Intel Core i7-4790K "Devil's Canyon"

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-4790K "Devil's Canyon"

Vårens lansering av Haswell Refresh avslutas med nya processorer för överklockare. Med rekordhöga 4,0 GHz och löften om ännu mer tar Core i7-4790K plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ska se hur den presterar med vatten om typ 2 veckor får vi se.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen som helst poäng med att uppgradera mitt system, som jag mest använder till spel.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Bra recension, Tråkig processor

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Entusiast

Så meh som det bara kan bli...
Ingen uppgradering det här året heller.

Broadwell blir väl förmodligen inget att heja för heller då den är mobilfokuserad men förhoppningsvis så blir väl Skylake en värdig efterträdare
Bra recension av Sweclockers som vanligt i alla fall!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

hoppades på 5ghz

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska se hur den presterar med vatten om typ 2 veckor får vi se.

Är du säker på att du inte ska testa fyra? En kan väl knappast räcka!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att den skulle gå högre i överklockning än 4.6-4.8 GHz. Fördelen är väl kanske att man kan hålla den svalare än med en vanlig Haswell vid samma klock.

Jag vet inte om jag börjar bli för gammal och konstigt miljömedveten. Men den lilla prestanda-boost man får av överklockning, är det verkligen försvarbart för den ökade energiförbrukningen? Känns som man försämrar Prestanda/Watt till en nästan löjlig nivå. Men visst det är ju bara i full belastning.

Edit: Stort tack till redaktionen som även tagit med testar i väldigt låga upplösningar (720p) vilket visar på den faktiska skillnaden mellan processorerna. Jag som gärna sitter på CPU så länge som möjligt kan lättare utläsa vad jag bör satsa på

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Da´Russian Stallion:

hoppades på 5ghz

Överklock moderkort och pilla lite i BIOS och trixa så går det att öka, jag trixa i BIOS med volt och annat gick från 4.8Ghz till 5.2Ghz 3930k så det går.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med recensionen, synd bara att resultaten inte är så upphetsande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Överklock moderkort och pilla lite i BIOS och trixa så går det att öka, jag trixa i BIOS med volt och annat gick från 4.8Ghz till 5.2Ghz 3930k så det går.

Menar du att det skiljer mkt mellan olika moderkort? Vad jag sett så skiljer det väldigt lite i överklockningskapacitet. Vill ju ha en stabil dator också, inte nått som pajjar efer 1 år

EDIT: fö, de som köpte SandyBridge, gjorde nog sitt livs bäst CPU-köp hehe, håller sig sjukt bra än.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Överklock moderkort och pilla lite i BIOS och trixa så går det att öka, jag trixa i BIOS med volt och annat gick från 4.8Ghz till 5.2Ghz 3930k så det går.

Det var en bra ökning, får ta lite tips när jag bygger klart min dator med 3930k. Känns skönt att jag valde 3930

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av tvelander:

Överklock moderkort och pilla lite i BIOS och trixa så går det att öka, jag trixa i BIOS med volt och annat gick från 4.8Ghz till 5.2Ghz 3930k så det går.

I testerna redovisar vi enbart stabila klockfrekvenser. Det går med all säkerhet att nå betydligt högre om man inte bryr sig om 100 % stabilitet eller bara vill ta en screenshot eller så.

Skrivet av FredrikMH:

Jag hade hoppats på att den skulle gå högre i överklockning än 4.6-4.8 GHz. Fördelen är väl kanske att man kan hålla den svalare än med en vanlig Haswell vid samma klock.

Jag vet inte om jag börjar bli för gammal och konstigt miljömedveten. Men den lilla prestanda-boost man får av överklockning, är det verkligen försvarbart för den ökade energiförbrukningen? Känns som man försämrar Prestanda/Watt till en nästan löjlig nivå. Men visst det är ju bara i full belastning.

Visst är det trevligt med strömsnåla komponenter, men å andra sidan handlar det bara om några tiotal watt. Ta cykeln till mataffären istället så har du miljökompenserat för en livstids datoranvändande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Förväntade mig 5Ghz spärren för flertalet ex men blev som man tänkte rebrandade processorer med nytt TIM som kanske fortfarande är utav det sämre slaget.

Undra hur varma processorerna blir med stockkylare samt dammigt chassi.
Ser framför mig hur forumet är fullt utav posts som frågar om temperaturen på sin Devils Canyon CPU ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

[/...]
Visst är det trevligt med strömsnåla komponenter, men å andra sidan handlar det bara om några tiotal watt. Ta cykeln till mataffären istället så har du miljökompenserat för en livstids datoranvändande.

Tack, där fick jag den bortförklaringen jag behövde för att motivera min överklock!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Visst är det trevligt med strömsnåla komponenter, men å andra sidan handlar det bara om några tiotal watt. Ta cykeln till mataffären istället så har du miljökompenserat för en livstids datoranvändande.

Om inte annat kanske jag kan ladda upp en kondensator på väg till mataffären och använda till något vettigt

När ni testar full belastning så är det på alla kärnor samtidigt, och då kickar inte Turbo-boost in? Så det är alltså 800MHz extra för de 50W?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Redig prestandaboost, motsvarar i princip en CPU generation.
Och c:a 20-35% kvickare än en 2600K, vilket betyder att man måste upp i över 5ghz med en 2600K för att motsvara en oklockad 4790K.

Den stora frågan är dock om Intel ändrar TIM'en enbart för 4790K eller om 4690K också är med på ett hörn ?
Och har dom en särskild produktionslinje för dessa, jag tvivlar på det !
Troligen får vi se den bättre TIM'en i alla CPU'er framöver.

Permalänk

När kommer Pentium Æ testet?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Bra recension som tar upp allt man ville veta!

Tyvärr verkar inte Devils Canyon vara så bra på överklockning som först påstods, åtminstone inte för oss som vill ha ett stabilt system till mer än bara tester. Lägre värme är så klart trevligt men när det ändå inte ger mer än några hundra MHz extra så är det inte värt besväret.

Men som med Haswell så är det tydligen stora skillnader mellan olika exemplar.

Min I7-4770K går stabilt i 4.5 GHz (4.3 cache) och 1.26 Vcore. Allt annat på auto.
Lite kul var att den funkade fint med endast 1.20 Vcore i alla tester men jag fick öka till 1.26Vcore för att få den helt stabil med BF4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Både kul och konstigt att gamla bettan (2600k) hänger med än:P
Aja man ska inte klaga skönt att lägga pengarna på annat:D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dimestam:

I testerna redovisar vi enbart stabila klockfrekvenser. Det går med all säkerhet att nå betydligt högre om man inte bryr sig om 100 % stabilitet eller bara vill ta en screenshot eller så.

Visst är det trevligt med strömsnåla komponenter, men å andra sidan handlar det bara om några tiotal watt. Ta cykeln till mataffären istället så har du miljökompenserat för en livstids datoranvändande.

Asså nu snackar vi stabil 3930k

Men som sagt är under vatten.

Jag förstår då det är h100i och ej bästa som finns.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nice nice. Saknar dock tester i x1440
Men jag förstår varför de inte är med. Tror nog att det hade varit störra avstånd till min prolle då

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Menar du att det skiljer mkt mellan olika moderkort? Vad jag sett så skiljer det väldigt lite i överklockningskapacitet. Vill ju ha en stabil dator också, inte nått som pajjar efer 1 år

EDIT: fö, de som köpte SandyBridge, gjorde nog sitt livs bäst CPU-köp hehe, håller sig sjukt bra än.

Min RIVE klara 4.9Ghz mitt MSI klara 5.2 Ghz stabil

Så ja är ju olika sen va MSI lättare att klocka i, den gilla mer volt på minnes kontrollerna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det känns som väldigt väntat, det är ju bara en smärre uppgradering och resulterar i lite bättre resultat.
Nu vill man bara att det ska bli ett nytt år så man får kika på Broadwell och framför allt Skylake om man klarar av att hålla sig så länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Förväntade mig 5Ghz spärren för flertalet ex men blev som man tänkte rebrandade processorer med nytt TIM som kanske fortfarande är utav det sämre slaget.

Undra hur varma processorerna blir med stockkylare samt dammigt chassi.
Ser framför mig hur forumet är fullt utav posts som frågar om temperaturen på sin Devils Canyon CPU ^^

Eftersom de utvecklar såpass lite värme relativt sett i stock med sin TDP på 88W så lär det inte vara några problem. Haswells problem är nämligen inte att den utvecklar mycket värme som måste ledas bort, det gör den inte, den utvecklar relativt lite värme. Problemet är att värmen inte leds ut lika fort till själva flänsen. Flänsen och fläkten i sig har inga problem att hantera värmen som leds ut dit ens om det är lite dammigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Nice nice. Saknar dock tester i x1440
Men jag förstår varför de inte är med. Tror nog att det hade varit störra avstånd till min prolle då

Efterfrågar också test i 1440p. Jag förstår inte varför det inte är med.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Tror jag klarar mig med min 3770K ett bra tag till.

Märks att vi behöver mer konkurrens från AMD...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Nice nice. Saknar dock tester i x1440
Men jag förstår varför de inte är med. Tror nog att det hade varit störra avstånd till min prolle då

Skrivet av Storage Jar:

Efterfrågar också test i 1440p. Jag förstår inte varför det inte är med.

Det är inte med för att det är CPU-prestanda som mäts och inte "Hur bra kan din dator spela spelet?".
Skulle jag få bestämma så skulle Sweclockers mäta i 800x600 i Low så att CPU'erna verkligen aldrig blir flaskhalsade för det blir de ibland även i 1280x720 om man tittar i BF4-testet till exempel om än i 130FPS+.
Jag kan ju dock förstå att Sweclockers inte gör detta för de måste ju benchmarka vissa spel manuellt och det är inte så roligt att göra i 800x600 precis

Om man vill veta hur sitt grafikkort skulle köra ett spel om den fick arbeta med en riktigt bra CPU så kollar man en recension på sitt grafikkort där många olika CPU'er används och så ser man ungefär vilken CPU som börjar bli för lite för GPU'n.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Efterfrågar också test i 1440p. Jag förstår inte varför det inte är med.

För att då belastas GPU:n ännu mer och flaskar ännu mer alltså är det ganska värdelöst att testa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

En fråga till den som utfört testerna, har ni använt någon programvara/testprogram som utnyttjar AVX2-instruktioner?