Permalänk

Uppgradera 32Bit laptop till 64bit.

Har sedan länge en Acer aspire 1804Wsmi.

Den är begränsad till 32bit samt max 2gb ram. cpu sockel är LGA775.

Den börjar bli lite seg använder nu windows 7 på den och skriver mycket på den jobbrelaterat etc.

Den lär ju bara stödja prescott cpuer nuvarande är intel pentium 4HT 540 på 3,2GHz vilket är en 32Bitars.

Jag köpte från ebay en 3,4ghz intel pentium 4 prescott model 660 vilket verkar vara den enda som stödjer 64bitars men samtidigt är en prescott med samma specifikationer.

Moderkortet känner av 4Gb ram men nu är ju begränsningen 2gb pga 32bit. tror ni det kommer bli några större problem vid byte av cpu?

Notera att jag kan noll om laptops och kollar specifikationer etc utifrån min kunskap av stationära.

funkar monteringen av cpu på laptop likadant som stationära samt går det köpa bättre kylare till cpu på laptop?

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Finns bios med stöd för din nya cpu ?

Det är nog en relevant fråga..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Finns bios med stöd för din nya cpu ?

Det är nog en relevant fråga..

Har ingen anning om biosen på den laptoppen tyvärr. hittar ingen fakta och laptoppen ligger i min bil. :/

men om vi bortser från bios.

den cpu:n är största chansen för 64bit att fungera. och 50kr på ebay kändes som det är värt ett försök.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

funkar monteringen av cpu på laptop likadant som stationära samt går det köpa bättre kylare till cpu på laptop?

Nej, oftast är det betydligt svårare, däremot inte omöjligt. Processorn i en laptop sitter ofta svårtillgängligt och det krävs en del vana för att byta den och att demontera alla delar för att komma åt den. Jag rekommenderar dig starkt att hitta och ladda ned en "service manual" (.PDF-fil) för din dator, där brukar det finnas tydliga instruktioner för att ta bort och byta ut alla komponenter.

Byta ut komponenter i laptops går inte att likställa med att göra det i stationära. I laptops sitter allt väldigt ihoppressat.

Lycka till och kom ihåg att köpa kylpasta innan du monterar isär datorn och byter ut processorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av josv:

Nej, oftast är det betydligt svårare, däremot inte omöjligt. Processorn i en laptop sitter ofta svårtillgängligt och det krävs en del vana för att byta den och att demontera alla delar för att komma åt den. Jag rekommenderar dig starkt att hitta och ladda ned en "service manual" (.PDF-fil) för din dator, där brukar det finnas tydliga instruktioner för att ta bort och byta ut alla komponenter.

Byta ut komponenter i laptops går inte att likställa med att göra det i stationära. I laptops sitter allt väldigt ihoppressat.

Lycka till och kom ihåg att köpa kylpasta innan du monterar isär datorn och byter ut processorn!

Är det inte ihoplött också?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Är det inte ihoplött också?

Vissa bärbara datorer har en "vanlig" sockel, men jag gissar på att en majoritet har fastlödda CPU:er.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte ge mig på komponentbyte i en laptop om den nu inte marknadsförs med den egenskapen. Angående kylare så görs kylflänsar och fläktar skräddarsytt för varje enskild modell såvida flera modeller inte delar samma stomme. Att byta cpu och kylare i en laptop är inget jag rekommenderar för varken plånboken eller datorn. Om nu inte datorn duger till det du ska göra, bit då i det sura äpplet och köp dig en bättre.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vissa bärbara datorer har en "vanlig" sockel, men jag gissar på att en majoritet har fastlödda CPU:er.

I princip alla HP's modeller har en sockel som man sänker ned CPU'n i

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Har sedan länge en Acer aspire 1804Wsmi.

Den är begränsad till 32bit samt max 2gb ram. cpu sockel är LGA775.

Den börjar bli lite seg använder nu windows 7 på den och skriver mycket på den jobbrelaterat etc.

Den lär ju bara stödja prescott cpuer nuvarande är intel pentium 4HT 540 på 3,2GHz vilket är en 32Bitars.

Jag köpte från ebay en 3,4ghz intel pentium 4 prescott model 660 vilket verkar vara den enda som stödjer 64bitars men samtidigt är en prescott med samma specifikationer.

Moderkortet känner av 4Gb ram men nu är ju begränsningen 2gb pga 32bit. tror ni det kommer bli några större problem vid byte av cpu?

Notera att jag kan noll om laptops och kollar specifikationer etc utifrån min kunskap av stationära.

funkar monteringen av cpu på laptop likadant som stationära samt går det köpa bättre kylare till cpu på laptop?

Gränsen för minne ligger på 3,8 GB för 32 bitars så det där borde inte vara några problem.
Är det så att du ha typ 1,5 gb dedikerat för videominne?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Har ingen anning om biosen på den laptoppen tyvärr. hittar ingen fakta och laptoppen ligger i min bil. :/

men om vi bortser från bios.

den cpu:n är största chansen för 64bit att fungera. och 50kr på ebay kändes som det är värt ett försök.

Sen att det är lite som att trimma en trabant och hoppas att få en ok bil är en annan sak

Permalänk
Medlem

Den processorn du köpt är en prescott 2m (vilket är nyare än datorns nuvarande cpu och har antagligen för gammal bios för denna
(chipset ska ha stöd för denna dock och då kanske den går och sätta i på en gång (kan behöva uppdatera bios dock...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Den är begränsad till 32bit samt max 2gb ram. cpu sockel är LGA775.
Moderkortet känner av 4Gb ram men nu är ju begränsningen 2gb pga 32bit. tror ni det kommer bli några större problem vid byte av cpu?

Det där stämmer inte.. det är totalt 4GB minnesregister.. endel används av grafikkortet.
kan hända att annat använder små mängder av registret.. men RAM brukar vara någonstanns 3.0-3.5GB med 4GB installerat på 32-bit Windows.
Har du verkligen 4GB installerat ?? Eller har du 2GB på grafikkortet, då skulle det kunna minska ned till 2GB RAM+2GB VRAM.. har inte haft så bra grafikkort på 32-bit

Fast vill du vara säker på att använda 4GB eller mera så är det enda att göra att installera om med 64-bit Windows.

Skulle kunna vara processorn som har någon RAM begränsning ??
lite långsökt kanske, då den faktiskt står som 64-bit... men hittar inga siffror till just den processorn.
Exempel på begränsingar - enligt Intel hemsidan:
i5 750 16 GB
i7 4930K 64 GB
Xeon E5520 144 GB
Xeon E5-2687W 256 GB

Permalänk
Medlem

Acer aspire 1804Wsmi
Visst pratar vi om en laptop med "desktop" processor.(?)

-Max minne är 2GB, begränsat i HW(moderkort) och/eller Bios.

-Intel pentium 4 HT 540 är en 32-bitars CPU TDP 84W
-Intel pentium 4 HT 660 är en 64-bitars CPU TDP 115W
Sannolikt finns begränsningar i BIOS och/eller HW, som "omöjliggör" byte.
(och installation av 64-bitars OS)

Inse att datorn är nästan 10år gammal...
Troligen kan man inte ens uppgradera med en SSD.(pga IDE-gränssnitt).

Men om du ändå tänker försöka genomföra det som ett hobby-projekt,
vill vi gärna fortsatt bli uppdaterade!

Lycka till!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vissa bärbara datorer har en "vanlig" sockel, men jag gissar på att en majoritet har fastlödda CPU:er.

Nästan alla jag grejat med har sockel. Det är mest "slimmad" skit ( netbooks ultrabooks surfplattor) där de löder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nästan alla jag grejat med har sockel. Det är mest "slimmad" skit ( netbooks ultrabooks surfplattor) där de löder.

Stämmer bra det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Skulle inte reka 64 bit windows på en äldre laptop, även om CPU'n stöder det.
Windows 64 bit tar mer minne och kräver mer av hårdvaran.
Det märks inte med modernare grejer, men när man sitter på en "gammal häck" så gör det stor skillnad.

Och med t.ex W7-64 så skulle dina 2gb knappt räcka till, medans W7-32 klarar sig fint på det.
Vad du däremot kan göra är att pillra i en SSD, din gamla "pärla" har ju SATA.
En SSD kommer att göra betydligt större skillnad än ett CPU byte någonsin har gjort.

Och pillra enbart med laptops om du är nyfiken och har lite koll.
Och framförallt inte om behöver den

Skrivet av Lordkiller:

Har sedan länge en Acer aspire 1804Wsmi.

Den är begränsad till 32bit samt max 2gb ram. cpu sockel är LGA775.

Den börjar bli lite seg använder nu windows 7 på den och skriver mycket på den jobbrelaterat etc.

Den lär ju bara stödja prescott cpuer nuvarande är intel pentium 4HT 540 på 3,2GHz vilket är en 32Bitars.

Jag köpte från ebay en 3,4ghz intel pentium 4 prescott model 660 vilket verkar vara den enda som stödjer 64bitars men samtidigt är en prescott med samma specifikationer.

Moderkortet känner av 4Gb ram men nu är ju begränsningen 2gb pga 32bit. tror ni det kommer bli några större problem vid byte av cpu?

Notera att jag kan noll om laptops och kollar specifikationer etc utifrån min kunskap av stationära.

funkar monteringen av cpu på laptop likadant som stationära samt går det köpa bättre kylare till cpu på laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle inte reka 64 bit windows på en äldre laptop, även om CPU'n stöder det.
Windows 64 bit tar mer minne och kräver mer av hårdvaran.
Det märks inte med modernare grejer, men när man sitter på en "gammal häck" så gör det stor skillnad.

Och med t.ex W7-64 så skulle dina 2gb knappt räcka till, medans W7-32 klarar sig fint på det.
Vad du däremot kan göra är att pillra i en SSD, din gamla "pärla" har ju SATA.
En SSD kommer att göra betydligt större skillnad än ett CPU byte någonsin har gjort.

Och pillra enbart med laptops om du är nyfiken och har lite koll.
Och framförallt inte om behöver den

Har den?

ICH6 kan visserligen stödja SATA, men alla specar jag hittar anger PATA-100.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/42221-ac...
http://www.pcworld.com/product/1325730/acer-aspire-1804wsmi-n...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Du har så rätt.
Kollade på bilder men det var tydligen en SATA mod...
Men det kvarstår då det ju finns PATA SSD'er !

Skrivet av FatherOfThree:
Permalänk

Själv hade jag lagt in windows XP POS mod!

får säkerhets updateringar hela tiden och funkar klockrent, anävnder det själv på min gamla häck till laptop!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Det där stämmer inte.. det är totalt 4GB minnesregister.. endel används av grafikkortet.
kan hända att annat använder små mängder av registret.. men RAM brukar vara någonstanns 3.0-3.5GB med 4GB installerat på 32-bit Windows.
Har du verkligen 4GB installerat ?? Eller har du 2GB på grafikkortet, då skulle det kunna minska ned till 2GB RAM+2GB VRAM.. har inte haft så bra grafikkort på 32-bit

Nu är du ute och cyklar. En CPU som kör i 32bit mode kan se 4GB minne i taget på grund av sitt 32bit minnesregister, men det gäller för processorn. Om GPU'n har eget minne är det den själv som rår över det, och den gör inte hela sitt minne tillgängligt för CPU'n. Som lösningen brukar se ut så gör GPU'n en mängd av sitt minne tillgängligt för CPU'n. Genom att göra så så behöver inte GPU'n blanda sig i skrivningar till minnet som CPU'n gör.

Så har man ett grafikkort med eget minne så kommer inte hela det minnet att lägga sig i CPU'ns adressrymd. Det är direkt fel att påstå att man bara kan ha 2GB minne i ett 32bit system om man har ett grafikkort med 2GB minne. Det är bara det delade minnet som behöver ta plats i CPU'ns adressrymd, och det brukar vara begränsat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!