CrystalDiskInfo säger att min hårddisk är i dålig hälsa. Vad göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

CrystalDiskInfo säger att min hårddisk är i dålig hälsa. Vad göra?

Förstår mig inte på sånt här..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Hur gammal är disken? men tips är ju att fort som f*an köpa en ny och börja kopiera det du ska ha kvar.

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Kör hitachis eget testprogram!
http://www.hgst.com/support/downloads

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Oavsett vad du gör så säkerhetskopiera!

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av swehunter2000:

Hur gammal är disken? men tips är ju att fort som f*an köpa en ny och börja kopiera det du ska ha kvar.

Inte mer än 2 år gammal.. Har haft diskar som hållt mycket längre än så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

Här står det att allt är okej..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

troligen nån felläsning med CDI eller nått. har själv haft nya diskar som ger konstiga värden trots att de precis blivit inpluggade direkt ur antistatpåsen.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Om en disk har antingen Reallocated_Sectors eller Current_Pending_Sector bör den säkerhetskopieras och bytas ur snarast möjligt.

Reallocated_Sectors betyder att disken har mekaniska fel men disken har upptäckt det och bytt ut de trasiga delarna med andra som inte är trasiga. Current_Pending_Sectors betyder samma sak men disken lyckades inte byta ut delarna vilket gör att man får läsfel om man försöker läsa dom.

Tillverkarnas egna testprogram kör bara ett vanligt smarttest. Om alla delar av disken går att läsa visar smarttestet inget fel. Det betyder inte att disken är felfri. Såhär säger en studie google gjorde:

after the first reallocation, drives are over 14 times more likely to fail within 60 days than drives without reallocation counts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Om felfrekvensen ökar bör man se upp. Av egen erfarenhet konstaterar jag att flera av mina diskar har genom åren haft samma fel men felfrekvensen knappt ökat och dessa har funkat felfritt i 1000-tals timmar.

Man bör ta vissa SMART-attribut med en smula salt.

Backup gäller alltid för den med viktiga data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Har själv en disk med Reallocated Sectors Count och har haft varning på den disken i flera år men den funkar felfritt än idag med 38202 arbetstimmar under bältet.
Kör på disken så länge du kan men ha data du inte vill riskera att bli av med på någon annan disk samt på backup.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.