Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Okänd klient på min router

Jag bor i lägenhet med fiber från bredbandsbolaget och har en asus rt-n56u med senaste firmware kopplad direkt till rj45-uttaget. Under network map -> clients finns det en dator listad som inte är min. Den har PC-ikon och klickar man på mac-adressen indikerar det att det är en asus pc. Den heter annedal2 (jag bor i området annedal) och den har fått en ip-adress tilldelad. Den är inte listad som local device så jag antar att den ansluter trådlöst.

För några veckor sedan provade jag att byta lösenord men datorn har dykt upp igen. Har försökt att pinga den några gånger men den hittas inte (varken ifrån min vanliga dator eller via routerns inbyggda pingfunktion). Kollat i loggarna men den finns inte där vare sig med mac- eller ipadress.

Någon som har någon fundering kring vad det kan vara? Kan den tillhöra min ISP?

Asus X99-S
Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB
ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC
Corsai Ax1200i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Med tanke på att den använder ditt områdes namn så är det antagligen access switchen som du är kopplad mot, eller så har de missat vlan konfiguration så ditt nät är i samma vlan som någon annan och du får in en mac-adress från en granne eller liknande.

Om du kör trådlöst så kanske det är nåt att bekymmra sig över, kanske de surfar in på det.

Annars kanske du har skapat en nätverks loop, är mac adressen snarlik som på din asus router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Om du stänger av wifi tillfälligt, finns den kvar?

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011

Om det är en Windows-dator som syns i routern (och du har en Windows-dator) så kan du pinga denna dator med[font=Courier New] ping annedal2 [/font]för att få reda på dess IP (om du inte får fram IPn via routern). På så vis så ser du om den är en del i ditt lokala nätverk eller i din operatörs nätverk. Du kan t.ex. skriva ner de tre första siffergrupperna av IP:t hit ifall du inte vill skriva ner hela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av johanruda:

Om du stänger av wifi tillfälligt, finns den kvar?

Nix. Då är bara trådbundna enheter kvar. Antar att det betyder att den kör på min wifi.

Skrivet av jetten:

Om det är en Windows-dator som syns i routern (och du har en Windows-dator) så kan du pinga denna dator med[font=Courier New] ping annedal2 [/font]för att få reda på dess IP (om du inte får fram IPn via routern). På så vis så ser du om den är en del i ditt lokala nätverk eller i din operatörs nätverk. Du kan t.ex. skriva ner de tre första siffergrupperna av IP:t hit ifall du inte vill skriva ner hela.

Den är en del i mitt nätverk (börjar på 192.168.1.osv). Fast den svarar inte på ping. Varken från trådbunden dator på nätverket eller via routerns egen funktion.

Asus X99-S
Corsai Ax1200i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Kolla att du har satt lösenord på både 2.4GHz och 5GHz. Det är separata inställningar för båda och det kan vara lätt att missa.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av era909:

Kolla att du har satt lösenord på både 2.4GHz och 5GHz. Det är separata inställningar för båda och det kan vara lätt att missa.

Det är lösenord på både 2.4 och 5ghz.

Jag har nu även testat med wireless mac filtering. Jag satte mac filter till enable och mac filter mode till reject. Sen lade jag till mac-adressen för den okända datorn. Mac-adressen fanns inte som val i rulllisten utan jag fick knappa in den manuellt. Jag har gjort detta både för 2.4 och 5ghz.

Likt förbannat dyker den okände upp under "clients".

Asus X99-S
Corsai Ax1200i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Nu har jag även testat att ändra lösenorden på routern. Jag har ändrat admin-lösenordet samt lösenorden för 2,4 och 5ghz. Den okända datorn ligger fortfarande kvar under clients. Det går också att pinga den.

Vad betyder det egentligen att den finns under clients? Innebär det bara att den har fått en ip-adress eller kan den även komma åt internet. Kan det rent av vara något fel på min router?

Asus X99-S
Corsai Ax1200i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Mera testande. Tror jag har hittat orsaken. Jag har två powerline-enheter också. Misstänker att de har med saken att göra. Slog på krypteringen och för tillfället verkar allt ok. Verkar underligt att någon skulle ta sig in den vägen men förhoppningsvis har det löst problemet.

Asus X99-S
Corsai Ax1200i