Betygen går åt helvete! :(

Permalänk
Medlem

Betygen går åt helvete! :(

Hej!
Med tanke på åldersgränsen och jag har 10 månader kvar till Flashback frågar jag här, där förhoppningsvis finns intelligenta vuxna människor som kan hjälpa till med mina funderingar.

Det är så att, jag precis gått ut första året på gymnasiet i el & energiprogrammet, trivs helt ok (krävs mycket för det).
Har läst matte 1a, engelska 5, svenska 1, elektromekanik 1, dator och mekatronik, naturkunskap + samhällskunskap 1a.

Nu till det stora hela, betygen går åt helvete!
Snittar 16-17 i meritskalan... Har endast C, några B och ett A (blev snuvad på några A som jag borde ha).

15 är C i snitt, 17.5 B i snitt och högsta möjliga 20.0 A i allt. Lärarna är stenhårda och sätter helldre lägre än för högt.

16-17 i snitt kan ju låta fint när resten av klassen endast hoppar runt med 10-15. Men när jag ska söka högskola/universitet om några år är jag ute på djupt vatten med dessa siffror, kommer inte långt till andra sidan sjön..

Ska skriva HP i höst och nästkommande tillfällen som ges. Men hoppas inte på för mycket därav all matematik som tillkommit.

Vad ska jag ta mig till? Drömmen är HHS men den biljetten kan jag nog glömma, vad för andra turer kan jag få komma med på?
Funderar på något inom ekonomi, civilekonom klingar ljuvligt och programmet faller mig i intresset. Industriell-ekonomi också intressant, men ack så höga poäng som krävs.

Känner mig sjukt depp över detta, ser grått överallt. Har ingen heller att ta upp detta med heller, någon syv har jag inte fått tag på.
Skulle vilja ha någons syn på detta, och ev. råd/pepptalk och information, vad som helst, inga j#vla hatkommentarer eller kränkningar. Har väldigt bra självförtroende, kanske för bra i vissa situationer svårt att inse mina begränsningar, så när bittra sanningen kommer fram blir leendet till en suck.
Kan dock anse mina lärare för hårda, gör felbedömningar (som jag har bevis på) men inte så mycket jag kan göra åt. Började också i denna skola i december -13 så ser mig själv fortfarande relativt ny, onödiga bråk/situationer avstås helst, är väldigt duktig på att föra dialoger och ställa krav på lärarna. Har redan hamnat i tvist med samhällsläraren som därefter ger mig ett C i betyg, ett betyg jag inte godtar och tar helldre ett F för att få göra en prövning på kursen i höst när denne lärare ej finns kvar. (men det är en annan historia, för stor för att tas upp här).

Kort och gott min livshistoria, är karriären helt körd?

Permalänk
Medlem

Nej, karriären är inte helt körd, inte alls. Nu vet jag förvisso inte vad antagningspoängen brukar ligga på på de utbildningar du eftersträvar, men du har tre år kvar och kan fortfarande dra upp snittet en hel del med hårt arbete och smarta kursval (meritpoängskurser etc.). Sedan har du som sagt även högskoleprovet att luta tillbaka på och det kan du med fördel göra flera gånger (första gången för att få känn på det, sedan vet du vad du behöver träna på och gör om det vid ett senare tillfälle då du sett till att träna på det).

Sedan har jag tyvärr lite problem att ta folks klagande på lärares felbedömningar på fullt allvar. Jag säger inte att lärare inte gör fel och misstag, och absolut inte att det inte begåtts ett fel i ditt fall, men i allmänhet så vet elever inte hälften av vad de behöver känna till för att avgöra den saken, och när de sedan tror sig veta blir de upprörda över att bli "felbedömda". Men visst, det händer, och är man osäker bör man självklart ifrågasätta, men då med inställningen att få reda på varför man har fått ett visst betyg snarare än varför man inte fått det man väntat sig. Tyvärr är det även svårt att få rätt betyg som elev om betyget redan är satt. Men som sagt, racet är inte över för din del än. Ta itu med problemen tidigt och på en mogen nivå - fråga lärarna vad du kan göra för att höja din nivå under kursernas gång om du inte ligger på den betygsnivå du vill, och så vidare.

Fokusera först och främst på dina gymnasiestudier och se till att komma ut med så bra betyg och så bred behörighet som möjligt - vare sig det är 15,0 eller 22,5 i slutänden på betygen eller 1,0 eller 2,0 på HSP - och fundera sedan på vad du vill plugga och var och vilka alternativ det finns som ger en liknande utbildning på andra orter etc. Se dina mål idag som en sporre till att lägga ner den där lilla extra tiden, men tro inte att världen faller samman om du inte skulle nå riktigt ända fram.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Även om du lägger dig raklång efter år två och läser ett år på folkhögskola samt skriver bajs som svar på alla frågor på HSP och sedan söker in till högskolan genom att kasta tärning så kan du ta dig in på civilekonom utbildningar, detta till trots att du sökte in utan att ha rätt behörighet. Nu är det förmodligen den sista väg du bör ta men det är helt klart möjligt. Dina farhågor är definitivt inget du ska ligga vaken för.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast

Tittade lite snabbt på poängen på civilekonom från förra hösten. De stora skolorna ligger runt 20 poäng men kan man tänka sig att plugga på ett lite mindre universitet så fanns det nere under 17 och någon hade 1 poäng på högskoleprovet. Klarar du 1,5 på högskoleprovet verkar det finnas en hel del alternativ.

Sen kan det vara värt att snacka lite med skolan. Ibland kan de lösa så man får höja betyg i efterhand. Vet inte exakt hur det ser ut nu för de har gjort om systemet men tidigare var det inte omöjligt.

Vad du än gör så ge inte upp nu. Du har massa tid på dig att vända snittet. Sen ska du komma ihåg att det nya gymnasiesystmet börjar få lite genomslag och en del av det är att försöka motverka betygsinflationen som härjade för några år sedan. Så det är möjligt att antagningspoängen minskar längre fram. De kan också varierar en hel del från år till år.

Så ge inte upp, fortsätt kämpa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej.
Gammal 13-snittare här, kom in på Civ.ing.öppen.
Klart slut varulvstjut.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Dina betyg spelar ingen, när jag kollar lite snabbt så har du inte behörighet att gå te.x civilekonomprogramet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Dina betyg spelar ingen, när jag kollar lite snabbt så har du inte behörighet att gå te.x civilekonomprogramet.

Han har två år kvar, och kan mycket väl fylla dessa med rätt kurser för att få behörighet. Exakt vilka detta gäller beror på lärosäte. Civilekonomprogrammet på Karlstads universitet kräver matematik 3b/3c samt samhällskunskap 1a/1a1+1a2. Matematiken kan han ordna genom programfördjupning. Samhällskunskapen kan han ordna via individuellt val. Vips, behörighet till civilekonomprogrammet. Antagningsgränsen var 18.00 för B1, 17.10 för B2 och 1.00 för högskoleprovet HT2013.

Nu talade trådskaparen också om att han drömde om handelshögskolan (av någon anledning; lärosäte gör noll och ingen skillnad på arbetsmarknaden eller för antagning till forskarutbildning i Sverige), och där finns ett problem - de har nämligen inget civilekonomprogram. De har däremot tre kandidatprogram i ekonomi. För programmet i business and economics är kraven (förutom de som finns för Karlstads universitet) moderna språk 3, engelska 6, svenska 3 samt historia 1b. I de behörighetsgivande kurserna behöver man dessutom minst C i betyg. Detta kan bli halvknepigt att hinna med på två år, men rakt inte omöjligt.

Däremot kan man ju fundera varför han valde ett yrkesprogram om han vill bli ekonom, men ambitionen kanske har uppstått under det senaste året, och då kan det ju vara svårt att justera i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Däremot kan man ju fundera varför han valde ett yrkesprogram om han vill bli ekonom, men ambitionen kanske har uppstått under det senaste året, och då kan det ju vara svårt att justera i efterhand.

Hur många vet vad de vill bli redan när de går i nian, och än viktigare: hur många i nian har en aning om vilka behörigheter de vidare studier de kommer att söka minst tre år - ofta mer än så - senare kräver? Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor, och jag är 32 år och påbörjar förhoppningsvis min andra högskoleutbildning till hösten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Hur många vet vad de vill bli redan när de går i nian, och än viktigare: hur många i nian har en aning om vilka behörigheter de vidare studier de kommer att söka minst tre år - ofta mer än så - senare kräver? Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor, och jag är 32 år och påbörjar förhoppningsvis min andra högskoleutbildning till hösten.

Din första fråga är berättigad, och visar på något jag personligen tycker är mycket problematiskt med de nuvarande gymnasieprogrammen. Där har vi ju anledningen till att alla program gav grundläggande högskolebehörighet förr, och jag tycker att det är en tragedi att man ändrat på den saken.

Där leds man ju dock fram till din andra fråga, som jag har svårare att förstå. Mig veterligen får eleverna i regel rätt bra information om gymnasieskolan när det är dags för gymnasieval, och när så inte sker är det inte svårt att söka reda på informationen själv. Har man inte livet utstakat för sig när man går i nian väljer man rimligen ett gymnasieprogram som inte stänger några dörrar, eller i alla fall stänger så få som möjligt. Att yrkesprogram inte ger grundläggande högskolebehörighet längre är allmänt känt. Väljer man ändå ett yrkesprogram utan att vara stensäker på att man aldrig kommer att vilja fortsätta studera ser man till att rikta valbara kurser på ett sådant sätt att man får behörighet ändå.

Nu är det ju dock visserligen inte riktigt fråga om grundläggande behörighet i detta fall, i och med att trådskaparen vill bli civilekonom. Eftersom han går elprogrammet får man anta att det är en nyvunnen ambition, och han är samtidigt inte mycket äldre än när han gick i nian. Frågan är därför hur länge ambitionen består. Hur som helst torde detta fungera som en indikation om att han bör maximera sin högskolebehörighet medan han ändå har chansen, så att han kan läsa till civilekonom eller något annat sedan. Därför är det tur att han kommer till insikt när det ändå är två år kvar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Genomresa:

Din första fråga är berättigad, och visar på något jag personligen tycker är mycket problematiskt med de nuvarande gymnasieprogrammen. Där har vi ju anledningen till att alla program gav grundläggande högskolebehörighet förr, och jag tycker att det är en tragedi att man ändrat på den saken.

Där leds man ju dock fram till din andra fråga, som jag har svårare att förstå. Mig veterligen får eleverna i regel rätt bra information om gymnasieskolan när det är dags för gymnasieval, och när så inte sker är det inte svårt att söka reda på informationen själv. Har man inte livet utstakat för sig när man går i nian väljer man rimligen ett gymnasieprogram som inte stänger några dörrar, eller i alla fall stänger så få som möjligt. Att yrkesprogram inte ger grundläggande högskolebehörighet längre är allmänt känt. Väljer man ändå ett yrkesprogram utan att vara stensäker på att man aldrig kommer att vilja fortsätta studera ser man till att rikta valbara kurser på ett sådant sätt att man får behörighet ändå.

Nu är det ju dock visserligen inte riktigt fråga om grundläggande behörighet i detta fall, i och med att trådskaparen vill bli civilekonom. Eftersom han går elprogrammet får man anta att det är en nyvunnen ambition, och han är samtidigt inte mycket äldre än när han gick i nian. Frågan är därför hur länge ambitionen består. Hur som helst torde detta fungera som en indikation om att han bör maximera sin högskolebehörighet medan han ändå har chansen, så att han kan läsa till civilekonom eller något annat sedan. Därför är det tur att han kommer till insikt när det ändå är två år kvar.

Problemet är att många ungdomar inte tänker så långt som att stänga dörrar. Många är rätt skoltrötta och söker sig mot något som är lätt snarare än något som är strategiskt. Eller något där kompisarna går istället för något som kanske är bra för ett eventuellt framtida yrke. Om alla tänkte strategiskt hade väl de flesta läst natur på gymnasiet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att många ungdomar inte tänker så långt som att stänga dörrar. Många är rätt skoltrötta och söker sig mot något som är lätt snarare än något som är strategiskt. Eller något där kompisarna går istället för något som kanske är bra för ett eventuellt framtida yrke. Om alla tänkte strategiskt hade väl de flesta läst natur på gymnasiet?

Föredetta löjligt skoltrött 18åring här då. Valde el just för att kunna slöa mig igenom det och få helt okej betyg utan att anstränga mig (19,4 eller så i meritvärde just nu). Man gör det lätt för sig och tar svenska 2 och 3 som extra kurser och sedan kör man ett basår på högskolan. Det är min plan, du får rätt bra behörighet på det.

Sedan så är natur dumt att gå i dagsläget om du inte vet att du verkligen vill ha dom där 2-3 sista biologi kurserna, teknik är valet att gå

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wully:

Föredetta löjligt skoltrött 18åring här då. Valde el just för att kunna slöa mig igenom det och få helt okej betyg utan att anstränga mig (19,4 eller så i meritvärde just nu). Man gör det lätt för sig och tar svenska 2 och 3 som extra kurser och sedan kör man ett basår på högskolan. Det är min plan, du får rätt bra behörighet på det.

Sedan så är natur dumt att gå i dagsläget om du inte vet att du verkligen vill ha dom där 2-3 sista biologi kurserna, teknik är valet att gå

Kollade bara lite snabbt och verkade som om natur gav behörighet till i princip allt ,ergo det mest taktiska valet. Om teknik saknar biologi så stänger det dörrar varpå det blir ett mindre taktiskt val om en kanske ett lite lättare. Jag orkade inte gå igenom alla 16 behörighetsgrupper men vad jag kunde se så var natur fortfarande mest mångsidig. När jag läste natur fick man behörighet till exakt allt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej allihopa, oj vilken diskussion det blev av här
*Som nyvaken får ni ta detta med en nypa salt, ingen får uppleva mig som dryg och tråkig (har en känsla av det kan bli så).*

Bara för att hejda er lite..
Jag får högskolebehörighet av skolan, dvs. jag läser matte 2, eng 6 (och om det ev. var någon mer kurs jag inte kommer på just nu).
Sedan får jag läsa ett tekniskt basår med matte 3 & 4, fysik 1 och kemi 1.

Så mitt val av linje är genomtänkt, är ingen vilseledd individ på det sättet.
Tycker el är intressant, likväl all teknik (därför jag finns här på forumet). Om jag blir sittandes något år har jag en yrkesexamen att falla tillbaka på.

Ett C idag är väldigt enkelt att få, men ett A är som alla mina lärare tycker är i princip omöjligt att få.
Går på en liten skola med endast ett fåtal elever, vilket är skönt men ingen av dessa 80elever ser någon som helst karriär inom något annat än el-branschen, och därav ingen som siktar högt utan bara vill kursen att gå igenom.

Har några kompisar på naturlinjen i en annan skola, en föredetta A elev i allt han har droppat till B i det mesta. Förhoppningsvis är det så runt om i landet, för bara då kanske man har en chans?

Blir intressant att se i höst om betygsinflationen gått ner när första E-A eleverna tar sig in på högskolor/universitet. Om man har tur kanske det fortfarande finns hopp

Någon ovan nämnde att lärosäte inte spelar roll på arbetsmarknaden. Har tänkt mig att ev. någon gång i framtiden jobba utomlands, då dessa "finare" (bättre rankade) lärosäten har anknytningar och kontakter utomlands och är väl omtalade måste ju chanserna öka lite om du under skoltiden kan knyta kontakter och visa din prestationer inför stora företag som kommer och kollar?

Är det någon här som söker i höst genom nya antagningskvoten BLEX?

Permalänk
Medlem

Lärosätet gör ingen skillnad, kontakterna du knyter med andra elever kan göra skillnad. Visst det finns ett undantag i Sverige: Karolinska. Handels är en perifer handelsskola i ett perifert land. En utbytes termin på ett väl ansett utrikiskt universitet eller en masterexamen från ett kan dock vara något att hänga i granen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Någon ovan nämnde att lärosäte inte spelar roll på arbetsmarknaden. Har tänkt mig att ev. någon gång i framtiden jobba utomlands, då dessa "finare" (bättre rankade) lärosäten har anknytningar och kontakter utomlands och är väl omtalade måste ju chanserna öka lite om du under skoltiden kan knyta kontakter och visa din prestationer inför stora företag som kommer och kollar?

Tycker det viktigaste på den här punkten är att du hittar en skola som du trivs med och som erbjuder bra ämnen inom det man vill studera. Väldigt få kommer ändå senare i livet att undersöka din skola så länge du inte har topp betyg från MIT, Harvard, Cambrigde, Chalmers, KTH eller liknande elit skola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Hej allihopa, oj vilken diskussion det blev av här
*Som nyvaken får ni ta detta med en nypa salt, ingen får uppleva mig som dryg och tråkig (har en känsla av det kan bli så).*

Bara för att hejda er lite..
Jag får högskolebehörighet av skolan, dvs. jag läser matte 2, eng 6 (och om det ev. var någon mer kurs jag inte kommer på just nu).
Sedan får jag läsa ett tekniskt basår med matte 3 & 4, fysik 1 och kemi 1.

Så mitt val av linje är genomtänkt, är ingen vilseledd individ på det sättet.
Tycker el är intressant, likväl all teknik (därför jag finns här på forumet). Om jag blir sittandes något år har jag en yrkesexamen att falla tillbaka på.

Ett C idag är väldigt enkelt att få, men ett A är som alla mina lärare tycker är i princip omöjligt att få.
Går på en liten skola med endast ett fåtal elever, vilket är skönt men ingen av dessa 80elever ser någon som helst karriär inom något annat än el-branschen, och därav ingen som siktar högt utan bara vill kursen att gå igenom.

Har några kompisar på naturlinjen i en annan skola, en föredetta A elev i allt han har droppat till B i det mesta. Förhoppningsvis är det så runt om i landet, för bara då kanske man har en chans?

Blir intressant att se i höst om betygsinflationen gått ner när första E-A eleverna tar sig in på högskolor/universitet. Om man har tur kanske det fortfarande finns hopp

Någon ovan nämnde att lärosäte inte spelar roll på arbetsmarknaden. Har tänkt mig att ev. någon gång i framtiden jobba utomlands, då dessa "finare" (bättre rankade) lärosäten har anknytningar och kontakter utomlands och är väl omtalade måste ju chanserna öka lite om du under skoltiden kan knyta kontakter och visa din prestationer inför stora företag som kommer och kollar?

Är det någon här som söker i höst genom nya antagningskvoten BLEX?

Ingen kommer att fundera över vilket svenskt lärosäte du gått på. Det som spelar roll är att du har gått på ett svenskt lärosäte. Utländska arbetsgivare kommer att tänka "Ok, det är ett OECD-land, och då kan man gissa att utbildningen är hyfsad". Namnet "Handelshögskolan i Stockholm" säger dem ingenting, på samma sätt som "Universität Innsbruck" inte säger dig något. Angående kontakter utomlands är detta något du kan skaffa på vilket lärosäte som helst, om du har lust med det.

Angående högskolebehörigheten är det alldeles utmärkt att du skaffar dig grundläggande behörighet. Om du dessutom skulle kunna tänka dig att arbeta som elektriker har du nog gjort ett väldigt bra val, med tanke på arbetsmarknaden. Det är svårt att tänka sig något bättre yrke att ha som reservplan än elektriker. Se bara till att du också har områdesbehörighet och liknande för de utbildningar du är (eller kan tänkas bli) intresserad av.

Permalänk
Medlem

Gör som tidigare sagt högskoleprovet i höst, det är ett väldigt enkelt sätt egentligen att ta sig in på högskolan i förhållande till betygen. Jag höjde mig från 1.25 till 1.75 från då jag gick tvåan tills nu i våras lagom till studenten utan att egentligen göra så mycket förutom att fortsätta gå skolan som vanligt och snabbt gå igenom den typiska matten som kommer på provet dagen innan. Du börjar tvåan till höst väl? Då hinner du med 4 prov innan du kan ansöka till högskolan och på den tiden hinner du plugga enormt mycket till provet.

Har förövrigt 14,44 i snitt med meritpoäng till civ.ing. som jag söker, men mitt HP är å andra sidan likvärdigt med 20+ i snitt. Så om du oroar dig inför betygen, kör all-in på HP istället. Så länge du fortfarande hänger med de ämnen som du vet kommer behövas på de program du tänker söka på högskolan så är det lugnt att skita i högre betyg än E. Du kan till och med ha F i 250p så länge det inte är ämnen som krävs för att du ska få en examen.

25 oktober är nästa prov förresten, börja plugga!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Gör som tidigare sagt högskoleprovet i höst, det är ett väldigt enkelt sätt egentligen att ta sig in på högskolan i förhållande till betygen. Jag höjde mig från 1.25 till 1.75 från då jag gick tvåan tills nu i våras lagom till studenten utan att egentligen göra så mycket förutom att fortsätta gå skolan som vanligt och snabbt gå igenom den typiska matten som kommer på provet dagen innan. Du börjar tvåan till höst väl? Då hinner du med 4 prov innan du kan ansöka till högskolan och på den tiden hinner du plugga enormt mycket till provet.

Har förövrigt 14,44 i snitt med meritpoäng till civ.ing. som jag söker, men mitt HP är å andra sidan likvärdigt med 20+ i snitt. Så om du oroar dig inför betygen, kör all-in på HP istället. Så länge du fortfarande hänger med de ämnen som du vet kommer behövas på de program du tänker söka på högskolan så är det lugnt att skita i högre betyg än E. Du kan till och med ha F i 250p så länge det inte är ämnen som krävs för att du ska få en examen.

25 oktober är nästa prov förresten, börja plugga!

Hej! Tackar så mycket för ditt svar, och tackar även alla andra! All respons är guld värt

Shrudder, får man fråga vilken linje du går?
14.44 med meritpoäng, vilka kurser har du läst för dom extra poängen?

1.75 på HP är ju wow, du kommer in i princip överallt, ett resultat du ska va stolt över.

Matematiken är inte dom starkaste sidorna, när jag gör gamla prov på internet är det inte många rätt svar :/
Men ska givetvis ta tag i det, har ett par månader att plugga till höstprovet, bara hålla tummarna och hoppas på det bästa =D

Tack allihopa för hjälpen, känns ändå som det finns hopp.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart det finns hopp. Ger man sig bara fan på att komma in på universitet så är det inga problem. Du verkar ju ha något bakom pannbenet iaf.

Jag hade 11.67 i snitt när jag gick ut.. var iofs 11 år sedan nu.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Hej! Tackar så mycket för ditt svar, och tackar även alla andra! All respons är guld värt

Shrudder, får man fråga vilken linje du går?
14.44 med meritpoäng, vilka kurser har du läst för dom extra poängen?

1.75 på HP är ju wow, du kommer in i princip överallt, ett resultat du ska va stolt över.

Matematiken är inte dom starkaste sidorna, när jag gör gamla prov på internet är det inte många rätt svar :/
Men ska givetvis ta tag i det, har ett par månader att plugga till höstprovet, bara hålla tummarna och hoppas på det bästa =D

Tack allihopa för hjälpen, känns ändå som det finns hopp.

Gick ut teknikprogrammet och har 1 poäng extra i meritpoäng pga att jag har läst Matematik 5 men kravet för utbildningen bara är Matematik 4.

Men högskoleprovet innehåller enbart sånt som förekommer i Matematik 1 & 2, och det är samma typer av frågor som kommer på proven. Om du sätter dig ner och försöker få alla rätt på ett gammalt provs mattedel med hjälp av google när du kör fast så hittar du säkert förklaringar på varför det blir på ett visst sätt och då lär du nog rätt snabbt börja förstå och få mer rätt på egen hand.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att du faktiskt är värdig ett högre betyg är det uselt, men kom ihåg att du kommer alltid stöta på idioter. Min svensklärare och jag hade betygssnack i nian. I vårt NP hade jag lyckats få ett MVG och var stensäker på att få detta betyg. Vid vår konversation frågar hon glatt "Ja Alex vad tror du att du får? MVG eller ett VG?" Varpå jag svarar med att jag fick MVG i NP och borde kunna få ett MVG, då säger hon "jaha med då får du VG".....
Vi har dessutom haft en svensklärare vars PP hade stavfel vid varje sida, aningen konstigt.
Men god taketh and god giveth för det finns ju alltid personer som är för snälla! Vår entreprenörskapslärare gav mig ett A när jag trodde att jag kanske skulle kunna få ett B, det balanserar ut sig!

För mig har det varit viktigt att ha ett bestämt mål med gymnasiet, snitt B utan merit var mitt mål (20 med merit) och i dagsläget ligger jag en bra bit över det. En annan sak är väl studieteknik, följer alltid samma procedur där min teknik varierar på ifall det är exempelvis ett skrivprov eller räkneprov. Jag har också whiteboard tavlor där jag skriver upp alla läxor och prov framöver och planerar mina dagar när jag ska plugga vad. Fungerar för mig!

Ser alltför många som tar studerandet som "en del av vardagen" så att säga. De ser det inte som en möjlighet att lära utan en nödvändigthet, där du kan ta det lungt och göra lite halvdant av dig. Detsamma gäller att man går i samma skola som ens vänner, jag har en kompis som det inte går alltför bra i skolan (vi går teknikvetenskap, mattematik och fysik är prio då), han har just nu fått F i två Ma kurser och en fysik kurs (vi har haft 3 ma kurser och 1 fy kurs atm) säkert många fler som han har haft varning i, detta är inte för att han är naturligt dålig, det tror jag bara är en myt för lathet. Han sitter och kollar 9gag på sammanfattningar av kurser och struntar i att plugga ordentligt utan spelar istället, allt detta för att han är lat och för att han valde helt fel kurs för sig, han ville bara följa med polarna!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Ja, HHS går nog tyvärr bort om du inte lyckas skriva 1.85+. Men börja inte hänga läpp än, det finns andra vägar man kan gå. Industriell ekonomi? Tekniskt basår. Ekonomie kandidat? Fristående kurser. Men glöm för all del inte att skriva HP på alla tillfällen som ges de kommande åren.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Visa lärarna att du tydligt siktar mot ett A och ha en klar bild av vad dem kräver av dig för att nå dit. Gör sedan allt du kan för att komma dit och räcker det inte gjorde du ditt bästa Lycka till och känn inte att något är kört.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla kommentar samt vad som redan sagts osv, men betygen är inte allt. Visst, kan du söka in till högskolan mha betygen, kanon. Men i Sverige har vi en livboj som heter HP. Jag har 13.6 utan meriter på mitt gymnasiebetyg och har nu kommit in på en civilingenjörsutbildning på chalmers. Allt tack vare HP.

Hetsa inte upp dig kring betygen, det löser sig. Mitt tips är att även om du går i gymnasiet osv, gör HP redan nu. Skitbra att testa på så att man vet vad som väntar en första gången man gör det då det gäller.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Tackar så hjärtligt för era kommentarer

Nu har ju äntligen siffrorna släppts på http://statistik.uhr.se/ för årets intagning i höst.

Det är ingen större markant ändring på B1 och Blex (gy11).

Ändå intressanta siffror. Kan meddela er att jag övervägt, tänkt rättare sagt, funderat över som tidigare nämnt ovan att övriga universitet funkar lika bra om man ska söka utomlands. Namnet kvittar

Är bosatt i södermanland, och kommer gärna härifrån när tiden är kommen. Så universitet som Luleå, Umeå, Lund, Linköping osv verkar ju hålla en väldigt hög standard. HHS ligger kvar med ofantliga intagningssiffror.

Ang. bedömning, Björklund har gjort kriterierna hiskeligt svåra för att uppnå A, ett C sätter med lite hårt pluggande och har ingenting under ett C heller, vilket inte vore ok. Allt över C anser jag är "bra" eller rättare sagt helt OK.

Mina betyg räcker till ett tekniskt basår, såvida jag förstått så är du "inne" på lärosätet när du genomgått och klarat ett basår. Behöver i vilket fall gå ett, men det är samtidigt en väg in.?

Som alla påpekar, självfallet ska jag skriva HP, ska skriva i oktober och resterande provtillfällen.

Ser väldigt positivt på detta nu, jag sätter mina mål, går till skolan och gör mitt bästa något annat kan jag inte deppa över. Sen att andra skolor kan vara givmildare med dom högre betygen får jag lägga bakom mig. Allt är inte rättvist, men det är ändå åren på universitetet som är allra viktigast.

Ser verkligen fram i mot att på gymnasiet överstökat, jobba som elektriker-lärling i 2 år och sedan tillbaka till skolbänken ytterligare 6 år

Btw, blir lite smått fundersam när HP är så lågt på flera av dom större lärosätena... Linköping ligger över 20.0 i intagning men endast 1.35 på HP (som jag hoppas och borde fixa). Även på andra ställen var HP väldigt väldigt lågt. En stor fördel för mig

Har koll Ind.ek på t.ex KTH, men matematiken ser ut att behöva hjärnkapacitet jag ej kommer klara av.

Over and out med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Hej allihopa!

Tackar så hjärtligt för era kommentarer

Nu har ju äntligen siffrorna släppts på http://statistik.uhr.se/ för årets intagning i höst.

Det är ingen större markant ändring på B1 och Blex (gy11).

Ändå intressanta siffror. Kan meddela er att jag övervägt, tänkt rättare sagt, funderat över som tidigare nämnt ovan att övriga universitet funkar lika bra om man ska söka utomlands. Namnet kvittar

Är bosatt i södermanland, och kommer gärna härifrån när tiden är kommen. Så universitet som Luleå, Umeå, Lund, Linköping osv verkar ju hålla en väldigt hög standard. HHS ligger kvar med ofantliga intagningssiffror.

Ang. bedömning, Björklund har gjort kriterierna hiskeligt svåra för att uppnå A, ett C sätter med lite hårt pluggande och har ingenting under ett C heller, vilket inte vore ok. Allt över C anser jag är "bra" eller rättare sagt helt OK.

Mina betyg räcker till ett tekniskt basår, såvida jag förstått så är du "inne" på lärosätet när du genomgått och klarat ett basår. Behöver i vilket fall gå ett, men det är samtidigt en väg in.?

Som alla påpekar, självfallet ska jag skriva HP, ska skriva i oktober och resterande provtillfällen.

Ser väldigt positivt på detta nu, jag sätter mina mål, går till skolan och gör mitt bästa något annat kan jag inte deppa över. Sen att andra skolor kan vara givmildare med dom högre betygen får jag lägga bakom mig. Allt är inte rättvist, men det är ändå åren på universitetet som är allra viktigast.

Ser verkligen fram i mot att på gymnasiet överstökat, jobba som elektriker-lärling i 2 år och sedan tillbaka till skolbänken ytterligare 6 år

Btw, blir lite smått fundersam när HP är så lågt på flera av dom större lärosätena... Linköping ligger över 20.0 i intagning men endast 1.35 på HP (som jag hoppas och borde fixa). Även på andra ställen var HP väldigt väldigt lågt. En stor fördel för mig

Har koll Ind.ek på t.ex KTH, men matematiken ser ut att behöva hjärnkapacitet jag ej kommer klara av.

Over and out med vänliga hälsningar

Man kan lätt få ett C även om man slackar lite, B kräver lite hårt arbete på lektionerna och A kräver plugg. Det är iallafall min erfarenhet efter 3 år med A-F-betygen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Hej allihopa!

Tackar så hjärtligt för era kommentarer

Nu har ju äntligen siffrorna släppts på http://statistik.uhr.se/ för årets intagning i höst.

Det är ingen större markant ändring på B1 och Blex (gy11).

Ändå intressanta siffror. Kan meddela er att jag övervägt, tänkt rättare sagt, funderat över som tidigare nämnt ovan att övriga universitet funkar lika bra om man ska söka utomlands. Namnet kvittar

Är bosatt i södermanland, och kommer gärna härifrån när tiden är kommen. Så universitet som Luleå, Umeå, Lund, Linköping osv verkar ju hålla en väldigt hög standard. HHS ligger kvar med ofantliga intagningssiffror.

Ang. bedömning, Björklund har gjort kriterierna hiskeligt svåra för att uppnå A, ett C sätter med lite hårt pluggande och har ingenting under ett C heller, vilket inte vore ok. Allt över C anser jag är "bra" eller rättare sagt helt OK.

Mina betyg räcker till ett tekniskt basår, såvida jag förstått så är du "inne" på lärosätet när du genomgått och klarat ett basår. Behöver i vilket fall gå ett, men det är samtidigt en väg in.?

Som alla påpekar, självfallet ska jag skriva HP, ska skriva i oktober och resterande provtillfällen.

Ser väldigt positivt på detta nu, jag sätter mina mål, går till skolan och gör mitt bästa något annat kan jag inte deppa över. Sen att andra skolor kan vara givmildare med dom högre betygen får jag lägga bakom mig. Allt är inte rättvist, men det är ändå åren på universitetet som är allra viktigast.

Ser verkligen fram i mot att på gymnasiet överstökat, jobba som elektriker-lärling i 2 år och sedan tillbaka till skolbänken ytterligare 6 år

Btw, blir lite smått fundersam när HP är så lågt på flera av dom större lärosätena... Linköping ligger över 20.0 i intagning men endast 1.35 på HP (som jag hoppas och borde fixa). Även på andra ställen var HP väldigt väldigt lågt. En stor fördel för mig

Har koll Ind.ek på t.ex KTH, men matematiken ser ut att behöva hjärnkapacitet jag ej kommer klara av.

Over and out med vänliga hälsningar

A är ett hiskeligt svårt mål att nå för de flesta gymnasieelever, dels - om man ska tro på vad som sägs inom området - på grund av den nivå av analys som kräver ett abstrakt tänkande på en sådan nivå för vilket det är omtvistat huruvida hjärnan har hunnit utveckla såpass tidigt i livet (jag ger själv inte onödigt mycket för den tesen) och dels för att eleverna inte har fått med sig analystänkandet i tillräckligt stor omfattning sedan tidigare skolår (vilket jag finner betydligt mer sannolikt med tanke på att vissa elever de facto uppvisar en hög analytisk förmåga). Dock så ser inte alla betygssättande lärare skillnaden på analytiskt tänkande på C-nivå och A-nivå och sätter då hellre ett A än ett B eller C även när ett C var befogat. Problemet uppstår då givetvis när en annan lärare faktiskt kan göra skillnaden och eleven tycker att den senare har "orimligt höga krav" eller "hatar mig".

Man kan tycka och tänka vad man vill om betygskriteriernas utformning, men man bör ha i åtanke vad ett av syftena med dem är: att höja kunskapsnivån till en nivå där eleverna är redo att klara av studier på högskolan - studier där analytiskt tänkande är den mest grundläggande färdighet man behöver (borde behöva, ibland kan man undra ...) besitta. Det är även något som är värt att ha i åtanke under gymnasiestudierna - betygen avgör måhända huruvida du kommer in på en utbildning eller inte, men det säger ingenting om huruvida du kommer att klara av högskolestudierna (och i så fall hur bra) eller inte. Hur bra du kommer klara högskolestudierna beror på faktiska kunskaper i gymnasiekurser som utgör grunden för de senare studierna, hur bra analytisk förmåga du besitter och hur mycket tid du lägger ner på studierna.

HP-urvalet tenderar att hamna på en "lägre" nivå än vad betygsurvalet gör, inte minst på grund av att betygskvoten av de som antas är de första som väljs ut, men även på grund av att många lägger ner mer energi på att få höga betyg än att skriva ett bra högskoleprov. Vi kan illustrera det hela med sju hypotetiska sökanden till en utbildning med sex platser.
AA: 20,0 - 2,0
BB: 17,5 - 1,8
CC: 18,0 - 1,6
DD: 17,0 - 1,0
EE: 17,0 - 0,8
FF: 20,0 - inget HP
GG: 17,0 - inget HP

Av dessa sex platser (aningen förenklat och vi antar att vi bara har två urvalsgrupper, BI och HP) så tas fyra platser in via BI och två via HP (1/3 brukar vara en rätt vanlig HP-kvot). AA, FF, CC och BB kommer att - i nämnd ordning - tas in via BI. Antagningspoängen kommer således att landa på 17,5 i BI.
Sedan väljs DD och EE in via HP, och GG blir förste reserv. Antagningspoängen, trots att alla sökanden hade >17,0 i betyg, i HP-urvalet kommer då att hamna på 0,8.

Det här är ett fenomen som förbisetts åtskilliga gånger de senaste åren när det kommer till frågan om lärarutbildningen där någon råkat se att "man behöver bara 0,1 på HP för att komma in". Med de höga antalet intagna som lärarprogrammen brukar ha är det ofrånkomligt att HP-urvalets lägsta nivå kommer att sjunka drastiskt när det är relativt få sökande på dessa platser. Huruvida de med 10,0 i betyg och 0,2 (vilket de gångerna jag kollat har varit ungefär det resultat man skulle nått om man svarat "B" på alla frågor ...) på HP de facto kommer att gå klart sitt första år, klara sig genom spärrarna eller än mindre: att ta sin examen ... det är något man bortsåg ifrån. Än mindre kollade man på huruvida de faktiskt var kompetenta lärare inom sina ämnen därefter. Men men, det var inte min avsikt att raljera anekdoter. Poängen är dock att antagningspoängen - i grunden oavsett urvalskategori, men särskilt med avseende på HP - bara säger något om hur många sökanden per plats ett program eller en kurs har, inte nödvändigtvis något om kvaliteten på utbildningen eller vad man nu kan tänkas vilja försöka läsa sig till i dessa siffror.

Basår är ett bra alternativ, men som jag förstått det så kommer det framöver att sättas en övre behörighetsgräns för dessa [citation needed]. D.v.s. du kan helt plötsligt ha läst "för mycket" på gymnasiet för att vara behörig för dessa. Men, om vi bortser från det och antar att det inte är ett problem, så kommer basåren (om alla kurser är avklarade) oftast (alltid?) med någon form av garantiplats vid aktuell(-t) högskola/universitet inom de utbildningar som reflekteras av basåret. Tekniskt basår vid LiTH, för att ta ett exempel, ger exempelvis garantiplats på valfri ingenjörsutbildning, naturvetenskapligt kandidatprogram eller lärarutbildning (vid LiU), men det ger inte någon garantiplats till socionomprogrammet exempelvis.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Se till att plugga inför högskoleprovet, så ska du se att du kommer få ett bra resultat till hösten. Det räcker att repetera matte 1 och 2 några timmar veckan innan HP för att få in rätt tänk och höja matten med flera poäng.