Permalänk

CPU Fan Error

Hej!
Har en äldre Compaq-kärra där moderkortet gick hädan. Har köpt ett "nytt" moderkort (ASUS P5Q-EM DO) LGA775 och när jag provstartade kärran igår så går CPU-fläkten upp i max och jag får "CPU Fan Error". I BIOS står det N/A under CPU FAN. Jag har kontrollerat så att fläkten sitter i rätt kontakt. Temp är OK och datorn fungerar som den ska men fläkten snurrar jävlari!

Vad kan vara fel?

Hilfe!

Permalänk
Medlem

Är det en 3pins fläkt i ett 4pin uttag? isf testa att byta fläkt eller kylare helst en pwm dito om du har 4pin vilket jag känner mig bombsäker på att kortet har...

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Är det en 3pins fläkt i ett 4pin uttag? isf testa att byta fläkt eller kylare helst en pwm dito om du har 4pin vilket jag känner mig bombsäker på att kortet har...

Hej! Det är 4-pin. "pwm dito" ? Jag har provat med byte av kylare+fläkt, CPU, minnen, nätagg, uppdaterat BIOS, återställt BIOS och kört endast moderkort+CPU+minnen utan övriga komponenter men felet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

Hej! Det är 4-pin. "pwm dito" ? Jag har provat med byte av kylare+fläkt, CPU, minnen, nätagg, uppdaterat BIOS, återställt BIOS och kört endast moderkort+CPU+minnen utan övriga komponenter men felet kvarstår.

Helt säker på att den sitter i cpu-fan 1?
Kanske har du satt den i cpu-opt eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Helt säker på att den sitter i cpu-fan 1?
Kanske har du satt den i cpu-opt eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det finns bara en CPU-Fan -anslutning.

Permalänk
Medlem

Om CPU kylare och fläkt är nått original från compaq burken, kan det hända att dom kör nån egen hitepåstandard, och därför det inte fungerar, kanske.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om CPU kylare och fläkt är nått original från compaq burken, kan det hända att dom kör nån egen hitepåstandard, och därför det inte fungerar, kanske.

Om det vore så väl.. Jag har provat med stock-kylare som medföljde cpu:n men det är samma fel.. Har tagit kontakt med återförsäljaren och har löst det med ett nytt kort. Snabbt och lätt