ESSEC Preventskyddet - Omöjliggör kofotsangrepp vid inbrott

Permalänk
Medlem

ESSEC Preventskyddet - Omöjliggör kofotsangrepp vid inbrott

Förra helgen fick återigen ett par vänner till mig inbrott hemma där lägenheterna var upp och ner vid ankomst hem.
Detta har nu hänt kanske 6-7 gånger bara i min vänskapskrets, och det är något som oroar mig.
Inte för att jag någonsin kommer eller har haft pengar eller massa smycken hemma, eller något annat av direkt värde förutom
en väggupphängd 52" tv, stationär dator, stereo med stora golvhögtalare samt lite andra småprylar.

Utan det som skrämmer mig är att någon gör intrång på ens privatliv. Någon som går igenom dina personliga saker och
utrymmen och helt känslokallt kan på egen hand se till att du eller din sambo vill flytta från ditt hem, det som skall vara det
tryggaste du känner till.

Hälften av lägenheterna som haft inbrott har haft larm, både kopplade via internet samt GSM-nätet etc.
Detta har då larmat och visat att det pågår ett inbrott, dock inget som har avskräckt inbrottstjuvarna eller på något annat
sätt motverkat direkta skador.
Larm har tjutit utan att grannar har vaknat, samt att flera av dörrarna har tagit inbrottstjuvarna över 6 minuter att ta sig in igenom.

Nu sist pratade vi med låssmeden som var på plats för att räta upp dörren, och det han sa om våra s.k "säkerhetsdörrar" är skrämmande..
Dörrarna och karm åker på en sådan kraft, att de kollapsar, och inom ett par minuter är tjuvarna inne och härjar i din lägenhet.
Bara för att de heter säkerhetsdörrar betyder inte ett smack tydligen, t.om dörrar som på tre ställen har lås får de upp utan problem, bara att det kanske dröjer ett par minuter extra.

Låssmeden nämnde ett ord när jag frågade honom om man bör skaffa kamera, bättre lås, larm etc.. och det var Essec.
Detta skall tydligen vara framtiden inom lås som förhindrar inbrott med kofot.

Hemsida:
http://www.essec.se/

Detta är en ny typ av lås som gör det oerhört svårt att få dörren samt låset att kollapsa, och därför tänkte jag på två saker.

1. Informera er om detta då det säkert är fler än jag som är orolig för ett eventuellt inbrott hemma och har märkt att larm/kamera ej hjälper.
2. Fråga om det eventuellt finns någon/några som har installerat ett sådant lås och har mer info.

Nu har även Bostadsrättsföreningar i Stockholm börjat kika närmare på detta lås.
Klistrat från deras hemsida:

"BRF Essinge Port med sina 149 dörrar på Lilla Essingen har skrivit svensk säkerhetshistoria genom att bli först i Sverige med sin beställning av det nykonstruerade inbrottsskyddet Prevent; Sveriges första och hittills enda kofotssäkra inbrottsskydd för bostadsdörrar för att slippa fler inbrott.

I juli 2013 installerade även BRF Graniten i Solna Preventskyddet."

Vad tycker ni? Någon vidare diskussion kring detta?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dörr med sånt lås för ett tag sedan. Men då jag bor på bottenvåningen är det bara att krossa en ruta om man vill in..
Men jag köpte mest en ny dörr för att få bort ljudet från trappuppgången.

Men jobbigt om det är så pass många du känner som haft inbrott.
Jag känner bara folk som fått inbrott i källarförråd men det är inte riktigt lika hemskt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Pratade med Jimmy Hesselbäck som är marknadschef samt grundare av låset.
Och det jag hörde gjorde mig såld.
Priset för privatpersoner går på lite under 6.000:-
Men om man går genom sin BRF så får man låset gratis. Kruxet är väl bara att få styrelsen att godkänna en installation hos alla hyresgäster.

Hellre ett lås som håller tjuven ute istället för en kamera som spelar in maskerade tjuvar samt ett larm som inte ens verkar väcka grannar. =P