Ta död på hårddiskar innan de kastas bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad är det folk försöker skydda sig mot, då? Att skjuta ett hål i eländet hindrar inte de duktigate från att rekonstrurera information från diskarna, även om det förstås inte blir precis där kulan gått igenom.

Har man stadshemligheterna på disken så räcker såklart inte en enstaka hål men vem tror du skulle lämna in en slumpvis upphittad disk med hål i till Ibas? Jag gissar att en sån återskapning skulle kosta en rejäl slant och det lägger man bara när man VET att det finns värdefull data på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Pff, 9 mm är för fegisar. Jag synar din pistolammunition och höjer med en dynamitgubbe.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/Swec/small-DSC...

Hade gärna visat bilder på resterna men efter ca 10 minuters letande gav jag upp. Hittade inte ett spår efter hårddisken. Antagligen trycktes småbitarna som blev kvar ner i leran med vet inte exakt. Allt som blev kvar var en lerig grop i marken.

Innan någon får panik, det var en högst kontrollerad övning på ett avskilt skjutfält som utfördes av en utbildad person med civilt sprängkort. Jag har personligen ingen möjlighet att få tag på dynamit, detonerande stubin eller tändhattar så det är ingen idé att fråga.

Overkill?!? This... is... SWECLOCKERS!!!!!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tar alltid isär hårddiskarna när de har dött eller ska kastas bort, de superstarka neodym-magneterna som håller armen är ju guld värda! sedan kan man ju ha skivorna som prydnader eller som klockor eller liknande...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag körde med en yxa på familjens gamla datordisk

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Curik:

Vad är det folk försöker skydda sig mot, då? Att skjuta ett hål i eländet hindrar inte de duktigate från att rekonstrurera information från diskarna, även om det förstås inte blir precis där kulan gått igenom.

Fast vem betalar de tiotusentals kronor som det hade kostat att återskapa data från en sönderskjuten hårddisk om man inte vet att det finns något av värde på den? Inte så många som är villiga att lägga en månadslön på att kanske hitta lite hemgjord porr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perb:

Hålspets och metall är ingen bra kombination, gick loss på en trasig LCD 17-tummare en gång och de flesta kulorna fastnade faktiskt på plåten som fanns inuti. Det blev en bula naturligtvis men penetrationsförmågan är kass i metall.

Kulan jag har för mig användes till hårddisken var en Magtech 9F som är en rätt udda skapelse, egentligen inte helmantel men heller inte hålspets så den svampar inte upp:
http://shop.textalk.se/shop/ws0/39700/art0/h8314/20878314-ori...

Öppen fram och helt sluten bak:
http://skyttebutik.dk/Graphics/Products/2142g_m.jpg

Edit: Har en bunt diskar som ska få åka med mig ut nästa gång jag skjuter med älgstudsaren. En 30-06 slår nog lite hårdare än en .44 Mag.

Det handlar om vad du skjuter med, tryckvågen vid en miss med en 700 Nitro express dödar nog en hdd, kulan är större än en .45 patron (mitten)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Har man stadshemligheterna på disken så räcker såklart inte en enstaka hål men vem tror du skulle lämna in en slumpvis upphittad disk med hål i till Ibas? Jag gissar att en sån återskapning skulle kosta en rejäl slant och det lägger man bara när man VET att det finns värdefull data på den.

Skrivet av Zotamedu:

Fast vem betalar de tiotusentals kronor som det hade kostat att återskapa data från en sönderskjuten hårddisk om man inte vet att det finns något av värde på den? Inte så många som är villiga att lägga en månadslön på att kanske hitta lite hemgjord porr.

Din gamla hårddisk kommer tillslut att hamna på en soptipp. Troligen i något fattigt land som Ghana:
http://news.techeye.net/business/e-waste-scavenging-poses-ide...

I Ghana försörjer sig några hundratusen (kanske miljontals) barn på att samla in elektroniskt avfall från sophögarna. Förr återvann man dyrbara metaller (såsom tex guldplätering på kontakter), men numera värderas informationen som finns på diskarna högre än eventuella ädelmetaller. Så i Ghana hittar du personer som behärskar konsten att rekonstruera data, bättre än Ibas.

Det rör sig om identitetsstölder på industriell skala. De vill åt din webbhistorik, sparade lösenord i webbläsaren, chattkonversationer, mm, mm. De kartlägger ditt liv och därefter kontartar de via tex Facebook dina vänner, din familj, din arbetsgivare eller dina bekanta och utger sig för att vara du.
Stölderna blir allt mer sofistikerade. De kontaktar inte bara helt slumpmässigt din mamma och ber henne överföra pengar. Utan via tex din Facebook så kan de ganska enkelt se när du kommer att vara på semester nästa gång. Så när du är i Thailand får din mamma ett mail i stil med: ”Hjälp mamma! Har blivit drogad och bestulen på plånbok, pass och telefon och sitter fast hos polisen i Bangkok. Polisen anklagar mig för narkotikabrott och kräver borgen på 30.000 kr annars kommer jag få tillbringa natten i Thailändskt fängelse!!!”.
Innan de skickar din mamma meddelandet, så spärrar de naturligtvis din mobiltelefon genom att helt enkelt ringa din operatör och hävda att den blivit stulen.

Det är extremt viktigt att man förstör data innan man slänger elektronik. Det gäller inte bara hårddiskar, utan även sim-kort och annan lagringsmedia som ibland kan vara integrerad i vår elektronik. All information som är personlig är att betrakta som värdefull, eftersom den kan användas som en sorts social ID-handling. Din bank kanske inte godtar en välbevarad och pinsam hemlighet från barndomen som bevis på att du är du. Men din mamma, flickvän och arbetsgivare gör förmodligen det. Så en åtta år gammal mailkonversation mellan dig och din flickvän/sambo/fru kan vara lika stöldbegärlig som pin-koden till ert gemensamma bankomatkort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wittmann:

Din gamla hårddisk kommer tillslut att hamna på en soptipp. Troligen i något fattigt land som Ghana:
http://news.techeye.net/business/e-waste-scavenging-poses-ide...

I Ghana försörjer sig några hundratusen (kanske miljontals) barn på att samla in elektroniskt avfall från sophögarna. Förr återvann man dyrbara metaller (såsom tex guldplätering på kontakter), men numera värderas informationen som finns på diskarna högre än eventuella ädelmetaller. Så i Ghana hittar du personer som behärskar konsten att rekonstruera data, bättre än Ibas.

Det rör sig om identitetsstölder på industriell skala. De vill åt din webbhistorik, sparade lösenord i webbläsaren, chattkonversationer, mm, mm. De kartlägger ditt liv och därefter kontartar de via tex Facebook dina vänner, din familj, din arbetsgivare eller dina bekanta och utger sig för att vara du.
Stölderna blir allt mer sofistikerade. De kontaktar inte bara helt slumpmässigt din mamma och ber henne överföra pengar. Utan via tex din Facebook så kan de ganska enkelt se när du kommer att vara på semester nästa gång. Så när du är i Thailand får din mamma ett mail i stil med: ”Hjälp mamma! Har blivit drogad och bestulen på plånbok, pass och telefon och sitter fast hos polisen i Bangkok. Polisen anklagar mig för narkotikabrott och kräver borgen på 30.000 kr annars kommer jag få tillbringa natten i Thailändskt fängelse!!!”.
Innan de skickar din mamma meddelandet, så spärrar de naturligtvis din mobiltelefon genom att helt enkelt ringa din operatör och hävda att den blivit stulen.

Det är extremt viktigt att man förstör data innan man slänger elektronik. Det gäller inte bara hårddiskar, utan även sim-kort och annan lagringsmedia som ibland kan vara integrerad i vår elektronik. All information som är personlig är att betrakta som värdefull, eftersom den kan användas som en sorts social ID-handling. Din bank kanske inte godtar en välbevarad och pinsam hemlighet från barndomen som bevis på att du är du. Men din mamma, flickvän och arbetsgivare gör förmodligen det. Så en åtta år gammal mailkonversation mellan dig och din flickvän/sambo/fru kan vara lika stöldbegärlig som pin-koden till ert gemensamma bankomatkort.

Hela din lilla fina utläggning faller på sin egen orimlighet. Ett gäng fattiga barn i Ghana har inte pengar nog att köpa den tekniska utrustning som krävs för att läsa av en så trasig hårddisk. Det går inte bara att montera in skivorna i en ny disk av samma modell, för ja det måste vara samma modell, och sedan köra för då kommer den skaka sönder. Det krävs specialutrustning för den typen av manövrar och det är dyrt. Väldigt dyrt. Det kräver också en stadig teknisk kompetens att få ut något vettigt av den rådata man läser av. För har du fått en exakt kopia på de ettor och nollor som är kvar så är halva jobbet gjort. Det är inte bara att översätta det rakt av då varje styrkrets hanterar data olika och hårddisktillverkarna släpper inte den informationen. Det är därför Ibas har ett enormt bibliotek med gamla hårddiskar för att kunna plocka reservdelar när de ska återskapa data. För att det är enklast så.

Så då är frågan. Vem skulle lägga alla de timmar och inte dagar av arbetstid som skulle krävas att försöka återskapa den data som finns på en så förstörd hårddisk när de har ett berg av helt felfria diskar som åkt i elektronikskroten från folk som inte vet bättre? Det låter ju tämligen korkat att lägga ner så mycket tid på att kanske kunna utpressa någon när de under samma tid kan kolla igenom hundra andra diskar.

Nej vem som helst med en halv hjärna, som vi nu får anta att de har eftersom det tydligen är världsledande på att rädda data från hårddiskar, ser att en så trasig disk är värd mer som metallskrot än eventuell data som kanske ligger på den. De vet ju inte om det går att rädda något alls från den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så då är frågan. Vem skulle lägga alla de timmar och inte dagar av arbetstid som skulle krävas att försöka återskapa den data som finns på en så förstörd hårddisk när de har ett berg av helt felfria diskar som åkt i elektronikskroten från folk som inte vet bättre? Det låter ju tämligen korkat att lägga ner så mycket tid på att kanske kunna utpressa någon när de under samma tid kan kolla igenom hundra andra diskar.

Huvet på spiken. En hårddisk med ett kulhål igenom hamnar garanterat på högen för skräp och istället öppnar dom nästa, kompletta dator och kollar den felfria disken som finns där istället.

Dock förekommer det, som Wittman skriver, att dom hittar känslig information och utnyttjar den för diverse skumrask: http://www.sydneyabugri.com/Web/index.php?option=com_content&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar om vad du skjuter med, tryckvågen vid en miss med en 700 Nitro express dödar nog en hdd, kulan är större än en .45 patron (mitten)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/700_...

Visa mig en hårddisk som du skjutit en .700 igenom så lovar jag att trycka på Gilla-knappen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perb:

Visa mig en hårddisk som du skjutit en .700 igenom så lovar jag att trycka på Gilla-knappen.

Jag har ännu inte haft nöjet att behöva kasta bort en privat hdd vara sig jag skjutit på den eller inte men jag har slängt jobbdiskar i en skrotfragmenterare, inte lika roligt men ändå effektivt.
.700 är dessutom en dyr och sällsynt kaliber att skjuta med men man borde kunna placera en hdd i en lerduvekastare och bommar man så får den ju ändå rätt rejält med stryk av den behandlingen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Eller bara: Will it blend?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

ska gjuta in en bunt diskar i grunden till trallen eller något, så att nån om 50 år hittart och undrar: Vafan? Vem gömmer sånt här!?!
Bara för att de efter restaurering av datan inser att det finns ett trevligt meddelande till dem!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

.700 är dessutom en dyr och sällsynt kaliber att skjuta med men man borde kunna placera en hdd i en lerduvekastare och bommar man så får den ju ändå rätt rejält med stryk av den behandlingen

Se till att ladda med "buckshots" i stål bara om du ska använda hagelbössan, vanlig fågelammo lär inte göra mer än små märken i plåten.

När vi ändå namedroppar kalibrar, den här är rätt kul men jag vet inte om jag skulle vilja skjuta den, man har bara två nyckelben...

https://www.youtube.com/watch?v=8WiLqPB4lU0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hela din lilla fina utläggning faller på sin egen orimlighet. Ett gäng fattiga barn i Ghana har inte pengar nog att köpa den tekniska utrustning som krävs för att läsa av en så trasig hårddisk. Det går inte bara att montera in skivorna i en ny disk av samma modell, för ja det måste vara samma modell, och sedan köra för då kommer den skaka sönder. Det krävs specialutrustning för den typen av manövrar och det är dyrt. Väldigt dyrt. Det kräver också en stadig teknisk kompetens att få ut något vettigt av den rådata man läser av. För har du fått en exakt kopia på de ettor och nollor som är kvar så är halva jobbet gjort. Det är inte bara att översätta det rakt av då varje styrkrets hanterar data olika och hårddisktillverkarna släpper inte den informationen. Det är därför Ibas har ett enormt bibliotek med gamla hårddiskar för att kunna plocka reservdelar när de ska återskapa data. För att det är enklast så.

Så då är frågan. Vem skulle lägga alla de timmar och inte dagar av arbetstid som skulle krävas att försöka återskapa den data som finns på en så förstörd hårddisk när de har ett berg av helt felfria diskar som åkt i elektronikskroten från folk som inte vet bättre? Det låter ju tämligen korkat att lägga ner så mycket tid på att kanske kunna utpressa någon när de under samma tid kan kolla igenom hundra andra diskar.

Nej vem som helst med en halv hjärna, som vi nu får anta att de har eftersom det tydligen är världsledande på att rädda data från hårddiskar, ser att en så trasig disk är värd mer som metallskrot än eventuell data som kanske ligger på den. De vet ju inte om det går att rädda något alls från den.

Jag tror att du missförstod det jag skrev om fattiga barn som samlar elektroniskt skärp på Ghanas soptippar.
Det är inte barnen, som äger den nödvändiga utrustningen och som besitter tekniskt know-how i data recovery i klass med Ibas. De säljer naturligtvis hårddiskarna som de hittar på soptipparna vidare för småpengar. Det fungerar ungefär som vårt pantsystem av tomburkar. Med den liknelsen menar jag inte att barnen stoppar in hårddiskar i en maskin och att de får ut en svensk krona. Utan jag menar att verksamheten är omfattande, organiserad och systematisk. De som köper de trasiga hårddiskarna av barnen i Ghana är inte teknikföretag eller miljöorganisationer, utan kriminella.

Man får utgå ifrån att personerna som återvinner information från hårddiskarna (alltså andra personer och inte barnen), slänger trasiga exemplar och att de i första hand fokuserar på diskar som är i gott skick. Min poäng var inte att uttala mig om ifall skott från handeldvapen eller dynamit är bra och säkra metoder för att radera data. Utan mitt inlägg vara ett svar på allmänt vedertagna (men ofta felaktiga) antaganden som folk gör angående deras skräp och deras data... Antaganden om att ingen orkar, vill, eller borde engagera sig i deras gamla värdelösa skräp eller privata semesterbilder.

Permalänk
Medlem

Så här ska det gå till väldigt enkelt och smidigt: https://www.youtube.com/watch?v=4nvdwoey2gA#t=695

Visa signatur

Main: I5 3570K @4.2 / Nh-D14 / 16 Gb DDR3 @1888 MHz / Kingston Ssdnow v300 240Gb / 1TB WD Blue / Msi Gtx 760 Gaming In SLI / Nzxt Switch 810 Green / EVGA Supernova G2 750W / Steelseries g6v2 / Corsair M65 Rgb / Sennheiser Momentum / Blue Yeti / BenQ GL2450 x2 /

Permalänk
Medlem

kör den i mikron i ca 2 minuter?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Hålspets och metall är ingen bra kombination, gick loss på en trasig LCD 17-tummare en gång och de flesta kulorna fastnade faktiskt på plåten som fanns inuti. Det blev en bula naturligtvis men penetrationsförmågan är kass i metall.

Kulan jag har för mig användes till hårddisken var en Magtech 9F som är en rätt udda skapelse, egentligen inte helmantel men heller inte hålspets så den svampar inte upp:
http://shop.textalk.se/shop/ws0/39700/art0/h8314/20878314-ori...

Öppen fram och helt sluten bak:
http://skyttebutik.dk/Graphics/Products/2142g_m.jpg

Edit: Har en bunt diskar som ska få åka med mig ut nästa gång jag skjuter med älgstudsaren. En 30-06 slår nog lite hårdare än en .44 Mag.

Det har du rätt i, fast frågan är om inte de olika glasskikten splittrar kulan mer än om du skjuter rakt i alu-botten på disken ?
Bara att prova

Sen att studsaren slår hårdare kan jag nog hålla med om Lite annan utgångshastighet .....

Frågan är om inte hålet blir mindre och finare eftersom det går så mycket snabbare igenom ? (om du har helmantel dvs, annars vore halvmantel rätt kul o se)

Skrivet av Perb:

Se till att ladda med "buckshots" i stål bara om du ska använda hagelbössan, vanlig fågelammo lär inte göra mer än små märken i plåten.

När vi ändå namedroppar kalibrar, den här är rätt kul men jag vet inte om jag skulle vilja skjuta den, man har bara två nyckelben...

https://www.youtube.com/watch?v=8WiLqPB4lU0

Det där är bara för mycket....

Hade personligen en öm handled efter 5 snabba skott .44mag senast jag provade, hade skjutit mer än 60st 9mm utan att känna något någon dag innan..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.