Permalänk
Medlem

Problem med custom loop

Tjenare, byggde igår ihop min första custom loop.

Allt funkade bra, inga problem att bygga men när jag skulle få ur luften ur systemet blev det problem.
Varje gång jag stänger av pumpen så åker luften tillbaka in i radiatorn då den sitter högre än reservoaren.
Vet inte hur jag ska få löst problemet, först tänkte jag att de blir bra om jag fyller den till max, men icke... samma problem.
Kan inte flytta om komponenterna då de redan är trångt i chassit.

Hjälp mig! Är så himla tråkigt att har spenderat så mycket pengar men inte få de till att fungera

Permalänk
Avstängd

Du får ju vicka på chassit fram och tillbaka, sedan ha locket öppet till reservoaren so luften kan försvinna, och när vattennivån sjuker vet du att luften har avdunstat, och då är det bara att fylla på mer.

Permalänk
Medlem

Tror inte du förstår vad jag menar man kan ju inte få reservoaren 100% full med vatten. Så det är alltid luft I reservoaren. När man stänger av pumpen så sticker luften ut ur reservoaren till radiatorn. Du kan se slangen till reservoaren komma in uppe till höger i bilden.

Permalänk
Avstängd

Jag menar att du ska ha systemet igång med fillporten öppen, så avduntar vattnet. Ibland kan det ta 1-2 veckor för all luft att försvinna. Sedan har du tanken upp och ner ju. Både in och out ska vara i bottnen för att motverka denna absurda situation.

Permalänk
Medlem

Som sagt, du förstår inte vad jag menar då det alltid kommer vara luft i reservoaren eller hur? Och om det är luft där kommer den luften alltid stiga, och högst upp i min reservoaren kommer slangen från radiatorn in, så luften kommer ta den vägen, den kommer ju inte stanna i reservoaren bara för att ;p

Var tvungen att montera på detta vis då de inte gick att få in slangen utan att den böjde sig om jag monterade på "rätt" sätt

Permalänk
Avstängd

Du har kopplat fel, okej? De gångerna vattnet kommer in i tanken från toppen går det ner i ett rör till bottnen av tanken.

Permalänk
Medlem

Jag har inget rör i min tank, skulle uppstå precis samma situation om jag vände på tanken

Permalänk
Avstängd

Nej, inte om du hade både "in" och "out" i bottnen. Varför argumenterar du? Du har kopplat fel från början.

Permalänk
Medlem

Haha jag argumenterar inte försöker bara komma på ett sätt för det att fungera som det sitter nu

Permalänk
Avstängd

Svårt att fixa något som redan är fel från början. Jag säger inte att problemet beror på kopplingen, men men måste utgå från att göra alt rätt först.

Permalänk
Medlem

När man har har slangkopplingen i toppen brukar man ha ett rör i resorvoaren som sticker ner under vattenytan just för att slippa detta och för att det inte ska bli "vattenfall" där du hör vattnet falla ner i resorvoaren

Permalänk
Medlem

är det bara jag som är blind eller var har du din retur?

hur som, när väl all luft är borta så kommer det inte att gå upp i radiatorn igen då vattentrycket kommer hålla emot.

Permalänk
Medlem

Som tidigare person noterat, gör om gör rätt. In/ut skall vara nere av just den anledningen att det alltid kommer vara under vatten och inte suga in luft då den kommer stiga. Du kommer alltid ha ca 10-15% lift i tanken som kommer vara ovanför vattenytan.

Permalänk

Hur har du dragit slangen från radiatorn till reservoaren då. Ser bara slang från cpu till radiatorn. Sen skulle jag vrida på cpu blocket med så EK loggan kommer rätt vänt.

Har du en anslutning i baken av radiatorn och kopplat slang från den till res så kommer bara vattnet gå genom halva radiatorn = sämre kylning

Hur kan du säga att allt funkade bra och så byggandet med när du vänt reservoaren upp och ned. Har du inte läst på och tittat på you tube klipp om custom loopar. Har du sett någon som monterat res på det viset nä inte jag iallafall.

Permalänk
Medlem

Kolla på bilden till höger i "STEP 4: RECOMMENDED RESERVOIR CONFIGURATION" i manualen nedan, så anser jag att du borde dra in och ut slangarna till reservoaren, på så sätt "fastnar" luften där inne.
http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109841020.pdf

Du måste alltså vända på den och skaffa en ny längre slang att ansluta med från din radiator.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, bestämde mig för att montera om reservoaren så den nu ligger ned och både in / out är under vatten hela tiden, trodde inte att de skulle gå, men de gjorde de... Fram med vinkelslipen och ta bort HHD buren

Permalänk

Du kommer behöva ha något öppet hål vattenytan för att bli av med luft i systemet, som tidigare skrivits.

Normalt sett så använder man hålet i toppen på reservoaren för att avlufta, och har både in och utlopp för reservoaren i botten. (eller då ett rör som går in under vattenytan om man av någon anledning måste ha inloppet i toppen av reservoaren)

Osäker på hur du har tänkt avlufta systemet om du lägger ned reservoaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Både in och ut-gången på reservoiren måste vara under vattenytan, annars kommer du alltid dra in luft i kyl-loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Tack för alla tips, bestämde mig för att montera om reservoaren så den nu ligger ned och både in / out är under vatten hela tiden, trodde inte att de skulle gå, men de gjorde de... Fram med vinkelslipen och ta bort HHD buren

Alltså du kommer få betydligt svårare att lufta ditt system om du lägger den, jag förstår inte riktigt hur du tänker där?
Det räcker med att du vänder på reservoaren, inte bara för att det är enklare men också för att du slipper stå med vinkelslipen och kapa i chassit.

När du fyller ditt system så måste det stå ett tag med pumpen igång och du vickar och lutar på chassit för att luften i radiatorn ska bli uttryckt av vattnet, du lämnar fillporten öppen på reservoaren så luften har någonstans att ta vägen. Du kan inte få 100% luftfritt och du ska inte heller ha det, har du bara in/ut i botten på reservoaren så är det inga problem.

Vänd på resen, sätt in och ut slangarna i botten, fyll upp igen och lämna fillporten öppen och luta/vicka så hör du hur det bubblar. När du inte längre ser att det kommer en massa bubblor i reservoaren så är det luftat och klart. Det kan ta ett tag innan det sker.

Hoppas du hinner läsa det här innan du förstör chassit i onödan.