EU fastställer Intels rekordbot för brott mot konkurrenslagar

Permalänk
Melding Plague

EU fastställer Intels rekordbot för brott mot konkurrenslagar

Processorjätten Intel ska betala inte mindre än 1,06 miljarder euro för otillåtna affärsmetoder. Rekordboten från 2009 fastställs nu av EU-domstolen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött att se EU-domstolen göra någon nytta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Visste att något var fishy med Media Markt, aldrig sett en AMD prolle där.. Inte för att jag bryr mig om det men fusk med konkurrens är fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vem/vilka är det som får pengarna?

Permalänk
Medlem

Vart tar den enorma summan vägen sedan då? Ska AMD ha någon form av ersättning eller är detta bara ett litet tillskott i Bryssels kaffe-kassa?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Visste att något var fishy med Media Markt, aldrig sett en AMD prolle där.. Inte för att jag bryr mig om det men fusk med konkurrens är fel.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-CM1855-NR001S,90952...
Att Intel betalade media markt för att inte ta in amd prollar var för 5 år sedan...

Jag säger inte detta för att jag försvarar Intel eller media markt
Tycker det är för jävligt, och att domen ska ha en betydligt högre skadesumma

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Wladir:

Vart tar den enorma summan vägen sedan då? Ska AMD ha någon form av ersättning eller är detta bara ett litet tillskott i Bryssels kaffe-kassa?

Tror det är mer för att statuera ett exempel, företag som dömts flera gånger har kunnat gå från (hypotetiska summor här nu) tex. 10 miljoner upp till 50 miljoner i böter.

Så jag tror Intel kommer tänka sig för om denna domen faller nu, annars kan det svida rejält i framtiden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-CM1855-NR001S,90952...
Att Intel betalade media markt för att inte ta in amd prollar var för 5 år sedan...

Jag säger inte detta för att jag försvarar Intel eller media markt
Tycker det är för jävligt, och att domen ska ha en betydligt högre skadesumma

Okay, då har dem kanske det nu men jag har inte sett det i fysik butik iallafall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Vem/vilka är det som får pengarna?

De som drabbats så klart. Häften går till AMD och den andra halvan till alla sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Okay, då har dem kanske det nu men jag har inte sett det i fysik butik iallafall.

Fast det beror nog inte på att Intel betalar dem (inte längre iaf), utan mer på att de försöker framhäva de bästa produkterna de har
Med andra ord, datorer med Intel cpu:er.

Intel är dessutom mer känt bland "vanligt" folk, många icke-datorkunniga vet inte ens att AMD existerar.
Vilket iofs är till stor del Intels fel, pga deras mutor för 5 år sedan.

Hade inte Intel hållit på med sitt fulspel så hade läget varit helt annorlunda idag
AMD hade legat mer jämsides med Intel och vi hade återigen haft en tävling om cpu prestandakronan

Permalänk

Tyvärr tror jag att det är en droppe i havet mot vad Intel vann på det. Summan är dessutom liten med tanke på skadan det orsakat på branschen och AMD.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wladir:

Vart tar den enorma summan vägen sedan då? Ska AMD ha någon form av ersättning eller är detta bara ett litet tillskott i Bryssels kaffe-kassa?

Det är böter, inte skadestånd (även om Sweclockers har skrivit fel i första stycket där de nämner skadestånd för att sedan längre ner skriva böter), så AMD får ingenting

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte blev fängelse för några intel chefer... bra att det iaf blev böter för detta gigantiska företag som bröt mot lagen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av mppl:

Vem/vilka är det som får pengarna?

Gissningsvis inte dit de borde i alla fall (AMD och övriga aktörer som blivit utsatta) utan till att göra en bra massa jurister till miljonärer samt resten till Bryssel om där blev något över från jurist "kostnaderna".

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det är böter, inte skadestånd (även om Sweclockers har skrivit fel i första stycket där de nämner skadestånd för att sedan längre ner skriva böter), så AMD får ingenting

Så vart går pengarna? Välgörenhet? EU-bidrag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har EU gett alla sina pengar till bönder som inte arbetar nu igen? Nej, men klart att EU är fantastiskt!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Använd konkurrensvidriga metoder
Gör stor vinst, skaffa en ännu starkare marknadsposition
Åk dit
Betala en spottstyver i böter
Behåll resten av vinsten och marknadsställningen

Ja, och man undrar varför företag inte drar sig för att fuska...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om de gör en överklagan eller inte. Jag skulle gissa på det. Det är mycket pengar, så pass mycket att de garanterat är beredda att ta en rond till om det skulle leda till sänkt belopp. Hur som helst så känns det som en rättvis dom om nu det där Media Saturn exemplet som gällde då stämmer.

Man kunde önska att det fanns fler aktörer som kunde lira på X86 marknaden istället för två dominanter och en plutt (VIA Technologies).

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Mig hoppas på ARM. Kan de bara sparka igång en bra desktopdesign som står sig mot X86 idag..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Använd konkurrensvidriga metoder
Gör stor vinst, skaffa en ännu starkare marknadsposition
Åk dit
Betala en spottstyver i böter
Behåll resten av vinsten och marknadsställningen

Ja, och man undrar varför företag inte drar sig för att fuska...

Precis, den här domen var fan patetisk. Börjar fan tro att Intel har mutat eu också.

Permalänk
Medlem

Jahopp, och vem är det som i slutändan får betala de böterna? Jo du och jag. D.v.s. konsumenterna. Helt meningslöst och tandlöst domslut. I det här läget där Intel i princip har ett monopol på processormarknaden så höjer de bara priset på processorerna i den del av marknaden där de inte har någon konkurrens, d.v.s. processorer för entusiaster. D.v.s. oss. Yay!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Undra om dom ens bryr sej eller om dom bara fortsätter.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Det är ingen "spottstyver" som Intel fått betala. Summan motsvarar 44% av AMD:s börsvärde idag. Den som menar att bötessumman är meningslös bör logiskt sett därmed även anse att konkurrentens affärsverksamhet också är meningslöst liten...

I övrigt anser jag att antitrust-lagstiftning i sig är ett exempel på godtycklighet inom rättsväsandet. Erbjuda en kund rabatter om de väljer dig som enda underleverantör? Det är tydligen OK i vissa sammanhang. Företaget som jag jobbar på (ca 10,000 anställda) har exempelvis kontrakt med Dell om att det enbart är de som får leverera datorer till företaget. Det som ytterst avgör verkar vara domstolarnas idéer om vad som är "bäst för konsumenten" (hur nu dessa orakel kan veta det...).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacobtr:

Undra om dom ens bryr sej eller om dom bara fortsätter.

Intel fick bort konkurrensen och har nu nästan monopol på hela marknaden. De tjänar betydligt mer i dagsläget för varje år som går. Intel förlorade fan ingenting på det hela. 4,5 procent av Intels intäkter under 2008 är knappt några pengar för Intel i dagsläget. AMDs position blir fan inte bättre när alla pengarna går till EU.

Den här dommen uppmuntrar ju fan företag att fuska. Ska Eu sätta ner foten så får de fan splittra företaget i två delar. Den har domen ett patetiskt försök av EU att visa att de granskar och dömer företag.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av IceDread:

Synd att det inte blev fängelse för några intel chefer... bra att det iaf blev böter för detta gigantiska företag som bröt mot lagen.

Det är rätt fascinerande. De har verkligen tagit över hela marknaden med både ärliga och oärliga metoder. Att få lite böter är ingenting när de har sån störd omsättning. Lätt värt det för Intel!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Böterna är för låga i det här fallet, praxis är väl ändå 10% av omsättningen?

Samtidigt hade inte Intel behövt göra på det här sättet då dom har ett så pass stort försprång gentemot AMD, men jag förstår ändå att man gör det,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Det är ingen "spottstyver" som Intel fått betala. Summan motsvarar 44% av AMD:s börsvärde idag. Den som menar att bötessumman är meningslös bör logiskt sett därmed även anse att konkurrentens affärsverksamhet också är meningslöst liten...

I övrigt anser jag att antitrust-lagstiftning i sig är ett exempel på godtycklighet inom rättsväsandet. Erbjuda en kund rabatter om de väljer dig som enda underleverantör? Det är tydligen OK i vissa sammanhang. Företaget som jag jobbar på (ca 10,000 anställda) har exempelvis kontrakt med Dell om att det enbart är de som får leverera datorer till företaget. Det som ytterst avgör verkar vara domstolarnas idéer om vad som är "bäst för konsumenten" (hur nu dessa orakel kan veta det...).

Vad spelar det för roll vad deras konkurrent får in. Om ett företag fuskar och betalar sedan böter men i slutändan fortfarande har kvar sin dominanta positionering och kassa som byggdes på grund av fuskandet hur och varför kommer det avskräcka från att fuska igen?

Kanske är mycket för AMD men piss i havet för Intel, bara win win i slutändan för dom.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Vi får väl se om de gör en överklagan eller inte. Jag skulle gissa på det. Det är mycket pengar, så pass mycket att de garanterat är beredda att ta en rond till om det skulle leda till sänkt belopp. Hur som helst så känns det som en rättvis dom om nu det där Media Saturn exemplet som gällde då stämmer.

Man kunde önska att det fanns fler aktörer som kunde lira på X86 marknaden istället för två dominanter och en plutt (VIA Technologies).

Går ej att överklaga domen. EU-domstolen är högsta instans i EU.

Permalänk

Bra att EU drivit igenom detta. Men snacka om att Intel kom billigt undan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte denna delen dock vad problemet är, har inte alla stora tillverkare rabbat program för att få deras produkter in på marknaden och hoppas på att det växer vilken metod har dem använt för att det anses fel?

"Domen gör gällande att Intel hindrat konkurrenten AMD från att tävla på lika villkor genom omfattande rabattprogram i syfte att tvinga datortillverkarna Dell, HP, NEC och Lenovo till att uteslutande använda Intels produkter."

Men detta blir man väldigt besviken på och det är faktist synd att AMD är så litet jämfört med Intel vi behöver bättre konkurrens för att vi konsumenter ska få bra produkter.

"Samtidigt ska Intel även gett direkta bidrag till strategiskt viktiga återförsäljare för att hålla konkurrerande produkter borta från butikshyllorna. Bland annat nämns att tyska Media Saturn, Media Markts moderbolag, tagit emot pengar för att välja bort AMD-baserade datorsystem."

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"