Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bagarmossen
Registrerad
Jun 2003

Hjälp att tolka Traceroute

Hejsan den senaste tiden har min uppkoppling känts seg och spelande har varit omöjligt. När jag kör en traceroute till sunet.se så ser listan ut som följer

1. 192.168.2.1 router Belkin
2. -
3. 85.228.96.1 ua-85-228-96-1cust bredbandsbolaget
4. 146.172.82.141 ti3006c400-xe3-3-0.ti.telenor.net
5. 146.172.100.50 ti3001c400-ae3-0.ti.telenor.net
6. 146.172.99.125 ti3001c400-ae5-0-ti.telenor.net
7. 146.172.105.25 ti3001b400-ae0-0.ti.telenor.net
8. 194.68.128.24 se-fre.nordu.net
9. 109.105.111.14 sunet.se

genomsnitts ping till sunet ligger på ca 950 ms

Det troligaste när jag ringer bredbandsbolagets support I morgon är att dom hävdar att det inte är nåt problem I deras nätverk - hur ska jag beskriva resultatet av tracerouten ? Vad kallas den server som borde ligga som nr 2. I min lista ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Du har ju inte med svarstiderna vid hoppen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av PutteH:

1. 192.168.2.1 router Belkin

Nämen, inte för att vara sån - svarstiderna behövs för att se i vilket hopp problemet uppstår. Varför tog du inte med dem direkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bagarmossen
Registrerad
Jun 2003

trodde att problemet var att hopp 2 på listan inte syns alls ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av PutteH:

trodde att problemet var att hopp 2 på listan inte syns alls ?

Inte alls.
Anledningen till att hopp 2 inte syns i listan är att den inte skickar tillbaka någon "icmp TTL expired".
Vilket inte är något märkvärdigt och ingenting som påverkar dig över huvud taget.

Du behöver ha med tiderna för varje hopp för att vi ska kunna dra några slutsatser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bagarmossen
Registrerad
Jun 2003

1. 192.168.2.1 router Belkin 2ms average 27 ms max
2. -
3. 85.228.96.1 ua-85-228-96-1cust bredbandsbolaget 48 ms average 246 ms max
4. 146.172.82.141 ti3006c400-xe3-3-0.ti.telenor.net unreachable 100 % packet loss
5. 146.172.100.50 ti3001c400-ae3-0.ti.telenor.net
6. 146.172.99.125 ti3001c400-ae5-0-ti.telenor.net
7. 146.172.105.25 ti3001b400-ae0-0.ti.telenor.net
8. 194.68.128.24 se-fre.nordu.net
9. 109.105.111.14 sunet.se

verkar säkert att saga att problemet ligger I hopp 4 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av PutteH:

1. 192.168.2.1 router Belkin 2ms average 27 ms max
2. -
3. 85.228.96.1 ua-85-228-96-1cust bredbandsbolaget 48 ms average 246 ms max
4. 146.172.82.141 ti3006c400-xe3-3-0.ti.telenor.net unreachable 100 % packet loss
5. 146.172.100.50 ti3001c400-ae3-0.ti.telenor.net
6. 146.172.99.125 ti3001c400-ae5-0-ti.telenor.net
7. 146.172.105.25 ti3001b400-ae0-0.ti.telenor.net
8. 194.68.128.24 se-fre.nordu.net
9. 109.105.111.14 sunet.se

verkar säkert att saga att problemet ligger I hopp 4 ?

Nej inte alls, trafiken går ju fram till Sunet så problemet ligger INTE i hopp4.
Och varför låter du bli att visa tiderna för hopp 4-9?

Verkar bli en seg tråd det här, du verkar ha bestämt dig för att problemet ligger hos telnor och är här för att få bekräftelse på det.

Jag gissar att du har ADSL, smal upplänk och att t.ex spotify fyller din upplänk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bagarmossen
Registrerad
Jun 2003

Mätte igen nyss

1. 192.168.2.1 router Belkin 2ms average 7 ms max
2. -
3. 85.228.96.1 ua-85-228-96-1cust bredbandsbolaget 26 ms average 166 ms max
4. 146.172.82.141 ti3006c400-xe3-3-0.ti.telenor.net unreachable 100 % packet loss
5. 146.172.100.50 ti3001c400-ae3-0.ti.telenor.net unreachable 100 % packet loss
6. 146.172.99.125 ti3001c400-ae5-0-ti.telenor.net unreachable 100 % packet loss
7. 146.172.105.25 ti3001b400-ae0-0.ti.telenor.net unreachable 100 % packet loss
8. 194.68.128.24 se-fre.nordu.net unreachable 100 % packet loss
9. 109.105.111.14 sunet.se 93 ms average 768 ms max

Sorry trodde verkligen att 100 procent packet loss på ett hopp I ISP:s nätverk försämrade kvaliteten på uppkopplingen tydligt.

Ja, jag har ADSL - men den enda trafik som låg på den var Netflix från TV vilket är fallet hela tiden nästan utan att det brukar påverka uppkopplingen nämnvärt annars

Ja, får erkänna mig skyldig till att ha bestämt mig för att felet ligger hos ISP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Saken är den att det är väldigt lågprioriterat för en router att svara på ping eller skicka ICMP-felmeddelandet TTL expired. Det kan givetvis vara hopp 4 som tar tid, men det vet man inte utan att se svarstiderna på respektive hopp.
Redan till hopp 3 hade du en svarstid på 246 ms, vilket kan tyda på att madtop har rätt i att du fyllt din länk med annan trafik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bagarmossen
Registrerad
Jun 2003

som sagt den enda trafik som låg på var Netflix på tv:n och den brukar inte påverka spelbarheten och den almänna användbarheten hos uppkopplingen alls

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av PutteH:

som sagt den enda trafik som låg på var Netflix på tv:n och den brukar inte påverka spelbarheten och den almänna användbarheten hos uppkopplingen alls

Där har du ju problemet, kör en där netflix är av så ska du se att du inte får lika mycket jitter.

Du kanske har någon form av trafficshaping i routern så du kan ställa in prioriteten på paketen?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Har inte netflix själv, men har hört att du kan räkna med runt 1GB med trafik per timme om du kollar i HD kvalitet och faktiskt väldigt vanligt att netflix använder runt 2MB/s i konstant nedladdning. Så mycket möjligt att det skapar störning om du "bara" har adsl. Även om du skulle kolla i sämre kvalite så kommer netflix äta upp bra mycket bandbredd genom adsl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av PutteH:

som sagt den enda trafik som låg på var Netflix på tv:n och den brukar inte påverka spelbarheten och den almänna användbarheten hos uppkopplingen alls

Du har endast två enheter inkopplade (dator & tv), inga mobiler, paddor, NAS eller liknande?
Och du har vrålkoll på att dessa inte skickar någon data?

Koppla ur allt utom din dator och stäng av wifi i routern.
Installera t.ex netlimiter i din dator och testa igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av PutteH:

Ja, jag har ADSL - men den enda trafik som låg på den var Netflix från TV vilket är fallet hela tiden nästan utan att det brukar påverka uppkopplingen nämnvärt annars

Ja, får erkänna mig skyldig till att ha bestämt mig för att felet ligger hos ISP

Alltså, om du ska genomföra ett test så ser du till att INGEN av din utrustning mer än datorn i fråga du testar med kan påverka trafiken, inte sitta och streama Netflix på ADSL medan du utför pingtester..

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

https://www.nanog.org/meetings/nanog45/presentations/Sunday/R...

Mycket läsvärt om hur man bör använda och tolka traceroutes.

Jobbar som nätverkskonsult på PWNY.
Flerårig erfarenhet från ISP-branchen och Linux-nörd.
Favoritdist: Arch linux. Datarymden