Trådlös brygga = Repeater med ethernet portar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2009

Trådlös brygga = Repeater med ethernet portar?

Tjena,

Måste bara klargöra ett begrepp här som jag undrar över. Alla säger "trådlös brygga", men är inte en trådlös brygga exakt likadant som en repeater (lik en router i form) med ethernet portar? Båda ansluter sig trådlöst till routern i nätverket och båda delar ut nätverket på ethernet portar?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

En repeater återutsänder wifi därav namnet, den repeterar wifi signalen och halverar alltså hastigheten och dubblerar latensen (i bästa fall)

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av mrqaffe:

En repeater återutsänder wifi därav namnet, den repeterar wifi signalen och halverar alltså hastigheten och dubblerar latensen (i bästa fall)

Jo men om vi skippar den delen och bara tänker på den kabelanslutna delen. En repeater förlänger det trådlösa nätverket men en trådlös brygga förlänger inte nätverket utan tar bara emot den trådlösa anslutningen och fördelar ut på ethernet portarna bryggan har. Har jag rätt?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Victor-93:

Jo men om vi skippar den delen och bara tänker på den kabelanslutna delen. En repeater förlänger det trådlösa nätverket men en trådlös brygga förlänger inte nätverket utan tar bara emot den trådlösa anslutningen och fördelar ut på ethernet portarna bryggan har. Har jag rätt?

Ja så är det, man "bryggar ihop" 2 olika typer av nätverk utan att passera lager 3 i osi modellen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.