Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Vi i klassen fick Ipad's i skolan som jag hade i 1 år (bytte linje så lämnade in den) och under det året så råkade jag tappa den och hela skärmen spräcktes.När jag lämat in Ipaden så fick jag hem en räkning som låg på 1000 kr som jag betalade. Även om jag spräckte den av ren klantighet så tycker jag endå att jag inte borde betalat eftersom att Ipad och dator är ju en del av studierna man kan ju lixom inte välja att inte ha det eftersom det är som sagt en del av studierna och alla borde väl förstå att i en klass som det går t ex 20 pers så är det rätt stor chans att iallafall 1 råkar tappa den. Det jag undrar är vad ni tycker om detta, borde man betala för något som man måste ha pga att det ingår i studierna. Och vad skulle handla ifall du bara sket i att betala räkningen? Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men vi får se hur det går

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

*tråd flyttad*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Beror på avtalet mellan dig och skolan angående digitala läromedel(Dator mm). Vad som gäller om du tappar paddan i golvet osv..

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av ole-jacob:

Vi i klassen fick Ipad's i skolan som jag hade i 1 år (bytte linje så lämnade in den) och under det året så råkade jag tappa den och hela skärmen spräcktes.När jag lämat in Ipaden så fick jag hem en räkning som låg på 1000 kr som jag betalade. Även om jag spräckte den av ren klantighet så tycker jag endå att jag inte borde betalat eftersom att Ipad och dator är ju en del av studierna man kan ju lixom inte välja att inte ha det eftersom det är som sagt en del av studierna och alla borde väl förstå att i en klass som det går t ex 20 pers så är det rätt stor chans att iallafall 1 råkar tappa den. Det jag undrar är vad ni tycker om detta, borde man betala för något som man måste ha pga att det ingår i studierna. Och vad skulle handla ifall du bara sket i att betala räkningen? Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men vi får se hur det går

Är ledsen men du FICK aldrig en iPad av skolan du fick LÅNA en av skolan, inte samma sak.. jag ser det som en självklarhet att du ska betala reparationskostnad för den inte mer än rätt.

MVH
jensen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2006

Självfallet skall du betala för iPaden, tycker för övrigt att det är på gränsen till efterblivet att elever springer runt med iPads/Macbooks. Inte undra på att skolresultaten sjunker likt ett ankare

| i7-3930K 4.9 GHz | 2X EVGA GTX 780 CLASSIFIED | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD Green 2TB | MSI Big Bang-XPower II | Corsair 900D | 2X X-Star DP2710 120Hz | Corsair Dominator Platinum DDR3 2400mhz 4x4GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX | Watercooling 480+480+240 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av jensen.:

Är ledsen men du FICK aldrig en iPad av skolan du fick LÅNA en av skolan, inte samma sak.. jag ser det som en självklarhet att du ska betala reparationskostnad för den inte mer än rätt.

MVH
jensen.

Ursäkta jag menade att jag fick låna xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2013

Självklart ska du betala om du har lånat och haft sönder något. Om du sedan är tvungen att ha den eller inte för studier spelar ingen roll.

Samma sak gäller i alla "låne-ärenden" imo, om jag lånar min brorsa Bertils bil för att jag ska bila till Tyskland över helgen och har sönder den så är det ju klart att jag betalar för reparation osv.

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,6 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4GB CL9 2133MHz DDR3 | EVGA GTX 1070 Gaming FTW | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS | M-Audio AV42 | Steelseries Siberia V2 | Logitech Performance Mouse MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Danmyr:

Självfallet skall du betala för iPaden, tycker för övrigt att det är på gränsen till efterblivet att elever springer runt med iPads/Macbooks. Inte undra på att skolresultaten sjunker likt ett ankare

True, sen kommer vanlig skrift försvinna.

ont
Jag tycker att du inte skulle behöva stå för hela kostnaden. 1000kr för en student är ju.. en hel månad. Dåligt av din skola, 50% skulle vara rimligt.

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Ifall du river sönder en bok (läromedel) så bör du ju betala den det håller nog alla med om. Ifall du nu skulle råka förstöra en bok t ex tappa den i en vattenpöl så borde du väl fortfarande betala den. Hur skadan har åsamkats har ingen som helst betydelse för ägaren till tinget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av downup:

True, sen kommer vanlig skrift försvinna.

ont
Jag tycker att du inte skulle behöva stå för hela kostnaden. 1000kr för en student är ju.. en hel månad. Dåligt av din skola, 50% skulle vara rimligt.

Det kostade säkerligen mer än 1000 kr att byta skärmen.

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du kan bara bli skyldig att ersätta skadade eller förlorade läromedel om du varit oaktsam. Så det hela kommer helt an på hur skadan kom till.

Tyvärr får jag nog säga att det jag sätt av hur dessa iPads och datorer hanteras av elever så är jag inte alls förvånad att de går sönder. De jag sett har varit så pass oaktsamma att jag är förvånad att det inte händer mer.

Med tanke på att du har betalat fakturan så har du även accepterat fakturan. Det finns inte mycket man kan göra i efterhand.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Snackbox:

Samma sak gäller i alla "låne-ärenden" imo, om jag lånar min brorsa Bertils bil för att jag ska bila till Tyskland över helgen och har sönder den så är det ju klart att jag betalar för reparation osv.

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Som folk har sagt ovan så måste du tyvärr betala om det inte är avtalat annat eftersom fri skolgång inte gäller i gymnsiet.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Det där får du gärna utveckla. Varför skulle det vara mindre anledning att vara rädd om sakerna för att du har lånat dem av skolan och inte av en polare?

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

Vem ska annars betala för DIN klantighet tycker du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Kan också tycka att skolorna får räkna med att om man köper känslig elektronik till alla barn så får de räkna med att det går sönder. Barn kan inte riktigt se sambandet mellan orsak/verkan och är heller inte riskmedvetna. En iPad är ju heller inte världens mest oömma pryl så det känns direkt korkat att välja den, är ju allt annat än robust om man säger så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av giplet:

Du kan bara bli skyldig att ersätta skadade eller förlorade läromedel om du varit oaktsam. Så det hela kommer helt an på hur skadan kom till.

Tyvärr får jag nog säga att det jag sätt av hur dessa iPads och datorer hanteras av elever så är jag inte alls förvånad att de går sönder. De jag sett har varit så pass oaktsamma att jag är förvånad att det inte händer mer.

Med tanke på att du har betalat fakturan så har du även accepterat fakturan. Det finns inte mycket man kan göra i efterhand.

Ja men jag är rätt försiktig med saker som jag lånar, men en olycka kan ju hända vem som helst. Tänkte inte göra något nu i efterhand, undrade bara vad andra tyckte om saken Förstår iallafall att man bara ska fortsätta med att betala fakturor över sånt här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av ole-jacob:

Du har väl ändå inte skolplikt på gymnasiet?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av ole-jacob:

du har skolplikt

Inte på gymnasiet.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av ole-jacob:

TS går i gymnasiet där det inte är skolplikt men hade det varit grundskola skulle TS slippa betala överhuvudtaget.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av ole-jacob:

"Bytte linje", så gissar att det är gymnasiet du går på? Då har du inte skolplikt.

Bara för att ni "måste" ha en iPad betyder det inte att ni får ta sönder dem hur som helst. Du får ta lite ansvar för grejer du lånar och tar du sönder något får du betala.

Vad är det som är så konstigt med det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Klart du ska betala, du har lånat den och när man lånar en sak ska man lämna tillbaka den i samma skick som när du fick den, om man lånar den under en längre tid får man väl räkna med lite slitage men inte en sprucken display..

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Förstör man en bok får man ju betala, klart det är samma för plattor

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av ole-jacob:

Skolan ger dig också en lärobok som krävs för din utbildning. Skadar du eller tappar du bort denna så har även då skolan rätt till att kräva ersättning. Livet är hårt, allt är inte gratis.

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Sensuella Sven:

Vem ska annars betala för DIN klantighet tycker du?

Vem tror du? Antagligen skolan eller skolverket. Men nu är det så att jag har betalat för den och jag undrade bara vad andra tyckte om saken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av ole-jacob:

Och vad skulle handla ifall du bara sket i att betala räkningen? Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men vi får se hur det går

Går till inkasso och kronofogden troligtvis. Där vill man absolut inte hamna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av ole-jacob:

Vem tror du? Antagligen skolan eller skolverket. Men nu är det så att jag har betalat för den och jag undrade bara vad andra tyckte om saken.

Tycker du gjorde helt rätt som betalat och det var bra gjort av dig, tyder på att du har ryggrad mer än många ungar har av idag så inombords applåderar jag ändå att det var mer än undran än något annat
Frågar man inget, så får man heller inget veta brukade min farmor säga, det är ett bra talesätt

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Oliver91:

om man lånar den under en längre tid får man väl räkna med lite slitage men inte en sprucken display..

Hade jag lånat ut 20 ipads i 3 år så hade jag räknat med att minst 1 hade kommit tillbaka med en sprucken skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Tappar jag min (företagets) dator i golvet på min arbetsplats så kommer inte jag betala ett öre för att få den lagad och detsamma tycker jag bör gälla på din arbetsplats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Superlight:

Går till inkasso och kronofogden troligtvis. Där vill man absolut inte hamna.

Nej det vill man ju inte!