Vidareutbilda? Nätverk/säkerhet/serverdrift(linux)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Vidareutbilda? Nätverk/säkerhet/serverdrift(linux)?

Hallå, har nu bestämt mig för att jag tänker studera vidare. Studerar idag på yrkes linje (el, datorkommunikation) så kommer först behöva ta ett basår innan jag kan studera vidare. Men till vad jag funderar över då...

Jag vill som trådens titel studera/jobba med antingen, nätverk, säkerhet (Fysisk och/eller IT) eller driftande av linux servrar. Men när jag kollar på vad typ KTH, chalmers och lund har så verkar det bara som alla deras utbildningar leder till någon form av programmerare? Har inga problem med att läsa någon/några kurser av programmering, men skulle inte direkt vilja jobba som någon av dom.

Så om man vill jobba med någon av dessa 3 saker, vad och var ska man studera då? Är inte så väldigt sugen på att studera (själv) fler certifikat (har två, ccna och a+) eftersom det är påtok för lätt för mig att jag tappar spåret och börjar göra annat...

Så, vad är det man ska studera om man vill bli något av detta?

Vart ska man studera om man vill bli utbildad inom något av detta?

Eller är det ens relevant att studera för detta (Klassiska varianten då av att studera, typ universitet, högskola)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004

Jag förstår inte dilemmat.
Finns väl många linjer som inriktar sig mot nätverksdrift, nätverkssäkerhet eller nätverkstekniker? Det är väl bara att börja kolla runt lite på diverse universitet/högskolor.
Överlag skulle jag säga att det är mindre universitet/högskolor som har dessa typer av utbildningar, t ex Jönköping, Kalmar, Borås, Skövde etc.

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av sebbeharry:

Jag förstår inte dilemmat.
Finns väl många linjer som inriktar sig mot nätverksdrift, nätverkssäkerhet eller nätverkstekniker? Det är väl bara att börja kolla runt lite på diverse universitet/högskolor.
Överlag skulle jag säga att det är mindre universitet/högskolor som har dessa typer av utbildningar, t ex Jönköping, Kalmar, Borås, Skövde etc.

Jag har fått bristfälig info ifrån skolan så allt jag har är min google kunskap och den räcker inte riktigt för detta verkar det som.

Dilemat är den att jag inte hittar vart man kan söka efter info, vilka högskolor/universitet som är bra och vilka linjer dom har. Allt jag gjort hitils är att gå inte på websidorna till universitet/högskolor jag känner till och kolla vad dom har

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

När det gäller sådana specifika och praktiska grejer inom det området så är nog KY/YH att föredra, spana in http://www.yhguiden.se/. Du får praktisk kunskap om just de grejerna som är relevanta för yrkesrollen och dessutom erfarenhet av att jobba i en sådan roll i och med praktikplats.

Universitetsutbildningar är i regel ganska breda och teoretiska, det handlar inte så mycket om specifik sakkunskap. Visst finns det relevanta utbildningar även på universitetsnivå (framförallt inom säkerhet skulle jag tro) men med tanke på vad du vill syssla med känns kanske en universitetsexamen som lite overkill. Du lär dig förmodligen mer av det du vill syssla med på en YH utbildning då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Strunta i universitet, kolla på en yrkesutbildning istället.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10