PayPal - Hur fungerar det?

Permalänk
Inaktiv

PayPal - Hur fungerar det?

Hej Clockers,

Är det någon här som använder sig utav PayPal? Hur fungerar det egentligen? Vad är vitsen med PayPal?

Om jag nu vill köpa ett spel på nätet och inte vill ange mina kreditkortsuppgifter så har jag uppfattat att man ska använda PayPal eftersom den skyddar(?) mina uppgifter? Vad tjänar PayPal på det? Är det kostnadsfritt att vara medlem och att köpa saker genom PayPal?

Finns det några baksidor med PayPal rent kostnadsmässigt och något slags bindande?

Mvh

Permalänk
Medlem

Paypal agerar bara mellanhand och tar således en viss % av varje transaktion i avgift. Annars är det inga konstigheter med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedong:

Paypal agerar bara mellanhand och tar således en viss % av varje transaktion i avgift. Annars är det inga konstigheter med det.

Använder i princip alltid PayPal, 3 gånger har jag haft "avsevärd" avgift. Annars kanske en krona eller två. Gick tex 30kr på en 220krs sak jag köpte. Men annars funkar det bra för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zedong:

Paypal agerar bara mellanhand och tar således en viss % av varje transaktion i avgift. Annars är det inga konstigheter med det.

Okej, hur stor % tar dom i avgift då? Blir det en extra kostnad utöver priset på produkten?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Använder i princip alltid PayPal, 3 gånger har jag haft "avsevärd" avgift. Annars kanske en krona eller två. Gick tex 30kr på en 220krs sak jag köpte. Men annars funkar det bra för mig.

Så om jag köper ett spel för 250 kronor, hur mycket måste jag betala PayPal då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Så om jag köper ett spel för 250 kronor, hur mycket måste jag betala PayPal då?

250 kr, det är alltid säljaren som betalar avgiften oavsett om du betalar med kort eller saldo via Paypals terminal. Men om du ska föra över pengar till någon som du köpt något av på tex sweclockers så ska du välja att skicka pengarna som "gift". Då betalar varken du eller mottagaren någon avgift om båda använder SEK som valuta. Detta om du redan har pengar på kontot. Annars tar de en liten avgift för att ladda kontot med pengar från ex kreditkort.

Permalänk

Som jag uppfattat det kan du föra över pengar till PayPalkontot eller koppla ett kredit/kontokort så att det dras direkt från kortet.
Du behöver aldrig ge ut dina kontouppgifter till säljaren + att du har 45 dagar man kan göra en "claim" ifall säljaren inte skickar varan osv.

Ibland kan det bli en avgift på ett par kronor om man ska växla valutor eller liknande, men man ser alltid hur mycket man betalar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Du betalar PayPal, PayPal betalar säljaren. PayPal står alltså för risken det innebär att föra över pengar till säljaren och du ger ut kortnummer till en säker tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

En nackdel med paypal är att om du säljer något till privatperson kan köparen bara påstå att dom inte fått varan och på så sätt få tillbaka pengarna från paypal utan att du kan göra ett skit. Det är många som har råkat ut för riktigt sjuka grejjer med paypal

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

En nackdel med paypal är att om du säljer något till privatperson kan köparen bara påstå att dom inte fått varan och på så sätt få tillbaka pengarna från paypal utan att du kan göra ett skit. Det är många som har råkat ut för riktigt sjuka grejjer med paypal

Det stämmer inte, du kan bara skapa en "claim" för ett företag, den biten gäller inte för privatpersoner. Vad jag läst iallafall någon för gärna rätt mig

Men för trådskaparen, jag använder alltid paypal om jag har möjligheten till det för det blir enklare och ibland behöver du inte ens göra konto på vissa sidor för ditt namn, adress etc får dem automatiskt av paypal, men oftast gör man ändå ett konto på sidan man handlar från. Och gillar iden att jag inte behöver skriva in mitt kort nummer överallt, använder även paypal till steam numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

En nackdel med paypal är att om du säljer något till privatperson kan köparen bara påstå att dom inte fått varan och på så sätt få tillbaka pengarna från paypal utan att du kan göra ett skit. Det är många som har råkat ut för riktigt sjuka grejjer med paypal

Har inget med paypal att göra
Lika mycket folk som blir lurade med alla andra transaktionsformer där man inte träffas och utbyta pengar på ett rättvist sätt.
Pröjsar jag direkt med kreditkort kan jag på samma sätt vända mig till kortbolaget och bestrida betalningen som köparen gör gentemot paypal så skillnaden där är marginell.

Privataffärer online är osäkra och skall betraktas som sådana oavsett mellanhand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralleballe:

Du betalar PayPal, PayPal betalar säljaren. PayPal står alltså för risken det innebär att föra över pengar till säljaren och du ger ut kortnummer till en säker tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Betalar jag något för mellanhanden? Eller går kostnaden för produkten direkt från mitt konto via PayPal till försäljaren? Inga mellanhandskostnader? Om produkten kostar 250 på Steam säger vi, behöver jag betala något mer än 250 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Det stämmer inte, du kan bara skapa en "claim" för ett företag, den biten gäller inte för privatpersoner. Vad jag läst iallafall någon för gärna rätt mig

Det stämmer inte alls. Jag sålde en gång ett community för 500 dollar med ett PayPal konto jag senare avslutade. 6 månader senare får jag inkasso krav på dessa pengar, eftersom personen jag sålde detta community till senare krävde att få tillbaka pengarna, för att han inte hade fått det han betalade.

Jag försöker hålla mig borta från PayPal så mycket jag kan, och använder det bara på Steam idag.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Har inget med paypal att göra
Lika mycket folk som blir lurade med alla andra transaktionsformer där man inte träffas och utbyta pengar på ett rättvist sätt.
Pröjsar jag direkt med kreditkort kan jag på samma sätt vända mig till kortbolaget och bestrida betalningen som köparen gör gentemot paypal så skillnaden där är marginell.

Privataffärer online är osäkra och skall betraktas som sådana oavsett mellanhand.

Men hur många har kreditkort egentligen? Är väldigt få som har det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Betalar jag något för mellanhanden? Eller går kostnaden för produkten direkt från mitt konto via PayPal till försäljaren? Inga mellanhandskostnader? Om produkten kostar 250 på Steam säger vi, behöver jag betala något mer än 250 kronor?

På steam betalar du ju i €, därför kommer PayPal ta en liten växlingsavgift på nån procent, de har en valutaomvandlare om du har konto. Där kan du skriva in hur mycket säljaren tar + vilken valuta --> välj vilken valuta du vill betala i och så får du fram hur mycket du får betala.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Betalar jag något för mellanhanden? Eller går kostnaden för produkten direkt från mitt konto via PayPal till försäljaren? Inga mellanhandskostnader? Om produkten kostar 250 på Steam säger vi, behöver jag betala något mer än 250 kronor?

Står det 250kr på Steam, så betalar du bara 250kr till PayPal, som sedan tar några procent av Steam för att de hanterar köpet, så Steam kanske får 245kr t.ex.

EDIT: Ja, det kanske är lite växlingsavgift som skrevs ovan. Inte tänkt på det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av friskybob:

250 kr, det är alltid säljaren som betalar avgiften oavsett om du betalar med kort eller saldo via Paypals terminal. Men om du ska föra över pengar till någon som du köpt något av på tex sweclockers så ska du välja att skicka pengarna som "gift". Då betalar varken du eller mottagaren någon avgift om båda använder SEK som valuta. Detta om du redan har pengar på kontot. Annars tar de en liten avgift för att ladda kontot med pengar från ex kreditkort.

du betalar fortf transaktions avgift på 0-11kr ish för servicen om det inte är pengar som redan finns på paypal dvs

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Jag har märkt att det kan skilja upp mot tio kronor ja, men jag älskar paypal <3

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Står det 250kr på Steam, så betalar du bara 250kr till PayPal, som sedan tar några procent av Steam för att de hanterar köpet, så Steam kanske får 245kr t.ex.

EDIT: Ja, det kanske är lite växlingsavgift som skrevs ovan. Inte tänkt på det.

Och steam i sin tur höjer priset med 10 spänn då spelet skulle kostat 240 men med paypal avgifterna är de tvungna att ta 250.

I slutändan är det alltid konsumenten som betalar.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wersaq:

Det stämmer inte alls. Jag sålde en gång ett community för 500 dollar med ett PayPal konto jag senare avslutade. 6 månader senare får jag inkasso krav på dessa pengar, eftersom personen jag sålde detta community till senare krävde att få tillbaka pengarna, för att han inte hade fått det han betalade.

Jag försöker hålla mig borta från PayPal så mycket jag kan, och använder det bara på Steam idag.

När var detta, för ska du kräva tillbaka pengarna måste det göras inom 45 dagar så att detta skulle ske efter 6 månader tycker jag låter väldigt skumt.

Så här kan du göra om du får problem med ditt inköp:

Steg 1: Gå till Problemhanteringscenter och inled en tvist. (Obs! Tvisten måste registreras inom 45 dagar efter betalningsdatumet).
Steg 2: Kommunicera direkt med säljaren för att lösa tvisten i godo. Om du inte är nöjd med säljarens svar kan du trappa upp den här tvisten till ett krav. (Obs! Krav måste anmälas inom 20 dagar efter att tvisten registrerats).
Steg 3: Vi granskar kravet och om beslutet utfaller till din fördel återbetalar vi hela summan, inklusive fraktkostnader*.
Tips! Om du köper från en säljare från något annat land än ditt eget kan det ta längre tid för dig att få objektet. Innan du registrerar en tvist eller ett krav måste du kontrollera att du har beräknat tillräckligt med tid för leveransen. Det kan ta flera veckor, beroende på var säljaren finns.

Hur kvalificerar jag mig?
Kravet som ställs måste gälla en fysisk vara som kan skickas.
Köpet genomfördes med PayPal som betalningsmetod.
Objektets totalpris betalades vid ett tillfälle med PayPal.
Ditt PayPal-konto måste ha gott anseende.

Vad täcks inte?
Fordon
Immateriella objekt
Licenser och tillgång till digitalt innehåll
Flygbiljetter
Fastigheter
Företag till salu
Objekt som strider mot PayPals policy för godtagbar användning

Loggade in på paypal och tog denna informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

du betalar fortf transaktions avgift på 0-11kr ish för servicen om det inte är pengar som redan finns på paypal dvs

Inte om man betalar med kort på tex Ebay.

Permalänk
Medlem

Inte säker men tror att som säljare ska man be att få pengarna som "Gift", för då kan inte köparen begära att få tillbaka dom (pengarna var ju en gåva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Inte säker men tror att som säljare ska man be att få pengarna som "Gift", för då kan inte köparen begära att få tillbaka dom (pengarna var ju en gåva).

Det går att göra en chargeback när man har skickat som gift tyvärr

Permalänk
Inaktiv

Det kostar inget att bli medlem?

Allt som har med kostnader att göra står innan man gör köpet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Det kostar inget att bli medlem?

Allt som har med kostnader att göra står innan man gör köpet då?

Nej paypal kostar inget, enda dem gör när du skaffat ditt konto är när du ska bli verifierad så du kan använda kontot är att dem drar ~15 kr för att se att kortet är riktigt och att det är ditt kort, loggar du sen in på din bank så ser du paypal **kod** den koden ska du sen skriva in på paypal sen därefter så kan du använda kontot detta kan ta upp till 4 dagar, men dem visar och förklarar tydligt.

Permalänk
Medlem

säljer du virtuella saker råder jag dig att hålla dig borta. sålde 200 nycklar i tf2 till en person med avsevärd reputation.
men det visade sig att han hade använt sig av stulna kreditkort. och då chargebackas allt. jag kontaktar paypal om detta, och allt dom informerar mig är att säljarskyddet inte gäller virtuella varor. så du kan inte göra ett skit för att försvara dig emot det.

så ska du sälja nått i ett spel, en hemsida, en tjänst. använd inte paypal. så enkelt att scamma dig och det finns inget du kan göra åt det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Har använt PayPal nu, fungerar hur bra som helst. Fick låna en väns konto. Det var inga extra kostnader för köpen. Dock så vet jag inte om det stämmer att man måste betala för att registrera sig, har läst lite på deras sida och det står att om man bara använder PayPal vid inköp så är det kostnadsfritt.

Permalänk
Inaktiv

Har ett litet problem, gjorde ett köp men har inte fått mejlen som man ska få när man gjort ett köp med PayPal så då kan jag inte få min produkt, hur gör jag nu?