Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2010

Istallera Windows via extern HDD

Hej!

Jag har precis bytt ut min mSATA SSD i min Samsung NP900X3C från original till en Samsung 840 120GB (helt ny, ingenting som ligger på den). Nu försöker jag installera Windows 7 på den med hjälp av en extern hårddisk (en Seagate 500GB), men har fått problem!

Problemet:
När jag bootar via externa HDD'n händer ingenting. Skärmen blir svart i en sekund för att sedan visa bootmenyn igen där jag kan välja på externa hårddisken eller den nya mSATA SSD'n som jag har satt in.

Detta har jag gjort:
1. Först av allt formaterade jag såklart HDD'n. Innan körde jag Ubuntu som jag hade installerat på den, men nu är den som sagt helt formaterad.
2. Sedan följde jag denna guide. Gjorde exakt som det stod där fast använde WinZip istället för programmet som han använder. Om man visar filerna på HDD'n så ser det ut så här. Är det rätt?
3. Sedan har jag kopplat ut HDD'n ur min stationära dator (med säker borttagning av maskinvara) för att sedan koppla in den i USB-porten i min ultrabook. Jag har varit in i BIOS för att välja att den ska boota från externa HDD'n. Har även testat i båda USB-portarna men samma problem som jag beskrivit uppstår hur jag än gör. Har även återställt BIOS till standardinställningarna utan framgång.

Nu är jag väldigt tacksam för svar om hur man löser problemet och får Windows Istaller att boota från externa HDD'n. Om någon kunde hjälpa mig vore det guld värt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2003

Läste bara guiden du följde snabbt men ser inte ut som dom skapar en boot sector på hårddiken vilket måste finnas för att du ska kunna starta från den.
Jag använder Universal USB Installer när jag ska göra en installation från usb, enkelt och funkar till det mesta
Jag har inte prövat att göra det på en extern hårddisk men borde vara samma som med ett usb minne.
Läs noga vad det står så du inte missar något (t.ex. allt på disken kommer att försvinna m.m.)
Om du har ett usb minne som är 4gb eller större så skulle jag rekommendera att du använder det istället.

Gigabyte P35-DQ6, Intel Q6600, 4x Corsair CM2X1024-6400C4, ATi HD5850, Corsair HX620

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns en speciell hddlåda för ändamålet som gör att man kan välja olika isofiler som den kan aktivera boot från som om det var olika dvdskivor man bootar ifrån.
http://www.inet.se/produkt/8904280/externt-kabinett-for-2-5-s...
Jag frågade en snarlik sak för ett tag sedan och fick även tips om http://www.plop.at/en/bootmanager/intro.html

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Striker000:

Läste bara guiden du följde snabbt men ser inte ut som dom skapar en boot sector på hårddiken vilket måste finnas för att du ska kunna starta från den.
Jag använder Universal USB Installer när jag ska göra en installation från usb, enkelt och funkar till det mesta
Jag har inte prövat att göra det på en extern hårddisk men borde vara samma som med ett usb minne.
Läs noga vad det står så du inte missar något (t.ex. allt på disken kommer att försvinna m.m.)
Om du har ett usb minne som är 4gb eller större så skulle jag rekommendera att du använder det istället.

Tack för tipset, ska testa det där! Har alltid tidigare kört med USB-minne men har inget nu och måste få datorn att funka till imorgon bitti.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns en speciell hddlåda för ändamålet som gör att man kan välja olika isofiler som den kan aktivera boot från som om det var olika dvdskivor man bootar ifrån.
http://www.inet.se/produkt/8904280/externt-kabinett-for-2-5-s...
Jag frågade en snarlik sak för ett tag sedan och fick även tips om http://www.plop.at/en/bootmanager/intro.html

Hm, okej. Ska kika på det också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Dustforce:

Tack för svaret, har dock redan löst det med Universal USB Installer som Striker000 länkade. Men som sagt, tack så mycket ändå.