Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Permalänk
Medlem

Eleverna i min kommun har möjlighet att ta det på hemförsäkringen, men då brukar å andra sidan självrisken vara minst 1500.

Permalänk
Medlem

Läs avtalet som du skrev på, står garanterat där.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Hade jag lånat ut 20 ipads i 3 år så hade jag räknat med att minst 1 hade kommit tillbaka med en sprucken skärm

Så om skolan har tjugo föreläsningssalar tillgängliga för elever, då är det väl inte mer än rimligt att minst en sal blir totaldemolerad?

Nej, välkommen till verkligheten, förr i tiden använde vi anteckningsblock och pennor på gymnasiet, men de fick vi köpa själva.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jellymoose:

Du har väl ändå inte skolplikt på gymnasiet?

Skrivet av Alling:

Inte på gymnasiet.

Efter man är inskriven har man skolplikt.

OnT: Du betalade antagligen självrisken på skolans försäkring på iPaden.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite dumt av skolan faktiskt. Visst - det var du som orsakade skadan, men tycker att detta borde gått på eventuell försäkring.

Vet att en kille i min klass tappade sin skoldator i golvet. Men hela reparationen gick på försäkring.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

I min skola som jag slutade idag(student) har jag jobbat i våran ITsupport och som kommunal skola där elever LÅNAT datorer så finns försäkring och garanti. Däremot HUR detta gäller dig med ipad och om skolan har någon försäkring vet jag ej. Prata med skolan.
Om dem säger att du ska betala får du betala. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Johan^junior:

Så om skolan har tjugo föreläsningssalar tillgängliga för elever, då är det väl inte mer än rimligt att minst en sal blir totaldemolerad?

Att tappa en Ipad brukar vara en olycka(i mitt fall så var det en olycka), tror knappast du RÅKAR totalförstöra en föreläsningssal.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I min skola som jag slutade idag(student) har jag jobbat i våran ITsupport och som kommunal skola där elever LÅNAT datorer så finns försäkring och garanti. Däremot HUR detta gäller dig med ipad och om skolan har någon försäkring vet jag ej. Prata med skolan.
Om dem säger att du ska betala får du betala. :/

Det är redan betalat sen lång tid tillbaka

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Du hade sönder den och du får betala den.

Det kan ju knappast vara ett tvång att ha med den jämt. Då får man väl säga att man inte kan hantera ömtåliga saker och att skolan får lösa det på papper istället.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

If u brake it , you pay for it.

Enkelt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaakaaN:

Efter man är inskriven har man skolplikt.

Nej, skolplikten gäller bara grundskolan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

If u brake it , you pay for it.

Enkelt.

Inte alls så enkelt, sluta dra förhastade slutsatser.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Vad är problemet? Du hade sönder den och du får betala den.

Det kan ju knappast vara ett tvång att ha med den jämt. Då får man väl säga att man inte kan hantera ömtåliga saker och att skolan får lösa det på papper istället.

Vem säger att detta är ett problem? Jag tycker det jag tyckte om situationen och ville se vad andra tyckte. Har betalat för den. Ifall läser mitt första inlägg står det att jag betalade för skadan. Det handlar inte om att man kan eller inte kan hantera för olyckan kan hända vem som helst. Jag är rätt försiktig med sakerna jag lånar, slänger inte bara runt det överallt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Efter man är inskriven har man skolplikt.

OnT: Du betalade antagligen självrisken på skolans försäkring på iPaden.

Nej du har inte skolplikt, du kan hoppa av när du vill och skolkar du så är det ditt ansvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Hade jag lånat ut 20 ipads i 3 år så hade jag räknat med att minst 1 hade kommit tillbaka med en sprucken skärm

om du lånar ut 20st spel till en kompis och han repar skivan på ett av spelen är det okej då bara för att han lånade så många spel av dig helt gratis? givetvis ska du ersätta skadan om du klantar dig..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Eleverna i min kommun har möjlighet att ta det på hemförsäkringen, men då brukar å andra sidan självrisken vara minst 1500.

det kan det dock vara värt om det är ett leasingkontrakt skolan har och eleven får köpa ut ipad/dator för x antal kr beroende på ålder osv.

En på gymnasiet för några år sedan 'innan jag började där' snubblade ner för x antal trappsteg vid borlänge tågstation och det blev bara mos av datorn när han landade med bröstkorgen först på sin laptop. (låg i en tunnare laptopväska) och han var inte den lättaste personen direkt av det jag hörde.

(äldre lenovo med 1 a generation I5 så T410 kanske ?)
1500 kr för att betala av skrotet som blev kvar än att ersätta laptopen helt för ca 8000 kr.
(moderkortet sprack till och med heh)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Efter man är inskriven har man skolplikt.

OnT: Du betalade antagligen självrisken på skolans försäkring på iPaden.

Fel!
Skolplikten fullgörs i de obligatoriska skolformerna

grundskolan
grundsärskolan
specialskolan
sameskolan (årskurs 1-6)

När skolplikten upphör
"För elever i grundskolan eller grundsärskolan upphör skolplikten vid vårterminens slut det nionde året efter skolstarten. För elever i specialskolan upphör skolplikten istället vid utgången av det tionde året."

http://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/skolpl...

Permalänk
Medlem

Surfplatta/skoldator är ett låneobjekt som är 100% frivilligt för dig. Du KAN låna en på många skolor idag därför att skolan spenderar pengar för att vi elever ska få roligare och enklare/snabbare arbetsverktyg som kan häjlpa oss i studierna. Om du nu har tackat ja till detta och sedan skrivit på ett leasningskontrakt med skolan om du får betala en självrisk om du av någon anledning gör en skada på verktyget så kan du inget göra. Är du klantig och tappar din iPad så är det självklart du som ska stå för skadan, inte skolan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

om du lånar ut 20st spel till en kompis och han repar skivan på ett av spelen är det okej då bara för att han lånade så många spel av dig helt gratis? givetvis ska du ersätta skadan om du klantar dig..

Sa inte att det va okej? Poängen var att ifall man lånar ut 20 st ipads till 20 olika personer så får man räkna med att minst 1 är sönder, vilket jag tycker är förståeligt. Sa ingenting om att det var okej? Verkar som att vissa inte riktigt läser vad som skrivs.

Permalänk

Du fick garanterat skriva på ett avtal när du fick ut Ipaden, där i står de garanterat vad som gäller. Står de där att elevn är ansvarig att betala för sådana saker så är saken avgjord.

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Surfplatta/skoldator är ett låneobjekt som är 100% frivilligt för dig. Du KAN låna en på många skolor idag därför att skolan spenderar pengar för att vi elever ska få roligare och enklare/snabbare arbetsverktyg som kan häjlpa oss i studierna. Om du nu har tackat ja till detta och sedan skrivit på ett leasningskontrakt med skolan om du får betala en självrisk om du av någon anledning gör en skada på verktyget så kan du inget göra. Är du klantig och tappar din iPad så är det självklart du som ska stå för skadan, inte skolan.

Nej håller inte med om att det är 100% frivilligt.

Permalänk
Skrivet av stolproten:

Tappar jag min (företagets) dator i golvet på min arbetsplats så kommer inte jag betala ett öre för att få den lagad och detsamma tycker jag bör gälla på din arbetsplats.

Stor skillnad. En skola är inte en arbetsplats, utan en tjänst som samhället betalar och något man ska vara oerhört tacksam att man får gratis. Att en arbetsplats betalar din utrustning är inte så konstigt eftersom du betalar dem genom dina tjänster. Skulle du börja förstöra datorer på löpande band så pass att du inte längre lönade dig skulle de knappast vilja ha kvar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Surfplatta/skoldator är ett låneobjekt som är 100% frivilligt för dig. Du KAN låna en på många skolor idag därför att skolan spenderar pengar för att vi elever ska få roligare och enklare/snabbare arbetsverktyg som kan häjlpa oss i studierna. Om du nu har tackat ja till detta och sedan skrivit på ett leasningskontrakt med skolan om du får betala en självrisk om du av någon anledning gör en skada på verktyget så kan du inget göra. Är du klantig och tappar din iPad så är det självklart du som ska stå för skadan, inte skolan.

Vissa skolor tvingar eleverna för att kunna ta del av undervisning att använde låne datorer/ipads.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av ole-jacob:

Sa inte att det va okej? Poängen var att ifall man lånar ut 20 st ipads till 20 olika personer så får man räkna med att minst 1 är sönder, vilket jag tycker är förståeligt. Sa ingenting om att det var okej? Verkar som att vissa inte riktigt läser vad som skrivs.

Du ska väl vara glad att du fick låna en ipad över huvudtaget? Någon sådan lyx hade inte jag i gymnasiet. De räknar för övrigt säkert med att några går sönder, och reparationen på 1000:- kostade förmodligen mer för skolan så det är nog redan subventionerat.

Permalänk
Medlem

Du har inte skolplikt i gymnasiet.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Har du redan betalat kostnaden tror jag dessutom att det kan bli riktigt svårt att få tillbaka några pengar. När du betalar fakturan som du fick anser man förmodligen att du godkänt kostnaden, det brukar funka så när man betalar kostnader till vinstdrivande företag att en frivillig aktiv inbetalning likställs med att du granskat och godkänt kostnaden. Men du kan ju be dem om villkoren igen, för rent intresses skull.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Nej, välkommen till verkligheten, förr i tiden använde vi anteckningsblock och pennor på gymnasiet, men de fick vi köpa själva.

Och Vi klarade oss bra och lärde oss tänka på ett helt annat sätt än idag då "maskiner" ska göra jobbet och tänkandet.
Jag är rädd för att på slutändan så kommer tyvärr allt för mycket datorarbete i skolan att "fördumma" många elever.
Datorer är bra, Men! bara till en viss gräns.

Permalänk

Konstigt att skolan inte ersätter ändå. Jag har ju tex skruvdragare i mitt jobb som elektriker, absolut inte nödvändigt men skönt. När jag lämnade den i en trappuppgång och den blev snodd så fick jag en ny dagen efter. Är kanske inte likadant på skolor? Beror väl på om det är krav att man ska ipad?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Konstigt att skolan inte ersätter ändå. Jag har ju tex skruvdragare i mitt jobb som elektriker, absolut inte nödvändigt men skönt. När jag lämnade den i en trappuppgång och den blev snodd så fick jag en ny dagen efter. Är kanske inte likadant på skolor? Beror väl på om det är krav att man ska ipad?

Skillnaden är väl att du eller din arbetsgivare ägde skruvdragaren medans skolans ipad är på lån. Hade du lånat ut din skruvdragare och den personen slarvat bort eller förstört den så hade du nog krävt ersättning du med.

Permalänk
Skrivet av Full Strike:

Du ska väl vara glad att du fick låna en ipad över huvudtaget? Någon sådan lyx hade inte jag i gymnasiet. De räknar för övrigt säkert med att några går sönder, och reparationen på 1000:- kostade förmodligen mer för skolan så det är nog redan subventionerat.

Haha! Jag är riktigt glad över att jag fick låna en Ipad under den tiden jag gjorde det och jag har inte klagat!:) I framtiden så kanske det är jag som säger "sådan lyx hade inte jag i gymnasiet"