men för att kunna sätta in det behövde jag ta bort ett av de två 2gb ram minnena jag redan hade installerade för att få plats med det nya (har bara två ram platser). När jag sätter in 4gb ram stickan så märker jag att det inte funkar, och att jag nu bara har 2gb ram tillgängligt. Så jag söker upp det och får reda på att man måste ha samma storlek på alla ram minnen som man vill ha i datorn.

Jag tar ut 4gb stickan och sätter tillbaks min 2gb sticka och startar sedan datorn igen. Men nu kan jag bara använda 1.99gb ram när jag har 4gb ram installerat.

Jag har ett 64 bit OS och kunde använda 4 innan jag provade att byta ram.

Någon som kanske kan lista ut vad problemet kan vara?

Moderkortet är ett Asrock H55M-LE
Ramet är 2GB Kingston. Vet ej vilken modell osv. Är inte vud datorn atm så kan ej kolla.

http://imgur.com/HOR3vkJ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Prova i BIOS att sätta "Load safe settings" eller nåt åt det hållet

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Lullee:

Tjena!

Igår så hittade jag ett 4gb ram minne som jag helt hade glömt bort att jag ägde. Det är oanvänt och låg i original förpackningen. Jag tänkte att jag lika gärna bara kan sätta in det i min dator. Men för att kunna sätta in det behövde jag ta bort ett av de två 2gb ram minnena jag redan hade installerade för att få plats med det nya (har bara två ram platser). När jag sätter in 4gb ram stickan så märker jag att det inte funkar, och att jag nu bara har 2gb ram tillgängligt. Så jag söker upp det och får reda på att man måste ha samma storlek på alla ram minnen som man vill ha i datorn.

Jag tar ut 4gb stickan och sätter tillbaks min 2gb sticka och startar sedan datorn igen. Men nu kan jag bara använda 1.99gb ram när jag har 4gb ram installerat.

Jag har ett 64 bit OS och kunde använda 4 innan jag provade att byta ram.

Någon som kanske kan lista ut vad problemet kan vara?

http://imgur.com/HOR3vkJ

Har du endast två minnesplatser? Ange gärna vad du har för grejer i datorn, så underlättar du för oss som inte sitter vid din burk. Prova att sätta om det minne du har satt i. Tryck till ordentligt.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud