Permalänk
Medlem

Ubuntu White-Screen

Hej!
Jag hade tänkt installera Ubuntu 14.04 vid sidan av mitt Windows 8.1 men när jag bränt ISO-filen till en USB-sticka och bootat från den får jag först en svart skärm med vit text där jag kan välja "Install Ubuntu", "Try Ubuntu Without Installing", "Check For Disk Errors" (eller nåt i den stilen) och sedan ett alternativ till som jag inte kommer ihåg vad det var. Tror fönstret hette GRUB bootloader 2.0.2 eller nåt i den stilen. När jag trycker på "Install Ubuntu" får jag en vit skärm med olikfärgade prickar jämnt fördelat över den vita bakgrunden. Om jag trycker "Try Ubuntu Without Installing" får jag up "task-baren" på sidan och ramen på översidan men bakgrunden och de olika fönstren är en enda röra, lite liknande den vita bakgrunden med prickarna på. Har Googlat runt lite men hittade inget direkt.

Är det någon som vet hur man löser detta? Datorns specifikationer står i signaturen

Tack i förväg!

MVH

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Vilket program använde du dig av för att bränna ISO-filen till usbstickan? Har själv ibland fått ISO-filen korrupt eller något som gör att det inte går att boota, eller andra liknande problem som ditt. Har du någon annan usbsticka att prova med? Tid att testa en annan distribution? Kan rekommendera Linux Mint, eller så kan du testa någon utav de andra Ubuntu versionerna, t.ex. Xubuntu. Annars kan du testa att bränna om Ubuntu. Se till att usbstickan är formaterad till FAT32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerias:

Vilket program använde du dig av för att bränna ISO-filen till usbstickan? Har själv ibland fått ISO-filen korrupt eller något som gör att det inte går att boota, eller andra liknande problem som ditt. Har du någon annan usbsticka att prova med? Tid att testa en annan distribution? Kan rekommendera Linux Mint, eller så kan du testa någon utav de andra Ubuntu versionerna, t.ex. Xubuntu. Annars kan du testa att bränna om Ubuntu. Se till att usbstickan är formaterad till FAT32.

Hittade felet, det var grafikkortet som inte fungerade utan drivrutiner. Fick köra på grafikkretsen i processorn.

Tack ändå

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |