Permalänk
Medlem

Internet och Tv till sommarstugan

Hej Sweclockers, Familjen har nyligen renoverat sommarstugan på tomten och nu har jag fått uppdraget att fixa dit tv och internet.

Sommarstugan ligger ca 50 m bort från huvud byggnaden där vi har internet och tv via vdsl2.
Telias (smarta) Gateway har jag bryggat till en Netgear WNR3500L v2 med Tomato.

Så nu undrar jag hur får jag smartast internet till sommarstugan, med en ny router och dipol antenn eller med en nedgrävd kabel?
Kan jag få med Telias digital Tv via samma anslutning som internet?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Om det bara är 50 meter så borde det väl fungera om du ställer den trådlösa routern vid ett fönster. Har för mig att man räknar på runt 40meter inomhus och 90 meter utomhus när det gäller trådlöst, eller rent generellt. Annars får du prova med bättre antenn.

Själv så är väl trådat alltid bäst, men skulle i detta fall kräva mycket extra jobb som grävning, om du inte gör nåt fult som att dra kabeln i luften som fåglarna kan sitta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Hej Sweclockers, Familjen har nyligen renoverat sommarstugan på tomten och nu har jag fått uppdraget att fixa dit tv och internet.

Sommarstugan ligger ca 50 m bort från huvud byggnaden där vi har internet och tv via vdsl2.
Telias (smarta) Gateway har jag bryggat till en Netgear WNR3500L v2 med Tomato.

Så nu undrar jag hur får jag smartast internet till sommarstugan, med en ny router och dipol antenn eller med en nedgrävd kabel?
Kan jag få med Telias digital Tv via samma anslutning som internet?

Kabel är bäst.
Och ska du köra TV (som har höga krav) så rekommenderar jag definitivt kabel.

Om du kör Smart som router så får du TV och Internet över samma kabel.
Med en bryggad smart krävs två kablar (eller två vlan) till stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om det bara är 50 meter så borde det väl fungera om du ställer den trådlösa routern vid ett fönster. Har för mig att man räknar på runt 40meter inomhus och 90 meter utomhus när det gäller trådlöst, eller rent generellt. Annars får du prova med bättre antenn.

Själv så är väl trådat alltid bäst, men skulle i detta fall kräva mycket extra jobb som grävning, om du inte gör nåt fult som att dra kabeln i luften som fåglarna kan sitta på

Okey vilken router och eventuell antenn skulle du rekommendera då (som inte är för dyr)

Skrivet av madtop:

Kabel är bäst.
Och ska du köra TV (som har höga krav) så rekommenderar jag definitivt kabel.

Om du kör Smart som router så får du TV och Internet över samma kabel.
Med en bryggad smart krävs två kablar (eller två vlan) till stugan.

Jo det är ju sant även om Telias Thomson gateway inte har bästa ryckte så hade jag inte
särskilt mycket problem med det innan. Sitter på en 60Mbit uppkoppling som funkar
mycket bra nu. Men om jag avbryggar modemet så kan jag använda grejerna vi har nu såhär:
modem -> router(hus 2) -> tv

Hur är det med säkerheten jag har läst i någon annan tråd att om blixten slår ner så kan
en elektrisk urladdning gå via marken till kabeln och skada utrustning. finns det någon
speciell kabel man ska använda?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Okey vilken router och eventuell antenn skulle du rekommendera då (som inte är för dyr)

Jo det är ju sant även om Telias Thomson gateway inte har bästa ryckte så hade jag inte
särskilt mycket problem med det innan. Sitter på en 60Mbit uppkoppling som funkar
mycket bra nu. Men om jag avbryggar modemet så kan jag använda grejerna vi har nu såhär:
modem -> router(hus 2) -> tv

Hur är det med säkerheten jag har läst i någon annan tråd att om blixten slår ner så kan
en elektrisk urladdning gå via marken till kabeln och skada utrustning. finns det någon
speciell kabel man ska använda?

Om du "avbryggar" (gör TG7x9 till en router) så kopplar du
TG7x9 -> kabel_hus_två -> switch/AP -> TV & Internet
Någon extra router behöver du inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du "avbryggar" (gör TG7x9 till en router) så kopplar du
TG7x9 -> kabel_hus_två -> switch/AP -> TV & Internet
Någon extra router behöver du inte.

Okey det var så jag tänkte, att använda tomato routern i switch läge(ingen dhcp)
då kommer förmodligen digitalboxen hitta Telia modemet.

Hur är det kan jag bara köpa en ny digitalbox och koppla in eller måste jag betala mer
för att det ska funka? Telia tar dock ett hutlöst pris för sin att köpa en digitabox, det kanske går att skaffa en begagnat.

edit:
Du vet ingenting om vilken typ av kabel hur djupt ska de gärvas ner och vad händer
om blixten slår ner?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ett par trådar om att konfa upp Telias iptv med andra vlankapabla enheter.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...
En riktig radiolänk typ ett par Ubiquiti Nanostation är förmodligen det enklaste sättet att lösa kopplingen mellan husen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Telia har just börjat testa iptv utan box, de har börjat med stöd för tvar i Samsung 7 och 8 serien
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gräva ner CAT6 kabel imellan huset och stugan, trådlöst vill man inte använda om man inte behöver.
Jag köpte 305 meter CAT6 kabel på Direktronik.se och en hög "Modularjack Cat6 med inbyggt verktyg" när jag skulle dra imellan 2 hus.
Kabel är alltid bra att ha över

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Hur är det kan jag bara köpa en ny digitalbox och koppla in eller måste jag betala mer
för att det ska funka? Telia tar dock ett hutlöst pris för sin att köpa en digitabox, det kanske går att skaffa en begagnat.

Upphovsrättsinnehavarna kräver att du köper till ett extra abonnemang för en extra TV, knasigt men sant.
Det går alltså inte att bara köpa till en box utan du måste ha ett till tv-konto.
Kallas tvilling- eller extraabonemang:
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster