Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2014

Ändra IP med Com Hem

Hur kan jag ändra min ip adress om jag har Com Hem och jag har statisk IP? Hur kan jag byta utan att com hem själva gör det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arlöv
Registrerad
Feb 2008

Koppla ur routern så att inget är kopplat till Com Hems router i källaren och hoppas att där bara är en leastid på 24h utan aktivitet? Då bör du få en ny extern IP när du kopplar in allt igen. Men lättast är att be Com Hem att du vill ha en ny extern IP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Hela grejen med en statisk adress är väl att den inte ska ändras....

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

Fått IP ban eller något sånt någonstans??

Prata med ComHem och se om de kan ändra det åt dig, har du fast så är det inget du kan ändra från ditt håll vad jag vet.

|Dator: |NZXT Source 340 | Intel i5 6600K @4.6Ghz : Asus Z170 Pro Gaming Aura : HyperX Fury DDR4 2x4Gb @ 2133Mhz : Asus 1060 Strix OC : OCZ TL100 240GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Denglade:

Koppla ur routern så att inget är kopplat till Com Hems router i källaren och hoppas att där bara är en leastid på 24h utan aktivitet? Då bör du få en ny extern IP när du kopplar in allt igen. Men lättast är att be Com Hem att du vill ha en ny extern IP.

Lease? Hur tänker du nu?
Lease-time på statisk IP?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arlöv
Registrerad
Feb 2008

Finns ytterst få ISP i Sverige som ger sina användare statisk IP.
Jag själv t.ex. har dynamisk IP, men då jag hade igång min gateway i 2 år utan strömavbrott så hade jag samma externa IP i 2 år. (icke kunniga hade kallat detta för statisk IP) Sen så kom det en jävla storm och större delen av Skåne blev utan ström och när allt kom igång igen så hade jag ny IP då leasetiden för mitt IP hade gått ut då där inte var någon aktivitet ifrån min gateway.

Alltså så kan man anta att CyrusRNetWork kan få en ny IP adress om han låter routern vara utkopplad 24-48 timmar och låta lease-tiden gå ut. Och sist jag kollade så hade inte Com Hem statiska IP-adresser utan dynamiska.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du statisk ip kan du inte byta själv.
Du kan kanske logga in i modemet och kolla hur du adresseras ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

När jag växlar MAC-adress på min WAN-port så får jag en ny IP-adress.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av CyrusRNetWork:

Hur kan jag ändra min ip adress om jag har Com Hem och jag har statisk IP? Hur kan jag byta utan att com hem själva gör det?

Comhem erbjuder inte statiskt IP vad jag vet. Med största sannolikhet är ditt IP dynamiskt och ett dynamiskt IP är lätt att ändra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Tuvok:

Comhem erbjuder inte statiskt IP vad jag vet. Med största sannolikhet är ditt IP dynamiskt och ett dynamiskt IP är lätt att ändra.

Japp. Har bråkat som fasen med ComHem. De vägrar ge statisk IP, men däremot brukar den aldrig brytas så länge det inte är ett rejält strömavbrott eller liknande.