Nytt RAM-minne upptäcks inte av datorn

Permalänk
Medlem

Nytt RAM-minne upptäcks inte av datorn

Jag skaffade nyligen en ASUS UX32LN och passade då på att köpa en större sticka med RAM att byta till. Den verkar inte upptäckas av datorn dessvärre.

Jag har testat att byta fram och tillbaka mellan den och den 2GB sticka som följde med och de 2GB fungerar som dom ska. Så min fråga är om det finns någon bra form av felsökning jag kan göra för att komma fram till vad det är som felar?
Typ om minnet inte är kompatibelt, är trasigt eller något annat.

Det RAM-minne jag köpte var ett sådant här.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är det, men på asus sida står det:
"ASUS cannot guarantee memory compatibility with other brands."

Permalänk
Skrivet av Orgondor:

Jag skaffade nyligen en ASUS UX32LN och passade då på att köpa en större sticka med RAM att byta till. Den verkar inte upptäckas av datorn dessvärre.

Jag har testat att byta fram och tillbaka mellan den och den 2GB sticka som följde med och de 2GB fungerar som dom ska. Så min fråga är om det finns någon bra form av felsökning jag kan göra för att komma fram till vad det är som felar?
Typ om minnet inte är kompatibelt, är trasigt eller något annat.

Det RAM-minne jag köpte var ett sådant här.

Skrivet av Blofeld:

Vet inte om det är det, men på asus sida står det:
"ASUS cannot guarantee memory compatibility with other brands."

Gissar lite snabbt, men 1600Mhz är ju lite mer sällsynt i ikke spel laptops tex.

Det kan inte vara så att "CL" tiderna är olika mellan minnena bland annat?

Ladda ner "Speccy" tex eller liknande program så ser du vad ditt nuvarande ram minne har för "Cl latens", eller ska du byta ut minnet och inte köra båda?

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Fel spänning
Du har köpt ett 1.5V minne till en maskin som skall ha 1.35V minne så det kommer inte funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vet inte om det är det, men på asus sida står det:
"ASUS cannot guarantee memory compatibility with other brands."

Skrivet av Dalslandan:

Gissar lite snabbt, men 1600Mhz är ju lite mer sällsynt i ikke spel laptops tex.

Det kan inte vara så att "CL" tiderna är olika mellan minnena bland annat?

Ladda ner "Speccy" tex eller liknande program så ser du vad ditt nuvarande ram minne har för "Cl latens", eller ska du byta ut minnet och inte köra båda?

Skrivet av aluser:

Fel spänning
Du har köpt ett 1.5V minne till en maskin som skall ha 1.35V minne så det kommer inte funka

Tack för snabba svar!
Verkar onekligen som jag köpt fel minne, ska kolla upp det där med latenserna så jag får samma på det jag beställer som det fastlödda minnet.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollat och minnet som sitter i ligger på CL 11 så då borde väl detta bli rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Fel spänning
Du har köpt ett 1.5V minne till en maskin som skall ha 1.35V minne så det kommer inte funka

Snyggt! Nice find.