Dålig prestanda med Lenovo Idealpal Y510P

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Dålig prestanda med Lenovo Idealpal Y510P

Hallå! Jag har en fråga angående min Lenovo Idealpal Y510P. Jag använder den för att spela på när jag är hos mina päron eller mina polare. Men när jag ska lira Witcher 2 så får jag ut mellan 35-40 fps på inställningarna "low". Har kikat runt lite på nätet och hittat några förklaringar för bärbara datorer i allmänhet men inte för specifikt min. Har provat med ett gamebooster program fast inte fått några bättre resultat. Den körs självklart med strömkabeln i. Antar att det är datorn som klockar ner sig själv. Har ni någon lösning till detta eller stött på samma problem? Jag kan ge mer information om ni behöver det.
https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y510p-156-full-hd/783799
Tack på förhand
Med vänliga hälsningar, Anton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

om den börjar klocka ner sig betyder det troligen att den blir för varm.

prova att bara lägga upp den på typ ett dvdfodral i bakkanten så att insuget kommer upp en bit från bordsytan dvs lättare får in luft till fläkten då oftast sitter insuget till denna nånstans på undersidan.

Vet ej hur de ser ut på din dock men så brukar vi lösa detta problem då det ofta handlar om att den inte får in luft till fläkten så det räcker.

alternativ 2 är att köpa till en sk kylplatta till den
t.ex
https://www.komplett.se/cooler-master-notepal-a200-nb-kylare/...

kan även vara så att kylaren börjar bli igensatt om den använts mycket det kan ofta lösas med att man tar tryckluft eller helst luft på burk då kompressor kan ibland spotta ur sig kondensvatten som elektronik inte alltid mår bra av.

men iaf lås fast så att rotorn på fläkten inte kan snurra och blås in luften bakvägen dvs genom utblåset. om det går att öppna in till fläkten gör gärna även detta för att underlätta att dammet verkligen blåser ut och inte bara fastnar i fläkten istället.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Rouge of Darkness:

om den börjar klocka ner sig betyder det troligen att den blir för varm.

prova att bara lägga upp den på typ ett dvdfodral i bakkanten så att insuget kommer upp en bit från bordsytan dvs lättare får in luft till fläkten då oftast sitter insuget till denna nånstans på undersidan.

Vet ej hur de ser ut på din dock men så brukar vi lösa detta problem då det ofta handlar om att den inte får in luft till fläkten så det räcker.

alternativ 2 är att köpa till en sk kylplatta till den
t.ex
https://www.komplett.se/cooler-master-notepal-a200-nb-kylare/...

kan även vara så att kylaren börjar bli igensatt om den använts mycket det kan ofta lösas med att man tar tryckluft eller helst luft på burk då kompressor kan ibland spotta ur sig kondensvatten som elektronik inte alltid mår bra av.

men iaf lås fast så att rotorn på fläkten inte kan snurra och blås in luften bakvägen dvs genom utblåset. om det går att öppna in till fläkten gör gärna även detta för att underlätta att dammet verkligen blåser ut och inte bara fastnar i fläkten istället.

Hej Rogue of Darknesss! Tack för ditt svar! Ska prova det så fort som möjligt. Finns det inget sätt att tvinga av att min laptop klockar ner sig? Har läst lite om "Speedstep" och om det kan vara ett problem.
Tack på förhand
Med vänliga hälsningar, Anton.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Speedstep är bara en funktion för att klocka ner processorn efter behov. dvs är datorn orörd i idle så behöver den i princip ingen cpukraft alls så då klockar den ner för att dra mindre ström bara och klockar upp igen när det behövs.

det jag pratade om är en skyddsåtgärd för att inte överhetta processorn så att den går sönder för den brukar inte börja förrän vid 80-90°c+ nånting med detta och skulle den inte göra detta så skulle den lätt kunna klättra upp en bra bit över 100 som med garanti kommer få din cpu att kremera sig själv och dö.

går säkert att stänga av skyddsfunktionen om du inte är orolig för att den ska gå sönder innom en snar framtid men inget jag rekomenderar.

Kylaren i en laptop är nämligen oftast ganska liten av självklara anledningar (platsbrist) ofta mäter den inte större än kanske 10x3x1.5cm och ska kyla både gpu och cpu.

jag rekomenderar att istället skaffa ett par lurar så du slipper höra oljudet å försöka hitta ett program som kan styra fläkten bättre än den inbyggda mjukvaran i bios/uefi om detta är problemet så den verkligen går max å låter som en jumbojet när den börjar närma sig maxtempen.

många laptoptillverkare stryper sina fläktar ganska hårt bara för att hålla ljudnivån nere till förlust på att den kommer överhetta å klocka ner sig istället när den når max vid hög belastning.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen