Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jun 2011

Förstöra batteriet?

Hej!

Köpte precis en laptop, alltid haft stationär innan.

Frågan är då, förstör jag batteriet om jag låter laddaren sitta i hela tiden? Köpte något av en speldator och har bara 3h batteritid, troligtvis mindre när man spelar så att ha laddaren i längre perioder är nästan ett faktum..?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Loppen1730:

Hej!

Köpte precis en laptop, alltid haft stationär innan.

Frågan är då, förstör jag batteriet om jag låter laddaren sitta i hela tiden? Köpte något av en speldator och har bara 3h batteritid, troligtvis mindre när man spelar så att ha laddaren i längre perioder är nästan ett faktum..?

Kolla vad det är för typ av batteri. Oftast används LiIon batterier och de är mest känsliga för att bli helt urladdade. Sedan slits batterier ändå över tiden när du använder dem, så efter ett år eller så kommer du att börja märka skillnad.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jun 2011

Li-Ion, 6-cell 5200mAh har jag.

Men ska jag kunna sitta och sufta, kolla film eller spela när laddaren sitter i? Känns lite tråkigt att köra ett par timmar sen sluta för att man inte vill förstöra batteriet helt och hållet.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

lithium batterier är stryktåliga. Dem klarar det mesta förutom djupurladdning.

Jag skulle säga det absolut bästa är att du kör till ~50% av batteriet och sen sätter i laddaren. Men du kommer inte förstöra batteriet om du har i laddaren hela tiden. Jag har det nu t.ex i min acer.

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Mycket gissningar och märkliga svar här. Datorn slutar ladda batteriet när det är fullt så det är ingen fara att ha laddaren i över tiden. Dessutom har de flesta datorer en spärr så att batteriet inte börjar laddas igen förrän det laddas ur mer än ett visst antal procent (eg. spänningen faller under en viss gräns). Då slipper man att den toppar upp batteriet hela tiden bara för att sladden hoppade ur några sekunder.

Enligt HWMonitor har mitt laptopbatteri slitits 8% på tre års flitigt använda. Jag har kört den nästan dagligen på batteridrift under mina högskolestudier. Resten av tiden har den alltid suttit i laddaren. Det känns fullt rimligt i praktiken för jag får fortfarande ut en sisådär 5-7h driftstid lite beroende på vad jag gör.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

mycket gissningar? 2 personer postade varav vi båda sa samma sak?

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Det ända du ska bry dig om är att inte låta batteriet ladda ur eller bli varmt! Halvfullt i 15C är det bästa typ

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jun 2011

Såg att någon tipsade om att ta ur batteriet och bara låta laddaren sitta i datorn och på det sättet undvika att skada batteriet. Är det en vettig lösning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Tommty:

mycket gissningar? 2 personer postade varav vi båda sa samma sak?

Ingen av er svarade på TS fråga. Konstiga svar vore kanske en bättre beskrivning än gissningar.

Till TS:
Det är ofarligt att ha batteriet i så länge datorn inte kokar sönder det när du spelar. Du kan absolut ta ur batteriet och förvara det svalt (typ inte i solen eller på ett element bara) om du verkligen vill spara på det. Men då tappar du poängen med att ha en bärbar dator lite.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Men jag skrev ju det i min post att det kommer inte förstöras? vad är det som är konstigt med det?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

En del bärbara vägrar starta överhuvudtget utan att ett batter med minst någon procents laddning kvar, vare sig laddaren sitter i eller inte. Speciellt med märken såsom Acer, HP och Fujitsu Siemens.
Nu är det inte alltid att så är fallet, men har man en dator av nämnda märken så bli inte förvånade om det visar sig vara så.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Loppen1730:

Såg att någon tipsade om att ta ur batteriet och bara låta laddaren sitta i datorn och på det sättet undvika att skada batteriet. Är det en vettig lösning?

Ta med dig att LiIon-batterier saknar den "minneseffekt" som man pratade om för äldre batterityper [1]: det är inga problem att ladda ofta (snarare en fördel, jämfört med att låta det ständigt vara fulladdat), och man behöver/bör/ska inte sträva efter fulla urladdningscykler. Batterier blir däremot oundvikligen sämre med tiden och användning i vilket fall.

Komplett urladdning dödar faktiskt LiIon-batterier helt [2], men det handlar inte om att de dör om det står "0%" på datorn/mobilen, utan de lämnar alltid en del sömsmån innan de "säger" att de är slut.

Ska du långtidslagra batteriet utan användning så finns det viss vinst i att lagra det runt halv laddkapacitet för att försämras minst [3].

Vill du spara batteriet så bör du ta ur det när du ändå använder den som semistationär med nätadaptern ikopplad. Detta är främst något som har med temperatur att göra [4]. Speciellt gaminglaptops har en förmåga att bli ruskigt varma under spelande, så det är ingen dum idé. Ifall du flyttar på datorn ofta så är det ju dock bökigt att sätta i och ta ur batteriet hela tiden, så det är en avvägning beroende på hur den används.

Det är alltid en avvägning mellan att "spara" på hårdvaran och att faktiskt använda den till vad den är köpt för. Batteriet kommer som sagt degraderas ordentligt med tiden även om du sköter det absolut exemplariskt, så du kan bara påverka tidsperioden, och kanske andra faktorer ändå överskuggar alla "best practices" i världen.

[1]: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_charge_when...
[2]: http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_i... [Over-discharging Lithium-ion]
[3]: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...
[4]: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_heat_and_harsh...

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jun 2011

Tack så mycket för hjälpen allihopa.
Jag kommer att köra utan batteri och sedan plugga in det när jag röra mig mot soffan eller ska iväg och röra på mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Loppen1730:

Tack så mycket för hjälpen allihopa.
Jag kommer att köra utan batteri och sedan plugga in det när jag röra mig mot soffan eller ska iväg och röra på mig.

Totalt onödigt, men gör så du.

Har du någonsin sett någon ta ur batteriet när kabeln är inkopplad? Hur tror du folk gör med Ultrabooks och Macar som det inte ens går att ta ur batteriet på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Agile:

Totalt onödigt, men gör så du.

Har du någonsin sett någon ta ur batteriet när kabeln är inkopplad? Hur tror du folk gör med Ultrabooks och Macar som det inte ens går att ta ur batteriet på?

jag gör samma sak med min msi dator, eftersom datorn står på samma plats hela tiden är det helt onödigt att ha batteriet inkopplat, sliter i onödan och dessutom får man ingen prestanda när man drar ur strömmen, jag testade faktiskt att spela cs go med sladden inkopplad då hade jag 150+fps så fort jag drog ur strömmen och den gick på batteriläge gick fps ner till 60-80 fps, jag har valt gaming mode och kollat energisparläge men hittade ingenting där, så batteriet är ju bara till för portabilitet;)

http://www.msi.com/product/nb/GT70_2OC.html#hero-overview - datorn jag har, är riktigt nöjd