Tips: Xume Magnetisk Filteradapter - Mycket nöjd

Permalänk
Medlem

Tips: Xume Magnetisk Filteradapter - Mycket nöjd

Tänkte dela med mig av ett trevligt tillbehör jag skaffat. jag har gjort en video review men om ni vill slippa min svengelska så kan jag sammanfatta det hela i text.

Till min Sony RX100 köpte jag en magnetisk filteradapter så jag kunde sätta dit ett ND-filter när jag filmade.
Direkt slog det mig hur gärna jag ville ha det till mina objektiv också eftersom ett bra variabelt ND kostar tusen spänn och uppåt samt att det är imo ett absolut måste när jag filmar.
Som de flesta har jag ett eller två lite större filter som jag sen använder med step ringar så de passar alla objektiv.

Men att skruva av och på den där skiten är ibland så störigt, pilligt och tidskrävande att man helt enkelt skiter i att byta objektiv.
Det problemet är nu i princip borta.

Xume adaptern som kosta ett par hundringar på Ebay består av adapters som jag sätter i objektiven och sedan en ring som sitter på filtret. Då kan jag flytta filtret mellan objektiven bäst jag vill på ca en sekund.
En riktigt trevlig bonus är att jag då alltid får filtret med skalan uppe lite till vänster där jag helst vill ha den så att den syns när jag filmar.

Har testat för vignetering och på mitt lilla Vivitar 24mm blir det lite om jag kör Fullformat, det verkar starta vid ca 35mm.
På APS-C och neråt vingnetterar det ingenting.

För den som inte filmar kan det ju vara naja att ha till sina olika fasta ND eller Polarisationsfilter.
Är mycket nöjd med köpet, här är videon.

Permalänk
Medlem

Det hade onekligen varit oerhört smidigt vid användande av "svarta" filter, tex IR eller 10-stegs ND-filter och liknande, men jag antar att vinjettering kommer som ett brev på posten när man inte kan stapla två normaltjocka filter på varandra utan att få vinjettering?
Läcker den något ljus som påverkar 2min+ exponeringar i dagsljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det hade onekligen varit oerhört smidigt vid användande av "svarta" filter, tex IR eller 10-stegs ND-filter och liknande, men jag antar att vinjettering kommer som ett brev på posten när man inte kan stapla två normaltjocka filter på varandra utan att få vinjettering?
Läcker den något ljus som påverkar 2min+ exponeringar i dagsljus?

Jag ska prova lite mer, hittills är det fullformat från 35mm som får vinjetering men det var ett snabbtest. Ska prova på objektiv med ännu mindre filterdiameter och se hur det går.

kan prova lite längre exponeringar imorn (har inte tillgång till kameran idag) och se. Men jag gissar att det funkar rätt bra för det är som en sarg runt magneten.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt trevligt ut det där!

Men är lite nyfiken på hur bra dom verkligen sitter?

Pallar filtret en liten "dask i rumpan" utan att åka av banan?

(och då menar jag inte "smaska rumpan" )

Det skulle vara intressant att se om dom sitter kvar vid en liten stöt, för det händer ju ibland, vare sig man vill eller inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ser väldigt trevligt ut det där!

Men är lite nyfiken på hur bra dom verkligen sitter?

Pallar filtret en liten "dask i rumpan" utan att åka av banan?

(och då menar jag inte "smaska rumpan" )

Det skulle vara intressant att se om dom sitter kvar vid en liten stöt, för det händer ju ibland, vare sig man vill eller inte.

Dom sitter på bra. Som jämförelse sitter de bättre än ett linsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det hade onekligen varit oerhört smidigt vid användande av "svarta" filter, tex IR eller 10-stegs ND-filter och liknande, men jag antar att vinjettering kommer som ett brev på posten när man inte kan stapla två normaltjocka filter på varandra utan att få vinjettering?
Läcker den något ljus som påverkar 2min+ exponeringar i dagsljus?

Tjena, testade lite långa exponeringar alldeles nyss, vet inte om de svarar på det du undrade men du får väl säga hur jag ska göra annars. Jag har bara ett svart filter men det passar tyvärr inget av mina objektiv just nu (hade det till ett Panasonic pancake med ynka 46mm filterdiam) så vi får hålla till godo med ett variabelt Genus Eclipse.
Fokusen kan vara lite hit o dit för jag tänkte inte så mycket på det.

De första tre är tagna med fullformat (a7), 30 år gammalt 50mm/1.7, stegring 55-67, magnetgrejen och mitt variabla ND i dagsljus.

Denna är 2 sekunders exponering och f3.5

Nästa är 8 sekunders exponering vid f8.0

Här är 8 sekunder vid f3.5

Nästa 2 är tagna med APS-C (nex-5t), ett modernt 35mm/1.8, dubbla stegringar 49-52 och 52-67, magnetgrejen och variabelt ND.

Denna är 2 sekunder f5.6

Denna är 10 sekunder f5.6

Jag har en med 1 minuts exponering och en med 2 min på G men kameran behöver processa en stund

EDIT: Här kommer de,

59 sekunder vid f5.6

113 sek vid f11, det blev inte 2 minuter eftersom jag hade Bulb Mode och fick hålla in knappen o räkna i huvet.

Min teori om vignetteringen i botten på bilden är att där står en stor 180cm säng med ett mörkt överkast som absorberar och ger lite negativ fill uppåt och ovanför är ju taket. Kan prova ute lite senare om det slutar blåsa storm.
Hoppas det hjälpte lite i alla fall.

EDIT 2: Här kommer ett kul experiment, observera att det är i princip handhållet så det är såklart mycket skakoskärpa.

Nu har jag Nex5t med Stepring 49-52, ett ND4, en stegring 52-67, Magnetadaptern, Filterhållaren, ett Genus Eclipse, och sedan håller jag ytterligare ett Genus Eclipse mot det andra. Totalt alltså 2st Variabla filter, 1st vanligt ND, 4 st ringar.
Bilden är 30 sekunder med stativ fast jag håller ju i filtret. Bländare f13.
Ivart fall ingen vignettering