Norge förbjuder tiggeri på kommunal nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Duger utmärkt.

Ägaren till den här bilen verkar vara en snäll kille, han lånar ut den till vad jag har sett 4-5 andra killar som turas om att köra ut ett gäng gästarbetare varje morgon och sen hämtar dom framåt kvällen.
Gästarbetarna får även låna olika skyltar med bilder på sjuka barn, men dom verkar inte ha så bra koll på skyltarna eftersom dom har olika skyltar varje dag.

BBC länken förutsätter att tiggeriet organiserat av en yttrekraft, det du lägger fram nu och förutsatt att det är sant säger inget mer än att tiggarna är organiserade och att tiggarna på ett eller annat sätt är organiserade och sett till djurlivet i stort (för det här är inte enkom ett mänskligt beteende.) så hade en brist på organisering varit förbluffande.

Skrivet av JesperT:

Jag blir rent utsagt förbannad över hur de där organiserade östeuropeiska tiggarna totalt skrupelfritt ser det som ett slags jobb att sitta och drälla på våra gator och tänka ut vilka lögnaktiga historier om hur deras barn behöver pengar till hjärnkirurgi och vad det nu kan vara som de tror bäst får naiva svenskar att öppna sina plånböcker.
Det handlar om att spela teater för att verka så lidande som möjligt och finna de bilder och historier som genererar mest pengar. Det är en skam att det får fortgå.
När folk är i nöd på riktigt så har allmänheten lärt sig att ignorera det, eftersom vi har så många som spelar teater.
De bidrar på detta sätt till ett cyniskt samhälle där ingen längre tror på någon som säger sig behöva hjälp och det borde de skämmas rejält över. Men vad gör det i deras ögon, det är ju bara lite dumma svenskar de lurar...
Att tiggarna inte lever något lyxliv och har det knapert råder det knappast något tvivel om och det kan jag känna sympati med.
Att de organiserar sig, spelar teater, ljuger och överdriver sin misär för att lura naiva svenskar har däremot jag noll sympati med.

Oh Noes! (Säger kidsen så?)

Vad du gör Jesper och jag har ingen lust att gå in på detaljer är att bygga upp ett resonemang till det mest återkommande felaktiga svaret som ges i undersökningar:
- "jag påverkas inte men andra gör det".

Skrivet av Valiumballong:

Random försäljningsnisse kan bli straffad för falsk marknadsföring.

Marknadsföring gäller dock produkten som marknadsförs. Sitter en tiggare med en lapp som säger att tiggaren är förlamad så faller det i kategorin "serveringsförslag" inte felaktigt innehåll då vi inte vet om huruvida tiggaren eller ej avsett laga sin trasiga kropp eller ej.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Oh Noes! (Säger kidsen så?)

Vad du gör Jesper och jag har ingen lust att gå in på detaljer är att bygga upp ett resonemang till det mest återkommande felaktiga svaret som ges i undersökningar:
- "jag påverkas inte men andra gör det".

Och vad du Huzzbutt gör, är att komma med mästrande nonsenssvar utan innehåll istället för faktiskt försöka bemöta någonting.

Om man ska ta fasta på den mening som du skriver "jag påverkas inte men andra gör det", så är jag fullkomligt medveten om att jag påverkas liksom alla andra om det är det du försöker uttrycka att jag inte skulle förstå. Däremot är det helt klart att vissa är mer naiva än andra och låter sig luras av de historier som serveras till dem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Och vad du Huzzbutt gör, är att komma med mästrande nonsenssvar utan innehåll istället för faktiskt försöka bemöta någonting.

Om man ska ta fasta på den mening som du skriver "jag påverkas inte men andra gör det", så är jag fullkomligt medveten om att jag påverkas liksom alla andra om det är det du försöker uttrycka att jag inte skulle förstå. Däremot är det helt klart att vissa är mer naiva än andra och låter sig luras av de historier som serveras till dem.

Huzzbutt är ingenting, bara brus.
Ignorera bara..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Och vad du Huzzbutt gör, är att komma med mästrande nonsenssvar utan innehåll istället för faktiskt försöka bemöta någonting.

Vi tar och går igenom vad du skrev då, för den goda sakens skull

Skrivet av JesperT:

Jag blir rent utsagt förbannad över hur de där organiserade östeuropeiska tiggarna totalt skrupelfritt ser det som ett slags jobb att sitta och drälla på våra gator och tänka ut vilka lögnaktiga historier om hur deras barn behöver pengar till hjärnkirurgi och vad det nu kan vara som de tror bäst får naiva svenskar att öppna sina plånböcker.
Det handlar om att spela teater för att verka så lidande som möjligt och finna de bilder och historier som genererar mest pengar. Det är en skam att det får fortgå.
När folk är i nöd på riktigt så har allmänheten lärt sig att ignorera det, eftersom vi har så många som spelar teater.
De bidrar på detta sätt till ett cyniskt samhälle där ingen längre tror på någon som säger sig behöva hjälp och det borde de skämmas rejält över. Men vad gör det i deras ögon, det är ju bara lite dumma svenskar de lurar...
Att tiggarna inte lever något lyxliv och har det knapert råder det knappast något tvivel om och det kan jag känna sympati med.
Att de organiserar sig, spelar teater, ljuger och överdriver sin misär för att lura naiva svenskar har däremot jag noll sympati med.

I ditt inlägg hävdar du att gruppen tiggare lurar naiva svenskar och att detta har som effekt att allmänheten ignorerar riktig nöd.

Eftersom allmänheten omfattar alla eller större delen av den svenska populationen är huvudpunkten i ditt resonemang att svenskar är naiva dumskallar.

Skrivet av JesperT:

Om man ska ta fasta på den mening som du skriver "jag påverkas inte men andra gör det", så är jag fullkomligt medveten om att jag påverkas liksom alla andra om det är det du försöker uttrycka att jag inte skulle förstå. Däremot är det helt klart att vissa är mer naiva än andra och låter sig luras av de historier som serveras till dem.

Återigen, paradnumret i ditt resonemang är att Svenskar är naiva dumskallar förledda av nesliga tiggare.

Skrivet av JenzA:

Huzzbutt är ingenting, bara brus.
Ignorera bara..

Nåja Jenza det finns ingen anledning att ens sluta försöka tillföra information även fast dina tidigare försök har gått i stöpet. Gör om gör rätt istället.

Never give up! Som diskuskastarn sa i P4

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Yrkestiggeri handlar om vanlig enkel marknadsekonomi. Det finns personer i landet som är villiga att betala för att se folk tigga, dessa personer brukar inte skänka så mycket, men många bäckar små resulterar i att det ändå lönar sig att åka hit för att tigga.
De som utanför landet åker hit för att tigga har självklart olika anledningar till varför de gör det, en vanlig orsak är dock att de tror att det är det bäst betalda "jobbet" som de kan få. Liksom att jobba på ett jordbruk i hemlandet kanske resulterar i mindre pengar plus att det är ett farligt yrke. Är man då äldre eller svagare så är tiggare i ett välbärgat land en bra investering.

På frågan vad vi bör göra åt saken, ja inte ett skit. Det fina med marknadsekonomi är att den är självreglerande och att det inte på lång sikt kommer att kommer hit fler tiggare än vad det finns marknad för. Dessutom blir det bara en mindre skara som har löspengar, varvid personer som betalar för att se tiggeri minskas.

Socialtjänsten, sjukvård till alla etc ska dock ses som ett helt annat område. Där vi enligt mitt tycke ska ha ett så bra socialt skyddsnät så att i princip ingen behöver tigga och det staten borde kanske ha rätt att låsa in folk mer emot deras egen vilja? Alltså personer som inte "klarar sig själva".