Filma med Canon EOS 600D, i 1280x720, 50 fps hur mycket minne slukar det per minut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Filma med Canon EOS 600D, i 1280x720, 50 fps hur mycket minne slukar det per minut?

Hejsan, jag ska på syrrans bröllop imorgon, och jag har lovat att filma det. Men nu blev jag fundersam över hur länge jag kan filma med ett 16GB kort. Som titeln lyder så ska jag filma med en Canon 600D och hade tänkt mig köra i 1280x720, i 50 fps. Det kanske är bättre att filma i 1920x1080 i 25,24 fps, men det slukar väl ännu mer minne? Har dålig koll på detta och jag hoppas att någon kan hjälpa mig snarast!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av hjalmarlol:

Hejsan, jag ska på syrrans bröllop imorgon, och jag har lovat att filma det. Men nu blev jag fundersam över hur länge jag kan filma med ett 16GB kort. Som titeln lyder så ska jag filma med en Canon 600D och hade tänkt mig köra i 1280x720, i 50 fps. Det kanske är bättre att filma i 1920x1080 i 25,24 fps, men det slukar väl ännu mer minne? Har dålig koll på detta och jag hoppas att någon kan hjälpa mig snarast!

Vilket format spelar den in i?

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av oolllee:

Vilket format spelar den in i?

MOV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Testa att spela in några minuter och se hur mycket det tar, använd det sedan som referenspunkt och räkna ut?

FD ARC, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, FD Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av WonderPlatoon:

Testa att spela in några minuter och se hur mycket det tar, använd det sedan som referenspunkt och räkna ut?

Hade den idén också. Men batteriet var slut så jag skrev först ett inlägg här för att se om någon visste rakt av. Men jag tar och spelar in nu istället, batteriet är väl snart klar laddat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

En begränsning är ju också att kameran med stor sannolikhet kommer stänga av mitt i ceremonin då en DSLR ofta inte fixar mer än 15-20 minuter innan sensorn blir för varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus P8P67 Pro || Intel Core i5 2500K || Corsair 8GB XMS3 1600Mhz || Gigabyte GeForce GTX970 G1 || Corsair Graphite 600T (White) || Corsair AX850W || Antec Kühler H₂0 620 || Samsung 850 EVO 250GB || Intel SSD 320 120GB || WD Caviar Black 1TB || WD Caviar Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2002

There are some limitations when recording video using a still camera with a video feature

* the largest video file is 4 gb and when shooting in Full HD, that equates to from 17 to 24 minutes
* the CMOS sensors in dSLR cameras like the 600D can get hot and shut down the camera long before the maximum video file size is reached.

Var den info jag hitta, så det kommer ju bli avbrott även om inte sensorn skulle bli för varm.

Intel Core i7.2600 3.4GHz @ 3.4 Ghz // Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB // ZOTAC GeForce GTX 780 3GB // Gigabyte GA-H67MA-UD2H // Logitech G19 // Logitech G5 // Philips 190CW // LG L245wp 24" // PSU: Corsair TX750W // Chassi: Corsair Carbide 500R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av knaz:

There are some limitations when recording video using a still camera with a video feature

* the largest video file is 4 gb and when shooting in Full HD, that equates to from 17 to 24 minutes
* the CMOS sensors in dSLR cameras like the 600D can get hot and shut down the camera long before the maximum video file size is reached.

Var den info jag hitta, så det kommer ju bli avbrott även om inte sensorn skulle bli för varm.

Och även om du kommer runt bägge de begränsningarna så är den inställd på att inte kunna filma över 29minuter och 59sekunder pga att den då skulle klassas som videokamera med mycket högre kostnader vid import och således högre pris. Det är därför videokameror är så sjukt mycket billigare i tex USA än här medans DSLRer ligger mycket närmre i pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Spektra:

En begränsning är ju också att kameran med stor sannolikhet kommer stänga av mitt i ceremonin då en DSLR ofta inte fixar mer än 15-20 minuter innan sensorn blir för varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av knaz:

Skrivet av Nisse-Tuta:

Och även om du kommer runt bägge de begränsningarna så är den inställd på att inte kunna filma över 29minuter och 59sekunder pga att den då skulle klassas som videokamera med mycket högre kostnader vid import och således högre pris. Det är därför videokameror är så sjukt mycket billigare i tex USA än här medans DSLRer ligger mycket närmre i pris.

Så sant Nisse.

Men visst är det så att man filmar i sekvenser?

Och sen sätter samman alla sekvenser i ett program så att det blir en färdig bra film.

Man filmar väl inte i 29minuter? Hur roligt kommer det att bli ?

Jag filmar inte mycket alls, tar mest stillbilder.

Men även dom som är proffs har jag förstått filmar inte i några 29minuter i ett sträck.

Så 29minuter spärren borde inte ha en betydelse.

Eller?

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av skog1s:

Så sant Nisse.

Men visst är det så att man filmar i sekvenser?

Och sen sätter samman alla sekvenser i ett program så att det blir en färdig bra film.

Man filmar väl inte i 29minuter? Hur roligt kommer det att bli ?

Jag filmar inte mycket alls, tar mest stillbilder.

Men även dom som är proffs har jag förstått filmar inte i några 29minuter i ett sträck.

Så 29minuter spärren borde inte ha en betydelse.

Eller?

Nej jag har nog aldrig i mitt liv tagit ett så långt klipp förutom när jag varit med och spelat in sportevenemang eller tex teatrar men det är ju en helt annan apparat.
Under studietiden så filmade jag ett bröllop eller två och då skulle visserligen ett DV-band räcka men jag tog ändå sekvenser och klippte ner det ganska hårt för ingen människa orkar se om en hel vigsel förutom möjligen de som gifte sig.
Jag hade då två kameror. En som stod på stativ och körde wideshot och en som jag rörde mig lite med. Lite då och då lät jag den jag gick runt me vila på ett stativ för att kolla till den andra och se så allt rullade, batteri, exponering osv och då brukade jag ofta stänga av och flytta den lite/ändra utsnitt och köra igång igen.

Har man en riktig videokamera så brukar man ju ha den igång men inte på inspelning utan mer fingret på avtryckaren. Med en DSLR så försöker jag tänka mer att den är som en filmkamera (alltså en som filmar på filmremsor som måste framkallas). För då måste man tänka till mer och välja sina klipp med lite omsorg.
Som med allt är det en vanesak, jag skulle kunna filma en dokumentär med en DSLR lika väl som en videokamera, det är bara lite yxigare med DSLRen men som betalning får man en bild som är dreamy creamy och kort skärpedjup.
Det bästa imo är ju att ha båda, vilket jag har, eller en videokamera med stor sensor, vilket jag också har

För bröllop skulle ju en videokamera med liten sensor vara smart som wideshot och DSLRen är den rörliga som tar beauty shots.