Långsam överföring efter ett tag, nas

Permalänk
Medlem

Långsam överföring efter ett tag, nas

Hej.

Har precis fått hem en western digital mycloud ex2 8 tb (2x4tb wd red) som jag kopplat upp. När jag skickar över filer till den via programmet WD my cloud så upplever jag att det inte går så fort som det borde göra. Enligt testerna så skall nasen vara felfri, men jag upplever att överföringshastigheten minskar efter en stund. Den är tämligen hög till en början, sedan upplever jag att det börjar buffa. Det är inga fel på nätverkskablarna då jag haft dem i datorn innan och kommit upp i 10mb/sek vid nedladdningar och än snabbare vid interna överföringar.

Min stationära dator är ny och diskarna som sitter i är gröna wd digital 3tb/2tb

Min frågor;
*Har jag missat någon inställning?
* Finns det något bra program jag kan köra för att testa hastigheter?
* Jag använder idag programvaran som följer med, finns det något bättre?
* Finns det någon bra sida med faq's och guider hur man sätter upp en nas som gäller alla sorter.?

Tack på förhand.

PS: Jag har som vanligt sökt, men då jag är novis på servers så vet jag helt enkelt inte vad jag skall söka efter

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Tycker inte att en bra NAS ska behöva nån speciell programvara för att användas.

Hur går det om du använder den på det gamla vanliga sättet, dvs ansluter den som en nätverksenhet i windows och mappar upp den med vanlig enhetsbokstav, eller flera om diskarna går som separata enheter.

Då ser du också överföringshastigheterna direkt.

Sen i övrigt så att det går fort i början som sen sjunker är ganska normalt på lite billigare enklare NAS, samt att kopierar man många små filer går det rätt segt på sådana, enstaka stora filer brukar det bli bättre på.

Sen skulle jag om den är nyköpt lämna tillbaka den och tex skaffa en http://www.inet.se/produkt/4304554/synology-diskstation-ds213... istället, billigare och bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tycker inte att en bra NAS ska behöva nån speciell programvara för att användas.

Hur går det om du använder den på det gamla vanliga sättet, dvs ansluter den som en nätverksenhet i windows och mappar upp den med vanlig enhetsbokstav, eller flera om diskarna går som separata enheter.

Då ser du också överföringshastigheterna direkt.

Sen i övrigt så att det går fort i början som sen sjunker är ganska normalt på lite billigare enklare NAS, samt att kopierar man många små filer går det rätt segt på sådana, enstaka stora filer brukar det bli bättre på.

Sen skulle jag om den är nyköpt lämna tillbaka den och tex skaffa en http://www.inet.se/produkt/4304554/synology-diskstation-ds213... istället, billigare och bättre.

Skall prova och se vad som händer när jag ansluter den som en nätverkshenhet.

Anledningen till att jag köpte den var att den kostade 2700 med 8tb lagring vilket jag anser vara ett rätt bra pris (Framförallt när bara hårddiskarna kostar omkring 3000)

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hej.

Har precis fått hem en western digital mycloud ex2 8 tb (2x4tb wd red) som jag kopplat upp. När jag skickar över filer till den via programmet WD my cloud så upplever jag att det inte går så fort som det borde göra. Enligt testerna så skall nasen vara felfri, men jag upplever att överföringshastigheten minskar efter en stund. Den är tämligen hög till en början, sedan upplever jag att det börjar buffa. Det är inga fel på nätverkskablarna då jag haft dem i datorn innan och kommit upp i 10mb/sek vid nedladdningar och än snabbare vid interna överföringar.

Min stationära dator är ny och diskarna som sitter i är gröna wd digital 3tb/2tb

Min frågor;
*Har jag missat någon inställning?
* Finns det något bra program jag kan köra för att testa hastigheter?
* Jag använder idag programvaran som följer med, finns det något bättre?
* Finns det någon bra sida med faq's och guider hur man sätter upp en nas som gäller alla sorter.?

Tack på förhand.

PS: Jag har som vanligt sökt, men då jag är novis på servers så vet jag helt enkelt inte vad jag skall söka efter

Hur snabbt går det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hur snabbt går det?

Hej.

Skickar ungefär med 13mb/sek. Överförde en fil på 2.2 gb och det tog ungefär 2min och 40 sek. När jag skickade filen så gick 300mb snabbt, sedan stannade den och buffade (?) och sedan körde på igen. Dessa 300 mb skickades på några få sekunder, sedan stod det stilla och sedan fortsatte den med jämna intervaller tills den var färdig. Brukar det vara så?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hej.

Skickar ungefär med 13mb/sek. Överförde en fil på 2.2 gb och det tog ungefär 2min och 40 sek. När jag skickade filen så gick 300mb snabbt, sedan stannade den och buffade (?) och sedan körde på igen. Dessa 300 mb skickades på några få sekunder, sedan stod det stilla och sedan fortsatte den med jämna intervaller tills den var färdig. Brukar det vara så?

Nej så illa ska det inte vara, visserligen är WD NAS och liknade enheter ganska ökända för sin seghet men det där var verkligen dåligt, en bra bit mer än 13ms/s bör det vara, den sämsta NAS jag har använt (en dlink 320) tuffa på i ca 25ms/s

Hur har du den kopplad? bör vara en nätverkskabel direkt till routern
Vad har du för router? kan du se om den kopplar upp sig i Gbit hastighet mot NASen?

Hur har du datorn/datorerna uppkopplade, långsammare trådlös anslutning hämnar hastigheten rejält mycket tex
Kabel + GBit router hastighet eller möjligen trådlös AC är det ända som duger om man vill ha OK hastighet till/från en NAS.
Har du tex bara en 100Mb router så blir prestandan i överföringshastigheter väldigt lidande, om jag inte räknar helt galet ungefär som du får nu faktiskt.

EDIT: kolla vad det var för CPU och mängd minne i denna, och det är en Marvell ARMADA 370 + 512mb inget fartmonster, men den bör ha ganska goda prestanda, betydligt bättre än vad du får nu, så nått är galet.
kolla upp om vad jag fråga om längre upp..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.trustedreviews.com/wd-my-cloud-ex2_peripherals_rev...

Där harvdu ett test med hur den borde prestera. Du har inte slagit på exempelvis kryptering?

Permalänk
Medlem

IPv4 Nätverksläge

IPv6 Nätverksläge

Länkhastighet

Auto

Jumbo Frame

AV(1500)

FTP-åtkomst AV

AFP-tjänst PÅ

NFS-tjänst AV

WebDAV-tjänst AV

LLTD AV

SNMP AV

SSH AV
A

Dynamisk DNS AV

Nätverks-UPS AV
Slav

Något av detta som är på/av som kanske skall ändras`?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Är det en enskild stor fil du skickar över eller är det väldigt många små filer ?
(mekaniska diskar och mycket småfiler bromsar, särskilt om disken är fragmenterad, vilket den iofs inte borde vara som ny)

Att det går fort i början är troligen att du fyller upp cachen i nasen, sen börjar diskarna tugga..

Men som sagt, det är ändå rätt slött..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Är inte wd red diskar 5400 rpm? Dessutom så kan man läsa på internet att nackdelen med denna enhet är skrivhastigheten.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem

För det första håll reda på enheter och prefix, ms/s ? Det är 1000 ms per sekund vad nu det har med det här att göra, 13mb/s är oerhört lite, men 13Mb/s eller kanske 13MB/s är mycket mera.

Skriv därför ut hela ordet istället för att använda orimliga förkortningar som enbart förvirrar !

Att det går fort i början beror ju på att man använder buffertar och inte diskar, när diskarna ska in i bilden så går farten ner och hur mycket beror oerhört mycket på filstorlek, klusterstorlek och fragmentering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

3 eller 4 TB Reds maxar gigabit i rätt maskin, dvs 125MB/s vid stora filer (småfiler ger nästan alltid mindre av anledningar relaterade till annat än diskarna). Jag förvånas över att man köper en sk NAS där hela NASen kostar mindre än de ingående diskarna och sedan förvånas man över dålig prestanda? Hur många tror ni kan bygga en NAS till negativ byggkostnad? Man behöver inte vara IT-expert för att inse att det inte blir några speciellt bra grejer.

13 MB/s kan säkert stämma om filerna inte är stora, utan att det är något fel. Gratis är inte alltid gott.

(förutsatt att trådskaparen slarvar med prefixen som så många andra (skärpning!)). 13mb/s är inte normalt, dvs millibit per sekund.

Edit: För övrigt gäller det att kolla kedjans svagaste länk. Jag har 2-3 år gamla Green som vid 75% fulla och inte defragmenterade på 6 månader ger under 10MB/s även vid läsning, interna SATA. 5400rpm är ytterst känsliga för fragmentering. Fullständigt defragmenterade ger samma diskar 80-90MB/s vid lite större filer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är det en enskild stor fil du skickar över eller är det väldigt många små filer ?
(mekaniska diskar och mycket småfiler bromsar, särskilt om disken är fragmenterad, vilket den iofs inte borde vara som ny)

Att det går fort i början är troligen att du fyller upp cachen i nasen, sen börjar diskarna tugga..

Men som sagt, det är ändå rätt slött..

När jag testade så var det en stor enskild fil på 2.2 GB.

Får bättra mig i framtiden så det blir rätt när jag skriver

EDIT: FAN!

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av k_k:

När jag testade så var det en stor enskild fil på 2.2 terabyte.

Får bättra mig i framtiden så det blir rätt när jag skriver

2,2 terabyte? Det var rejäla filer. Exakt hur lång tid tog det? Windows inbyggda visning lär inte stämma för fem öre vid så stora filer som tar lång tid att kopiera. Räcker att du nyser så ändrar windows beräknad tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

2,2 terabyte? Det var rejäla filer. Exakt hur lång tid tog det? Windows inbyggda visning lär inte stämma för fem öre vid så stora filer som tar lång tid att kopiera. Räcker att du nyser så ändrar windows beräknad tid.

Vadå terabyte, står ju tydligt GB

2.2GB tog 2minuter och 40 sekunder.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av k_k:

Vadå terabyte, står ju tydligt GB

2.2GB tog 2minuter och 40 sekunder.

Tycker du att det är långsamt ? Det är relativt bra fart i verkligheten, själv så flyttar jag mest enorma mängder småfiler och då kan det gå sakta, typ 1Gbyte/timme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Undrar fortfarande på hur saker och ting är kopplade, och vad det är för router som NAS är kopplad till?
och i sin ur hur datorerna är uppkopplade.
Visserligen är denna NAS ganska billig men så dålig som TS har ska den inte vara.

Misstänker att TS bara har en 100Mbit router
Om jag inte har helt galet så är överföringshastighet då ca 12.5MB/s och TS får 13MB/s

Annars att det var 13MB/s som TS menar tror jag dom flesta förstod, även jag skriver då och då fel på detta och skriver mb istället för MB.
hade det varit mb/s och 2,2GB fil kan man nog ta långsemester typ några månader medans filen överförs
Men rätt ska vara rätt förstås med enheter..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Undrar fortfarande på hur saker och ting är kopplade, och vad det är för router som NAS är kopplad till?
och i sin ur hur datorerna är uppkopplade.
Visserligen är denna NAS ganska billig men så dålig som TS har ska den inte vara.

Misstänker att TS bara har en 100Mbit router
Om jag inte har helt galet så är överföringshastighet då ca 12.5MB/s och TS får 13MB/s

Annars att det var 13MB/s som TS menar tror jag dom flesta förstod, även jag skriver då och då fel på detta och skriver mb istället för MB.
hade det varit mb/s och 2,2GB fil kan man nog ta långsemester typ några månader medans filen överförs
Men rätt ska vara rätt förstås med enheter..

Det står 13mb/sek vilket uppenbarligen är helt galet för de flesta som läser det, milli är ett orimligt prefix, men om det är megabit eller megabyte per sekund som avses är ju desto svårare att sia om eftersom det då handlar om rimliga hastigheter som kan stämma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Undrar fortfarande på hur saker och ting är kopplade, och vad det är för router som NAS är kopplad till?
och i sin ur hur datorerna är uppkopplade.
Visserligen är denna NAS ganska billig men så dålig som TS har ska den inte vara.

Misstänker att TS bara har en 100Mbit router
Om jag inte har helt galet så är överföringshastighet då ca 12.5MB/s och TS får 13MB/s

Annars att det var 13MB/s som TS menar tror jag dom flesta förstod, även jag skriver då och då fel på detta och skriver mb istället för MB.
hade det varit mb/s och 2,2GB fil kan man nog ta långsemester typ några månader medans filen överförs
Men rätt ska vara rätt förstås med enheter..

Hej.

Har en netgear cg3100 som är kopplad med nätverkskabel till nas till dator.
2.2GB tog 160 sekunder att överföra.

Jag är dålig att använda rätt prefix, kommer i framtiden bemästra de flesta efter denna tråd.

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Hej.

Efter en tids användning så har jag kommit till rätta, hade nog bara otur när jag flyttade filer innan. Farten är ok och den funkar bra!

Är det självklart att man använder det medföljande programmet till nasen för filhantering eller använder ni något annat till era nas serverar?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av k_k:

Hej.

Efter en tids användning så har jag kommit till rätta, hade nog bara otur när jag flyttade filer innan. Farten är ok och den funkar bra!

Är det självklart att man använder det medföljande programmet till nasen för filhantering eller använder ni något annat till era nas serverar?

De inbyggda funktionerna i operativsystemet brukar fungerar finfint för SMB/NFS/iSCSI för mig åtminstone.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

De inbyggda funktionerna i operativsystemet brukar fungerar finfint för SMB/NFS/iSCSI för mig åtminstone.

Har svårt att hitta nasen via xbmc. Hittar sjävla nasen men sedan bara en mapp som heter videos och i den finns inget (Hittar inte ens mappen på nasen när jag går in i den)

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Har svårt att hitta nasen via xbmc. Hittar sjävla nasen men sedan bara en mapp som heter videos och i den finns inget (Hittar inte ens mappen på nasen när jag går in i den)

Mappa upp den som en nätverksenhet i windows och anslut den vägen. Du hittar säkert den med dlna, vilket kräver att nasen indexerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Mappa upp den som en nätverksenhet i windows och anslut den vägen. Du hittar säkert den med dlna, vilket kräver att nasen indexerar

Finns det någon bra guide? Dels för detta samt övriga saker som är bra att veta om nas servers

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Brukar köra följande i kommandotolken. Där t kan bytas mot valfri ledig bokstav. Om inte namnuppslag fungerar kan man ange ip-adressen.

net use t: \\<namn på nas>\<share> /persistent:yes

Sedan väljer man bara den enheten i xbmc. Skulle nasen få nytt namn/ip mappar man bara om t: dit och slipper krångla med xbmc och eventuella andra program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Brukar köra följande i kommandotolken. Där t kan bytas mot valfri ledig bokstav. Om inte namnuppslag fungerar kan man ange ip-adressen.

net use t: \\<namn på nas>\<share> /persistent:yes

Sedan väljer man bara den enheten i xbmc. Skulle nasen få nytt namn/ip mappar man bara om t: dit och slipper krångla med xbmc och eventuella andra program.

Kanske är dum men det hjälpte inte.

När jag går in i xbmc eller i ps3an och kollar på nasen så hittar jag bara två mappar som heter Photos och Videos, ingen av dessa mappar existerar på nasen när jag kollar alla mappar. Varför är det så? Känns som att det är krångligare än vad det borde vara.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Kanske är dum men det hjälpte inte.

När jag går in i xbmc eller i ps3an och kollar på nasen så hittar jag bara två mappar som heter Photos och Videos, ingen av dessa mappar existerar på nasen när jag kollar alla mappar. Varför är det så? Känns som att det är krångligare än vad det borde vara.

Det hjälper inte i ps3an men i xbmc på din pc ska du kunna lägga till den som en lokal media källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det hjälper inte i ps3an men i xbmc på din pc ska du kunna lägga till den som en lokal media källa

Jag löste det genom att lägga till nasen genom ip. Har inte provat att streama något ännu men jag hittade iaf alla filer.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp