Permalänk

När/Om kan jag få fiber?

Tjena,jag skulle bara vilja fråga om det finns nåt sätt jag kan ta reda på om/när jag kan få fiber? Inte direkt så att jag vill betala 20k+ för att få det så därför kanske kommunen kan gräva och installera det gratis åt oss?

Jag bor ungefär 5km utanför en stad med 30 000+ invånare i en "by" med ca 4 000- 5 000 (mycket folk som bor hela vägen till "byn" från centrala stan) skulle jag gissa och jag har inte fiber. Jag har fiber hos min Morsa i "centrala" byn och hos min Farsa som bor 600-700 meter bort MITT i ett bostads område på ca 500pers har inte det.
Finns det nått sätt att ta reda på när/om vi kan få det (Gratis)?

Permalänk
Medlem

Förmodligen aldrig, går flera hushåll ihop så kan man få det billigare men räkna inte med att någon kommer dra det i hopp om att folk hoppar på i efterhand.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Förmodligen aldrig, går flera hushåll ihop så kan man få det billigare men räkna inte med att någon kommer dra det i hopp om att folk hoppar på i efterhand.

Ganska konstigt då dom håller på att gräva ute på landet ca 5 mil utanför stan, det är verkligen ute på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeyyRisee:

Ganska konstigt då dom håller på att gräva ute på landet ca 5 mil utanför stan, det är verkligen ute på landet.

Drar de ut till landet är det högst troligt att en förening fått igenom det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Du kommer aldrig att få det gratis, även att jag bor inne i en stad med väletablerat fibernät så är anslutningskostnaden 15K och då ligger det redan i gatan med en slang in till huset som las ner för några år sedan. Där jag bor kan alla som bor 30km runt om ansöka och få fiber inom rimlig tid och för 15K+. Inget är gratis!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Kan säga att 20000 är ett bra pris om man bor i hus. svårt att få det billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeyyRisee:

Tjena,jag skulle bara vilja fråga om det finns nåt sätt jag kan ta reda på om/när jag kan få fiber? Inte direkt så att jag vill betala 20k+ för att få det så därför kanske kommunen kan gräva och installera det gratis åt oss?

Jag bor ungefär 5km utanför en stad med 30 000+ invånare i en "by" med ca 4 000- 5 000 (mycket folk som bor hela vägen till "byn" från centrala stan) skulle jag gissa och jag har inte fiber. Jag har fiber hos min Morsa i "centrala" byn och hos min Farsa som bor 600-700 meter bort MITT i ett bostads område på ca 500pers har inte det.
Finns det nått sätt att ta reda på när/om vi kan få det (Gratis)?

Jag vet inte hur gammal du är men en majoritet av människor arbetar för att få betalt så att de kan betala sina räkningar.
Sedan ska de dessutom betala för materialet de använder för att utföra sitt jobb.

Om du och dina grannar vi ha internet men inte vill betala så måste ni själva göra jobbet. Ni kanske kan försöka hitta en sponsor som betalar för materialet.
Alternativet är att du sitter hemma och gnäller att du inte får snabb och stabil Internet via fiber.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Fråga ansvarige på kommunen men de kommer inte göra det gratis.

Permalänk
Medlem

Om man ska få det billigt så måste bidrag komma till från någon. Kompisens farmor fick betala 2500 för fiber när de bor nästan en kilometer från närmsta hus och någon mil från närmsta stad. På landet så är det tal om fiber för 5000 och i båda fallen är det EU bidrag som tillkomit

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir aldrig gratis, de som har "billig installation" låser sedan användarna och det blir en dyrare avbetalning än om man betalar den verkliga kostnaden direkt i en klumpsumma.
Vi har dragit nät själva och det kostade 18 000 kr med bidrag, inne i stan kostar det 30 000 att bli bunden till energibolagets fibernät om man bor i villa, men där har även Comhem bra täckning men det är ju också ett bundet system, dessutom med sämre prestanda än fiber.

Det man ger i "subvention" på installationen tar operatörerna igen med råge med månadskostnaderna för tjänster och drift av nätet när de väl är ensamma om att kunna erbjuda tjänster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ring till det lokala stadsnätet och fråga runt. Alternativt ring till kommunen och be dem koppla dig till personen(arna) som har koll på läget. Om ingen har koll på det så kan det ta hur lång tid som helst.

Edit: Om du bor i lägenhet kan du ringa din hyresvärd oxå.