Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem

en seger för det svenska folket och dess rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Jag fattar inte. Det är fastslaget att en Dator INTE är en TV nu efter x-antal månader. Hur kan Radiotjänst mena att de haft juridiskt rätt innan det blev prövat? Bara för de säger det?

För att om dom inte får ha kvar pengarna blir det kanske ingen melodifestival nästa år, och ett så stort företag har tillräckligt med resurser för att våga trotsa lagen. Hoppas verkligen att dom sätts på plats när det gäller retroaktiviteten. Annars blir det precis som med Intel - Det lönar sig att bryta mot lagen, för man får ju ändå behålla största delen av vinsten, och man behåller sin position på marknaden. Det enda som är rätt är att företaget i fråga förlorar något på att fuska.

Vi vanliga dödliga blir av med jobbet, hamnar hos kronofogden och blir hemlösa för bra mycket mindre.

Konsekvenser för fan...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hraf:

Något som man däremot kan fråga sig är hur många som faktiskt inte tittar på TV, men ändå betalat TV-licensen? Avhållssamheten från TV-tittande är ju ett politiskt ställningstagande och ifall man har varit så pass negativt inställd till Radiotjänsts bedömning skulle man nog ändå inte ha betalat. Sak samma om det innebär att man skulle ha brytit mot lagen.

Att inte titta på TV behöver inte vara ett politiskt ställningstagande, jag har i stort sätt helt slutat att titta på TV men det beror mest på att jag tycker webben samt radio bättre tillgodoser mitt behov av att konsumera nyheter och annan samhällsinformation.

Betalar TV-licensens och kommer fortsätta då jag ofta lyssnar på radions P1. Är rätt lätt att inse att den typ av program som görs där, t.ex. vetenskapsradion, knappast skulle existera om vi bara hade kommersiell radio.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Omprovning-och-overk... finns anvisningar om olika sätt att begära omprövning.

Edit: Observera dock att Radiotjänst enligt http://radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-medde... verkar anse att det här med "uppenbart oriktigt" inte är uppfyllt. Det blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.

Det är radiotjänst tolkning.
HFD "Högsta förvaltningsdomstolen undanröjer, med ändring av kammarrättens och
förvaltningsrättens domar, Radiotjänst i Kiruna AB:s beslut att AA ska betala
radio- och tv-avgift för perioden den 21 februari–20 maj 2013."
Så domen avser läget i Februari år 2013 och inte idag. Så om alla bråkar en del så går det att få igen pengarna. De flesta felaktigt påförda statliga avgifter brukar återbetalas men man bruka ofta behöva höra av sig.
Tror inte att de kan säga ifrån så länge innan de får ge sig. Det kanske startas en ny intressegrupp, återbetalning från rånartjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det är så klart bara Radiotjänsten som lyckas med sånt.

Lagen är oförändrad och den har tolkats fel, det borde självfallet vara så att man ska få tillbaka pengar om man blivit felaktigt debiterad. Det är som att en rånare får behålla pengarna för att han lyckades fly platsen. Skandalsamhälle!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Det var inte frågan. Jag svarade bara på vem som förtjänar vad beroende på metoder. I det här fallet är det inte de folkvalda som tolkar lagen utan Radiotjänst och således är det de som bär ansvaret för den felaktiga tolkningen. Jag kan även förekomma ditt nästa svar "om A så gäller C om inte B kommer först osv." Känns lite som en rättshaverist som bara argumenterar för argumenterandets skull.

Radiotjänsts tolkning av lagen har i detta fallet kanske varit tveksam, men att likaställa det med att polisen går runt och rånar folk är ju inte riktigt korrekt. Polisen tolkar lagen också och gör bedömningar, ibland felaktigt, om vad lagen innebär.
Nu får vi ju klarhet i att tolkningen var felaktig av Radiotjänst. Så är du fortfarande missnöjd så kvarstår mitt tidigare påstående.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

De som nu passar på att nämna att de är sura på Copyswede kan ju fundera ett slag över hur sura vi är som aldrig har ägnat oss åt illegal fildelning, som aldrig har sett en illegalt delad film etc. Dessa aktiviteter framstår emellanåt som en folksport som förhållandevis många ägnar sig åt.

Men då är ju allt i sin ordning för då har vi ju redan betalat kopieringsavgift och vi kan därmed ladda ner vad vi vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

On topic: så vitt jag förstår har de hävdat, och argumenterat, i ett par märkliga steg, bl.a. att så länge det finns en utsändning, i deras definition schemalagt programutbud, och som är "avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst", så räcker det med att man har uppkoppling mot Internet. Som nämnts blir det där med utan särskild begäran något märkligt.

För de som nu tar tillfället att ta upp SVT, så har de tidigare hävdat att det är ointressant(!): "det har inte någon betydelse om det är TV4, Kanal 5, SVT eller något annat programbolag som sänder TV-programmen".
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Bahnho...

Off topic: De som nu passar på att nämna att de är sura på Copyswede kan ju fundera ett slag över hur sura vi är som aldrig har ägnat oss åt illegal fildelning, som aldrig har sett en illegalt delad film etc. Dessa aktiviteter framstår emellanåt som en folksport som förhållandevis många ägnar sig åt.

Copyswede's avgift har INGENTING med illegal fildelning att göra utan ENDAST om PRIVATKOPIERING. Det är otroligt hur svårt folk ska ha att skilja dessa ämnen åt.
Läs mer på: http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Radiotjänst har sedan 1 februari 2013 betraktat datorer, surfplattor och mobiltelefoner med internetuppkoppling som tv-mottagare. Därmed har de, enligt Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst, också varit avgiftspliktig utrustning. Denna tillämpning har prövats och bekräftats av både Förvaltningsrätt och Kammarrätt. Men, Högsta förvaltningsdomstolen har nu meddelat en dom som innebär att datorer, surfplattor och mobiltelefoner inte är avgiftspliktiga fr o m 2014-06-13. Se Dom 7368-13. Med anledning av denna dom kommer Radiotjänst upphöra att påföra radio- och tv-avgift för dator/surfplatta/mobiltelefon med internetuppkoppling.

Verkar inte bli några pengar tillbaka.

Grab your torches and pitchforks!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Det är radiotjänst tolkning.
"Högsta förvaltningsdomstolen undanröjer, med ändring av kammarrättens och
förvaltningsrättens domar, Radiotjänst i Kiruna AB:s beslut att AA ska betala
radio- och tv-avgift för perioden den 21 februari–20 maj 2013."
Så domen avser läget i Februari år 2013 och inte idag. Så om alla bråkar en del så går det att få igen pengarna. De flesta felaktigt påförda statliga avgifter brukar återbetalas men man bruka ofta behöva höra av sig.
Tror inte att de kan säga ifrån så länge innan de får ge sig. Det kanske startas en ny intressegrupp, återbetalning från rånartjänst.

Personen som överklagade hade säkerligen begärt omprövning inom fyraveckorsfristen.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter. Då kvarstår bara frågan hur jag ska lyckas förklara för Radiotjänst att min TV uteslutande används som skärm till Apple TV och inget annat. Den saknar till och med antenn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Njä, det är det inte då polisen får sitt uppdrag via "staten" (dvs lagarna). RT hittar på egna tolkningar/regler (och agerar även "åklagare"). Jämför det med att polisen plötsligt skulle meddela att då röda Volvo v70 kan användas vid bankrån kommer de nu bötfälla alla V70-ägare för förberedelse till bankrån.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Enligt 15 § kan man begära omprövning av tidigare beslut, men om det gått över fyra veckor, ändras beslutet endast om det är "uppenbart oriktigt". Tydligen anser Radiotjänst inte att så är fallet.

Någonting som högsta förvaltningsdomstolen fastslagit är fel är väl för fan "uppenbart oriktigt".
Det ligger väl på den nivån för att tidigare beslut är ÖVERKLAGADE, inte för att dom hade så lite att göra. Om ett beslut överklagas ska det ju fattas ett beslut baserat på frågeställningen, inte från svarstillfället.

Det är BARA för att det är "statliga" medel vi rör oss i. Hade det varit en privatperson som skickat oriktiga fakturor hade dom inte sagt "Ja det är ju helt oriktigt, så nu får dina offer betala det du skickat hittills så fåru sluta upp med det där nu".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl2wm:

Har något beslut verkligen vunnit laga kraft? Det vinner ju inte laga kraft så länge det överklagats.

Ah det är nog sant, tänkte inte på det.

Skrivet av GAPa:

Enligt 15 § kan man begära omprövning av tidigare beslut, men om det gått över fyra veckor, ändras beslutet endast om det är "uppenbart oriktigt". Tydligen anser Radiotjänst inte att så är fallet.

Spännande, hoppas det prövas framöver!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Varför har du så svårt och tro det?

Jag har inte svårt att tro att det finns någon som sitter i den sitsen men jag har svårt att tro att det är många. Men jag kanske umgås i fel kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Radiotjänsts tolkning av lagen har i detta fallet kanske varit tveksam, men att likaställa det med att polisen går runt och rånar folk är ju inte riktigt korrekt. Polisen tolkar lagen också och gör bedömningar, ibland felaktigt, om vad lagen innebär.
Nu får vi ju klarhet i att tolkningen var felaktig av Radiotjänst. Så är du fortfarande missnöjd så kvarstår mitt tidigare påstående.

Om polisen gör en felaktig tolkning av lagen så är det polisens fel och inte lagstiftarnas precis som det är Radiotjänsts fel att de tolkat lagen fel här och är då ansvariga för den feltolkningen. Det är inte de folkvaldas fel att Radiotjänst tar på sig rätten som domare, indrivare och bödel i frågan.

Permalänk
Medlem

FUCK YEAH!!! (ursäkta språket)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Underbara nyheter. Då kvarstår bara frågan hur jag ska lyckas förklara för Radiotjänst att min TV uteslutande används som skärm till Apple TV och inget annat. Den saknar till och med antenn.

Blir nog väldigt svårt att hävda då en TV (även om du har slitit ut antennen från TV-kabinnetet) kan sägas "vara avsedd" för att ta emot TV-sändningar och sålunda, tyvärr, avgiftspliktig.

Permalänk
Medlem

Jag sållar mig till skaran som tycker att tv-licensen är utdaterad. Jag betalar den eftersom jag äger en tv, men skulle hellre se en annan typ av finansiering. Eftersom jag ändå betalar så påverkar inte detta beslutet just mig, men jag är ändå nöjd med att det sunda förnuftet tycks ha vunnit för en gångs skull

Avslutningsvis till er som hävdar att ni inte tittar på SVT (på tv:n), det är helt irrelevant. Har ni tv så ska ni betala tv-licens enligt reglerna. Att ni sen väljer att inte betala och motiverar det med att ni inte tittar på just SVT är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Copyswede's avgift har INGENTING med illegal fildelning att göra utan ENDAST om PRIVATKOPIERING. Det är otroligt hur svårt folk ska ha att skilja dessa ämnen åt.
Läs mer på: http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-p...

Men om vi gör som radiotjäns och tolkar lagen så så ska väl den gälla då fram till att det kommer en dom om motsatsen ? Då får vi ändra beteende då och påföljder ska det naturligtvis inte bli då tolkningen var sån ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Jag äger visserligen en teve och blir tvingad att betala avgiften av den anledningen. Men jag har inte kollat på teve på några år. Jag använder den till netflix, youtube, xbox etc etc. Men jag har svårt att förstå varför folk kollar på tv när man oftast kan plocka fram materialet man vill kolla på on demand utan reklam. Gissar på att det är många som mig som helt enkelt tycker att tv är en uråldrig och tämligen värdelös distrubutionstjänst.

Och även om jag skulle kolla på tv så tvivlar jag stort på att det skulle vara SVT som jag skulle fastna på.

Så en motfråga tittar du allvarligt så mycket på SVT att du tycker att det rättfärdigar priset ifrån radiotjänst?

Jag kan erkänna att jag sällan kollar på SVT live utan kollar oftast på SVT play. Nu vet jag inte hur man skall tolka lagen men om jag inte har någon TV men kolla SVT play på datorn, behöver jag då inte betala TV licens i och med den nya tolkningen? För mig skulle det vara självklart att betala TV-licens även om jag kastade ut TVn och fortsatte att kolla på SVT play.

Lagen borde ju utgå ifrån om man faktiskt använder sin utrustning till att titta på TV eller inte men jag inser att det kan bli svårt.

Sen om det är värt den kostnaden som de tar ut låter jag vara upp till var och en, jag tycker definitivt att den är värd pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Omitron:

Men då är ju allt i sin ordning för då har vi ju redan betalat kopieringsavgift och vi kan därmed ladda ner vad vi vill.

Naj!!!
Varken du eller personen du citerat förstår innebörden här.
Copyswede tar betalt för p r i v a tkopiering.
Illegal nedladdning är inte samma sak utan det är p i r a tkopiering.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En halv seger, nu gäller det att tillräckligt många begär pengarna tillbaka (via grupptalan får man förmoda). Med tanke på hur domen är skriven så borde vilken dussinadvokat som helst lyckas vinna ett sådant mål...enkla pengar helt enkelt.

Må Radiotjänst få äta ruttna grisnjurar och bödlars avföda!

Vad gäller Copyswede så kan de lika väl gå ett värre öde till mötes. Jag privatimporterar mina hårddiskar nu för tiden...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Say whaaaaaaaat

Det blir en sak mindre att ljuga om nästa gång de förföljer mig via telefon...

Att säga att man inte hade tv, dator eller mobil började kännas lite väl löjligt

Men detta betyder att jag inte kommer behöva ljuga i framtiden då jag inte tänker
ha TV när jag flyttar hemifrån. Tittar aldrig någonsin på TV ändå

TACK till den (eller dom) som beslöt sig för detta! Ni förtjänar fanemej medalj!

Skrivet av Söderbäck:

Naj!!!
Varken du eller personen du citerat förstår innebörden här.
Copyswede tar betalt för p r i v a tkopiering.
Illegal nedladdning är inte samma sak utan det är p i r a tkopiering.

Sant, men att man ska betala för detta överhuvudtaget är idioti då det mesta är kopieringsskyddat så en film på skiva jag köper kan jag inte privatkopiera även om jag har betalat en avgift för just detta.
Och när det gäller hårddiskar och liknande, var är logiken i detta? Ska jag betala för något jag har rätt till? Som jag sedan inte ens kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Nej, det är som att tycka att radiotjänst ska brinna i helvetet om de missköter sitt uppdrag.

Permalänk
Medlem

Det var det absolut jävligaste! Det kanske finns hopp för framtiden trots allt!
Inte för att detta påverkar mig då jag är avgiftspliktig oavsett men ändå trevliga nyheter.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Copyswede's avgift har INGENTING med illegal fildelning att göra utan ENDAST om PRIVATKOPIERING. Det är otroligt hur svårt folk ska ha att skilja dessa ämnen åt.
Läs mer på: http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-p...

Det är just det här som saken gäller, EU lagen säger att upphovsinnehavaren ska kompenseras för kopiering, den ersättningen har dom redan fått i och med att man köpt cd'n eller vilken produkt som nu gäller, man har med lag rätt att göra vad man vill med produkten i "privat" syfte inklusive kopiering till olika media om inte annat direkt framgår på själva mediet och så länge detta sker privat (familj), sedan kan lagringsmedia användas för helt privata ändamål som egna bilder, videos eller andra kreativa saker som inte har något med de personer som Copyswede representerar men blir "kompenserade" endå.

Edit:
Hämtat från Wiki angående upphovsrätt,
"Man har rätt att kopiera material utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren, om förlagan är framställd med upphovsrättinnehavarens tillåtelse. Detta gäller dock bara några få exemplar för privat bruk. Det gäller heller inte till exempel dataprogram eller hela böcker enligt 12 §.[13] Detta innebär till exempel att man kan ta en "lagligt" framställd film- eller musikskiva och göra ett fåtal kopior för sig själv, familj och nära vänner, utan att begå upphovsrättsintrång. Observera dock att om materialet är kopieringsskyddat, kan det vara olagligt att kringgå skyddet.[14]"

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Då återfick man lite förtroende för svenska rättsväsendet..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Då återstår frågan om man ska gå ur. Hade tv när jag började betala men har sedan flera år tillbaka enbart en projektor vilket knappast kan klassas som tv. Kör den via datorn så...

En fördel med denna avgift är att man slipper all jävla reklam och ändå kan få underhållning av god kvalitet. Nja jag tror jag kommer fortsätta betala.

Visa signatur