Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2009

Routern stängt av DHCP?

Har satt upp ett trådlöst nätverk på 4 datorer åt en ryttarförening. En av dessa datorer agerar server och har fast ip.
De tre andra har fått ip tilldelat av routern och ansluter sedan via ett program kallat Equipe.

Eftersom det var lite dålig mottagning köptes det in en repeater, DIR-505, men efter att jag konfat upp denna kom vi fram till att det fungerade bättre utan. Jag ställde tillbaka inställningarna och testkörde och alla 4 datorer funkade prima och fick kontakt med servern.

Idag en vecka senare så är det då dags för tävling och men när datorerna startas så fungerar det inte. Efter lite felsökning via telefon (eftersom jag är 20mil bort från datorerna) kommer vi fram till att de har 169-adresser vilket tyder på att DHCP är avslaget i routern. De kopplar för övrigt upp sig mot routern men det går inte att surfa (pga DHCP antar jag) eller koppla upp sig mot servern.

Jag har inte varit inne i routern och ändrat något vare sig förra veckan eller nu.

Kan DIR-505 stänga av DHCP i den vanliga routern?
Går ej att logga in på routern för att kolla. inloggningen som står på klisterlappen stämmer ej. Går det avhjälpa utan logga in på routern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Är Dir 505 fortfarande inkopplad i nätverket? kan vara så att det blir krock mellan båda dhcp servrarna. Be dom plocka ur DIR 505 helt och starta om alla datorer. Datorn som agerar router ska startas om först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2009

*EDIT*

Dir-505 är urkopplad. Allt är omstartat (i ordning) även routern.
De ansvariga i föreningen försöker få tag på den lokala ISP som levererat lösningen för att se om de kan kolla rutern.

**EDIT**

Herregud.. varför började jag med datorer för....
Nu har de (föreningen) startat upp allting och allting funkar klockrent utan att några ändringar gjorts.
Ja de har ju varit avstängda så visst en omstart av datorerna är gjorda men det gjordes även när jag trälade med det hela i morse..