Razers modulära datorlåda Project Christine fortfarande aktuell

Permalänk
Melding Plague

Razers modulära datorlåda Project Christine fortfarande aktuell

Ett modulärt chassi med alla komponenter i individuella lådor ska göra det enkelt att uppgradera. Efter en tids tystnad meddelar Razer att Project Christine fortfarande är under utveckling

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt! De är väl i princip först på marknaden med denna typ av chassi ifall det nu kommer hela vägen fram till konsumenterna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Razer är innovativa! under alla år som jag hållit på med datorer så har jag inte sätt något som liknar detta, iaf tillräckligt!

Tycker detta är ett spännande koncept som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att köpa!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag tycker att idén helt klart är intressant men ser en del problem i uppgraderingstänket. Att ha PSU separat med någon standardkontakt som sen fördelar strömmen via centrumpelaren till det som kopplas in verkar lätt, att ha lagringsenheter och optisk enhet verkar också väsentligen problemfritt om SATA-kontakter ordnas. Även PCIe-kort går hyfsat lätt att lösa med lååånga risers och ett kort per låda. Så långt hyfsat lätt. Problemen växer dock när det kommer till RAM, CPU och moderkort. Kanske ha en låda med mini-ITX-kort med extra PCI-e-lanes (kopplade till pelaren) och sedan smålådor som sätts på denna stora låda med minne och processor? Blir kanske krångligt med CPU-kylningen då bara.

Jag tror nog att om detta ska bli verklighet så kommer inte CPU/Moderkort vara utbytbara separat utan säljas som en låda. En liten låda med komplett kylning och sina kontakter förlängda in mot centrumpelaren. Kanske att man kan ha någon sorts central kylning också med blås i pelaren alternativt vatten men det börjar kännas lite väl krångligt..

Men alltså, sjukt sugen man blir på att konstruera något sånt här själv nu. Kommer aldrig att hända men det kändes som ett väldigt roligt projekt!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

För att projektet ska bära frukt krävs dock att hela datorindustrin sluter upp bakom Razer och anpassar komponenter för den modulära uppbyggnaden.

Med andra ord så kommer det aldrig hända.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara på att någon annan tillverkare hoppar på eller hälst fler. Om deta slår kommer det kanske ge en skyss till dator värden.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

kul koncept, kommer inte direkt vara något gemeneman har råd med dock

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Även PCIe-kort går hyfsat lätt att lösa med lååånga risers och ett kort per låda.

Varför ett kort det borde inte bli så mycket dyrare med två platser eller?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Herrej*vlar va ful ><

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Herrej*vlar va ful ><

Snyggare än en fyrkantig låda.

Permalänk
Medlem

Börjar kanske bli gammal, men jag ser bara problem?
* Fult
* Jobbig att damma
* kylning?

Permalänk
Skrivet av Kantis:

Börjar kanske bli gammal, men jag ser bara problem?
* Fult
* Jobbig att damma
* kylning?

Ful är upp till var och en.

Dra ut en komponent och fram med disktrasa.

Hela systemet kyls med vattenkylning.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Kylning

För alla som frågar sig hur detta kommer kylas, i följande video från CES 2014 säger Linus att de kommer köra mineralolja.

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem

Blä!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Vad tillför den här designen mer än förenkla uppgraderingar?

Pris, komplexitet, prestanda och storlek lär ju däremot bli lidande av det här.

Ett stort no-no för min del. Med t.ex. ett Chieftek chassi bygger jag redan idag ihop en dator på under 15min och det är en barnlek att få ur komponenterna om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Varför ett kort det borde inte bli så mycket dyrare med två platser eller?

Tänkte i första hand ett kort så inte lådan skulle bli så tjock men det borde ju inte hindra att man kan få "dubbel"lådor Kylning med mineralolja tycker jag verkar meckigt, luft som trycks in i centrumpelaren och pressas ut via lådorna (som också får ha egen aktiv kylning) verkar lättare och säkrare om än inte lika tyst så klart.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Vad tillför den här designen mer än förenkla uppgraderingar?

Pris, komplexitet, prestanda och storlek lär ju däremot bli lidande av det här.

Ett stort no-no för min del. Med t.ex. ett Chieftek chassi bygger jag redan idag ihop en dator på under 15min och det är en barnlek att få ur komponenterna om man så vill.

Den är riktigt snygg.

Inte så mycket praktiskt värde dock, det är nog lite nischat & att hela datorindustrin skulle sluta upp bakom razer med detta är väl ganska tvivelaktigt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

En dator är redan modulär och inte så svår att uppgradera.Vart vill dom komma egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kopia av BMW/Thermaltake chassit....

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Som om det behövs göra lättare att uppgradera.
Det är ju redan så lätt att uppgradera en dator att vemsomhelst kan göra det.

Jag uppgraderade min PC innan jag fått hår på snoppen.

Permalänk
Medlem

Kul ide, snygg design, men verkar lite opraktisk ur alla synvinklar utom uppgraderingar.
Speciallösningar för alla komponenter blir dyrt och let's face it, någon som köper detta dyra bygge kommer nog maxa bygget från början snarare än att uppgradera, för att sedan köpa ny dator när den blir gammal och slö.

Dom kanske skulle ta och börja lite lättare med en design som använder standard komponenter, och se hur långt dom kan komma med det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

En dator är redan modulär och inte så svår att uppgradera.Vart vill dom komma egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt.

Sen är det alltid kul att någon tar ut svängarna lite men jag har svårt att se syftet med bygget.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ful är upp till var och en.

Dra ut en komponent och fram med disktrasa.

Hela systemet kyls med vattenkylning.

Ojlekylning

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om priset blir högt så kommer det floppa. Om Razer har rätt pris på datorn så kan det bli något.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tycker den är fugly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

En dator är redan modulär och inte så svår att uppgradera.Vart vill dom komma egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är väll inte för "oss" utan för dom som tror att det är svårt...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Kul i teorin i någon sci-fi mening. Men i praktiken kommer det bli satdyrt, ge sämre prestanda och vara svårare att kyla = ännu dyrare. Och som folk säger, det är barnsligt lätt att byta ut komponenter i en dator, det skulle snarare bli krångligare om man behövde installera varje del i en separat kammare hela tiden.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

När man tittar på deras video presentation så sprakar det i slutet... då känner man igen Razers produkter, snygga men nästan allt man haft med den där loggan har gått sönder, nej tack

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Bättre att ge ut en stor fet bok till allmänheten om hur man bygger en dator! Kan inte påstå att dagens lösningar är omständliga. Tycker att de interna standarderna är bra, detta konceptet kommer enbart bli dyrt och omständligt i min mening! Varför bryta öppna standarder?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Den är väll inte för "oss" utan för dom som tror att det är svårt...

Tror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"