Vilket mekaniskt tangentbord ger mest kvalite?

Permalänk
Avstängd

Vilket mekaniskt tangentbord ger mest kvalite?

Tja! Ska beställa ett nytt headset och tänkte på samma gång beställa ett t-bord.
Jag ska handla via Maxfps, och de tangentbord jag kollar på är :
CM Storm Quickfire TK White LED [MX BROWN]
Och
Razer Blackwidow 2013 MX Blue ( kampanj ner till 1050:- )

Gillar mer looken på razers etc, men hört mycket bra om cooler masters. Blackwidow har jag med hört mycket bra om.
Men vilken av dom ger mest för pengarna? Tack

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk

Kör på denna just nu http://www.inet.se/produkt/6606914/xtrfy-xg1-r-cherry-mx-red - Den finns emd led fast kostar 300 kr mer. Enligt mig är tangentbordfet fantastiskt, känns väldigt stabilt byggt. Lådan den kom i osade precis inte kvalité men själva tangentbordet får en att inte tänka på boxen alls. Den har också välidgt många LED lägen. (Detta är dock bara på LED versionen)

Permalänk

Välj brytare först..

Permalänk

^ Som förra sade, pröva vänners tbord om de har vissa brytare, eller så går du till en affär och kollar.

Permalänk
Avstängd

Razer och kvalité går inte hand i hand.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Razer och kvalité går inte hand i hand.

Har haft min DA 2013 i ett år utan fel nu?

Permalänk

har haft ett blackwidow i 1 år och inte en skråma även fast jag slår på det ofta

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chickendealer:

Har haft min DA 2013 i ett år utan fel nu?

Skrivet av needthatgaming:

har haft ett blackwidow i 1 år och inte en skråma även fast jag slår på det ofta

Ett år är inget särskilt.

Permalänk

Haft mitt Blackwidow i ca 1,5 år och är nöjd med det. Damen hemma kanske är mindre nöjd när hon ska sova i rummet intill dock, pga ljudet. Vid vissa tillfällen hade jag gärna velat ha det tystare, men oftast inget jag själv stör mig på.
Förutom ljudet ett snyggt och, vad jag märkt, stabilt tangentbord. Är då heller ingen rageboy som ska slå på det i tid och otid, utan behandlar T-bordet som resten av familjen.

Permalänk
Medlem

I helgen va jag hemma hos en kompis som hade tangentbordet från cm storm. Riktigt skönt faktiskt. Även TK vilket jag gillar.

Annars skulle jag rekommendera Ducky om ekonomin tillåter.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chickendealer:

Har haft min DA 2013 i ett år utan fel nu?

Ett helt år, gz.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Ett helt år, gz.

Jo men alla sitter ju och smutskastar allt som inte är mainstream, idag måste ju alla ha R4, Köra med ducky tangentbord och använda "Kvalitémöss" Man får ju fan bestämma själv. Bara för att några enstaka dumfan som inte kan ta vara på sina saker tycker att deras razer produkter går sönder efter för lite slag betyder det ju inte att produkten är dålig.

Permalänk
Medlem

Alla (MX-) switchar kommer ju från Cherry, och det är ju huvudsakligen de som är kvalitetskänsliga, så sålänge tangentbordet har formen du vill ha samt NKRO så skulle jag bara köra på billigaste möjliga. Tesoro funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Jo men alla sitter ju och smutskastar allt som inte är mainstream, idag måste ju alla ha R4, Köra med ducky tangentbord och använda "Kvalitémöss" Man får ju fan bestämma själv. Bara för att några enstaka dumfan som inte kan ta vara på sina saker tycker att deras razer produkter går sönder efter för lite slag betyder det ju inte att produkten är dålig.

Av egen erfarenhet så håller Razer rätt låg kvalité, hade ett tangentbord och en mus som höll i ca 1 år. På musen sluta scrollhjulet fungera och tangentbordet blev segt som smör. Sitter nu på ett Qpad mk-50 (som är relativt billigt)och haft det över 1.5år och det känns fortfarande som det gjorde när det var nytt.

Sen om man nu väljer att lyssna på andras erfarenheter på detta forum är upp till var och en.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av croon:

Alla (MX-) switchar kommer ju från Cherry, och det är ju huvudsakligen de som är kvalitetskänsliga, så sålänge tangentbordet har formen du vill ha samt NKRO så skulle jag bara köra på billigaste möjliga. Tesoro funkar fint.

Det ligger lite mer bakom än så också. Montering t.ex. Qpad tycks ha stora problem med tangenter som fastnar i nedtryckt läge t.ex. och switchar som strular rent allmänt. Något som inte verkar förekomma på andra märken i samma utsträckning. Har själv haft ett Qpad MK-85 som helt blev obrukbart efter bara 1 år. Under det året strulade ett flertal switchar till och från. Då var det ett tangentbord jag betalade 1200kr för. Totalt oacceptabelt. Hade även en Qpad 5K mus som skrollhjulter fuckade ur på ganska så fort. Man får helt enkelt inte alltid vad man betalar för. Därför lönar det sig med Filco etc i längden.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Något jag skyr som pesten och anser att man bör akta sig för är icke-original layout, exempelvis Steelseries konstiga knappar samt även eventuella mjukvarukrav dvs bloatware för att styra leds, "öka pseudo-värde 2" eller "sKaPa Cs HoTkEY 47" bidrar sällan med något annat än ett par hundradelar längre starttid.

Mina förslag:
Cherry G80-300LPC ( fr ca 600:-)
CM Storm Quickfire XT (fr ca 750:-)
CM Storm Quickfire Rapid (Tenkeyless) (fr ca 750:-)

Om du vill lyxa till det:
Filco Ninja Majestouch 2 ( fr ca 1 100:- exkl frakt)
Unicomp Classic (Model M) (fr ca 700:- exkl frakt) (måste specas som svensk layout med deras support)

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenyard:

Tja! Ska beställa ett nytt headset och tänkte på samma gång beställa ett t-bord.
Jag ska handla via Maxfps, och de tangentbord jag kollar på är :
CM Storm Quickfire TK White LED [MX BROWN]
Och
Razer Blackwidow 2013 MX Blue ( kampanj ner till 1050:- )

Gillar mer looken på razers etc, men hört mycket bra om cooler masters. Blackwidow har jag med hört mycket bra om.
Men vilken av dom ger mest för pengarna? Tack

Jag har CM Storm Quickfire TK med röda brytare och jag är riktigt nöjd med detta. Är svårt för mig att säga att det är bättre än Razers då jag aldrig ägt ett tangentbord från det företaget, bara möss. Folk kommer alltid säga saker om vad du än väljer så testa lite tangentbord i en butik om du har möjlighet till det.

Det som är skräp för alla andra är kanske det bästa för dig, man vet aldrig. Man får ju förhoppningsvis garanti på prylarna i vilket fall som helst.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenyard:

Tja! Ska beställa ett nytt headset och tänkte på samma gång beställa ett t-bord.
Jag ska handla via Maxfps, och de tangentbord jag kollar på är :
CM Storm Quickfire TK White LED [MX BROWN]
Och
Razer Blackwidow 2013 MX Blue ( kampanj ner till 1050:- )

Gillar mer looken på razers etc, men hört mycket bra om cooler masters. Blackwidow har jag med hört mycket bra om.
Men vilken av dom ger mest för pengarna? Tack

Om du ska köpa Razer, köp 2013 eller äldre versioner av BlackWidow, dom nya har värdelösa kinesiska kopior till switchar, BlackWidow ger förövrigt absolut NOLL känsla av kvalité, jag hade ett BW 2013 innan jag böt mot mitt Ducky Shine 2.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Jo men alla sitter ju och smutskastar allt som inte är mainstream, idag måste ju alla ha R4, Köra med ducky tangentbord och använda "Kvalitémöss" Man får ju fan bestämma själv. Bara för att några enstaka dumfan som inte kan ta vara på sina saker tycker att deras razer produkter går sönder efter för lite slag betyder det ju inte att produkten är dålig.

Öööh va? Är väl snarare att folk smutskastar allt som är mainstream, alltså Razer är ju betydligt mycket mer mainstream än Ducky till exempel. Och som vanligt när det kommer till produkter så ska man imo skita i märke, produkter ska utvärderas individuellt och inte utefter vilket namn det står på lådan då nästan alla märken både har bra och dåliga produkter, och dessutom ofta använder sig av olika tillverkare. Enda mekaniska tangentbordet som jag sett som har haft bristfällig kvalitet har varit Steelseries 6gv2 då texten på knapparna slits alldeles för fort. Och angående kvalitetsmöss så har jag fortfarande en mx510 från 2005 som har använts regelbundet i snart 10år vars knappar och skroll fortfarande fungerar felfritt, så när folk kommer å säger att deras razermöss är bra för att de hållit i 1år så förstår jag varför folk inte är imponerade, speciellt när många razormöss är ökända för att börja dubbelklicka efter ett tag.

Till t.s: Som sagt välj brytare och prisklass först, sen kan du ställa frågan igen. Men av dom två hade jag valt CM, dels för att jag tycker bruna brytare är den bästa allround brytaren och dels för att kortare tangentbord ger bättre ergonomi när man spelar med wasd och mus.

Själv har jag ett filco majestouch 2 med bruna brytare och det är tamefane mig byggt som en stridsvagn, helt klart det mest solida tangentbordsbygget jag känt på, men så kostade det också 1400kr och har inga extrafunktioner i huvudtaget, men är två år gammalt nu och det ser helt nytt ut men imo så är två år ingen tid i sammanhanget, så får vänta några år till innan jag kan uttala mig om hållbarheten.

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett litet Tangentbord så kolla in Ducky Mini!

Annars hade jag innan tangentbord från CM Storm! Riktigt nöjd med det men ville byta upp mig till bakgrundsbelyst

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Jo men alla sitter ju och smutskastar allt som inte är mainstream, idag måste ju alla ha R4, Köra med ducky tangentbord och använda "Kvalitémöss" Man får ju fan bestämma själv. Bara för att några enstaka dumfan som inte kan ta vara på sina saker tycker att deras razer produkter går sönder efter för lite slag betyder det ju inte att produkten är dålig.

Hoppsan, tror visst att någon råkade trycka på fel knapp här.

Visst får du bestämma själv, men vad gäller kvalitet på prylar så är det helt enkelt inte subjektivitet det handlar om. Det du gör är att säga att alla som klagar på att Razers kvalité är kass för att de inte kan ta vara på sina prylar. Du förstår förmodligen själv hur det låter, men om inte så kan jag väl upplysa dig: det finns en anledning till att det är många som klagar på något, och det är inte en ren slump att det är just Razer som utsätts för detta - statistiken talar för sig självt helt enkelt.

Vad gäller min personliga erfarenhet med Razerprodukter så kan jag väl nämna de tre senaste jag ägde - två Mamba och ett Blackwidow. Båda mamba-mössen gick sönder efter några enstaka månader, och Blackwidowet hade problem med ghosting redan från början. Att det registrerade knapptryckningar som jag inte gjorde, helt enkelt. Detta är något de flesta inte märker utan egentligen mest något folk som skriver ovanligt snabbt märker av, och med omkring 145 WPM är det en skara jag skulle placera mig själv i. Ligger man så högt så fungerar helt enkelt inte Blackwidow lika bra som andra tangentbord i och med ghostingproblemet - något som jag inte har upplevt alls med mina två Shine 3-tangentbord från just det, Ducky. Min Rival och min G400 har dessutom hållt stenhårt och fungerar felfritt än idag, flera år senare - i alla fall vad gäller G400an, Rivalen har jag inte haft så länge ännu. När en mus som jag köpte för 199 kr och en annan jag köpte för 359 kr båda har hållt längre än möss som jag betalade för omkring tusenlappen för så skulle jag egentligen säga att det talar för sig självt. Jag har inte heller behandlat de olika mössen eller tangentborden olika på något sätt eller vis.

Håller för övrigt även med sKRUVARN till 100%. Mer rätt kan man inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hoppsan, tror visst att någon råkade trycka på fel knapp här.

Visst får du bestämma själv, men vad gäller kvalitet på prylar så är det helt enkelt inte subjektivitet det handlar om. Det du gör är att säga att alla som klagar på Razers kvalité är kass för att de inte kan ta vara på sina prylar. Du förstår förmodligen själv hur det låter, men om inte så kan jag väl upplysa dig: det finns en anledning till att det är många som klagar på något, och det är inte en ren slump att det är just Razer som utsätts för detta - statistiken talar för sig självt helt enkelt.

Vad gäller min personliga erfarenhet med Razerprodukter så kan jag väl nämna de tre senaste jag ägde - två Mamba och ett Blackwidow. Båda mamba-mössen gick sönder efter några enstaka månader, och Blackwidowet hade problem med ghosting redan från början. Att det registrerade knapptryckningar som jag inte gjorde, helt enkelt. Detta är något de flesta inte märker utan egentligen mest något folk som skriver ovanligt snabbt märker av, och med omkring 145 WPM är det en skara jag skulle placera mig själv i. Ligger man så högt så fungerar helt enkelt inte Blackwidow lika bra som andra tangentbord i och med ghostingproblemet - något som jag inte har upplevt alls med mina två Shine 3-tangentbord från just det, Ducky. Min Rival och min G400 har dessutom hållt stenhårt och fungerar felfritt än idag, flera år senare - i alla fall vad gäller G400an, Rivalen har jag inte haft så länge ännu. När en mus som jag köpte för 199 kr och en annan jag köpte för 359 kr båda har hållt längre än möss som jag betalade för omkring tusenlappen för så skulle jag egentligen säga att det talar för sig självt. Jag har inte heller behandlat de olika mössen eller tangentborden olika på något sätt eller vis.

2 st DA 1800dpi (första som släpptes) bägge är felfria och fungerar utmärkt.

Deathadder och diamondbacks har jag aldrig haft problem med, någonsin.
Resten av razers prylar köper jag dock inte.

Inte som jag betalade tusentals kronor för dom prylarna heller.
Dom håller precis samma kvalite och hållbarhet som mina MX510,518,g400/s.

Blackwidow var alltid bakom då det inte stödde nkro.

Sen lyssnar jag inte på folk på swec direkt normalt sett, då folk rekommenderar skit som qpads skräp allt för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

2 st DA 1800dpi (första som släpptes) bägge är felfria och fungerar utmärkt.

Deathadder och diamondbacks har jag aldrig haft problem med, någonsin.
Resten av razers prylar köper jag dock inte.

Inte som jag betalade tusentals kronor för dom prylarna heller.
Dom håller precis samma kvalite och hållbarhet som mina MX510,518,g400/s.

Blackwidow var alltid bakom då det inte stödde nkro.

Sen lyssnar jag inte på folk på swec direkt normalt sett, då folk rekommenderar skit som qpads skräp allt för ofta.

Du kommer nog få halva sweclockers efter dig om du kallar qpad skräp

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Har ett ducky shine 2 TKL med bruna switchar som jag köpte begagnat för 500 spänn i fint skick inkl handledsstöd, tangenterna var inte de bästa dock men de har jag bytt ut mot riktigt fina. Hursomhelst kan jag absolut rekomendera ducky, det gör precis vad ett tangentbord ska göra.

Hade jag inte köpt ett ducky hade det nog blivit ett CM eller liknande. Razer funkar säkert de med men inte min smak och jag ser inte varför de skule vara bättre än andra förutom 100% mer LEDs, avsaknaden av TKL här i sverige är en dealbreaker om något.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Har själv Blackwidow ultimate (den första versionen) vilket har fungerat utmärkt och fortfarande gör, enda problemet är att det låter väldigt mycket att skriva på. Har dock testat nyaste versionen (2014) och det är helt fantastiskt. Har testat många tangentbord och det var utan tvekan det skönaste jag skrivit på.

Men smaken är ju delad. Däremot så är blackwidow definitivt en kvalitetsprodukt, den som säger något annat har inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Har själv Blackwidow ultimate (den första versionen) vilket har fungerat utmärkt och fortfarande gör, enda problemet är att det låter väldigt mycket att skriva på. Har dock testat nyaste versionen (2014) och det är helt fantastiskt. Har testat många tangentbord och det var utan tvekan det skönaste jag skrivit på.

Men smaken är ju delad. Däremot så är blackwidow definitivt en kvalitetsprodukt, den som säger något annat har inte testat.

Det beror väl ändå helt och hållet vilka brytare du väljer och har mindre att göra med årgången?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Om man ska tro rykte så är filco majestouch 2 bra, men det verkar som att custombyggda WASD nånting m fl ska vara ännu bättre. Dock CM storm är väl de som är mest bang for the buck om man ska tro swec forum på det.

Jag har ett ducky shine 3 nu, mitt första och jag lurade på om jag inte borde kört ett cm storm för att testa, gått direkt på filco eller kanske köpt ett begangnat. Shine 3 har faktisk mediaknappar för start och stop numera med ny firmware, så det är lika funktionabelt som shine 2, men lite krångligt att minnas att knappen som det står pc på är stop. Fler ljusfunktioner med, men väntar man på shine 4 får man väl rgb dioder med. För samma pris är det värt det, men rgb för mer pengar än vanliga, meh.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Det beror väl ändå helt och hållet vilka brytare du väljer och har mindre att göra med årgången?

Absolut. Brytarna och färgen på bakgrundsbelysningen är väl i princip enda skillnaden mellan de olika årgångarna. Men senaste 2014 har razers "egna" brytare vilka jag tyckte var fruktansvärt sköna.

Permalänk

Razer - Vissa säger det är skräp, andra tycker det är bra
QPad - Vissa säger det är skräp, andra tycker det är bra
Steelseries - Vissa säger det är skräp, andra tycker det är bra
Ducky - Många säger det är bra, har inte hört om någon som tycker det är dålig kvalitet

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

jag använder Corsair Vengeance K95
tycker att det är ett väldigt trevligt tangentbord.
Mitt enda klagomål är egentligen att belysningen på 5 knappar har dött, påverkar inte användning över huvudtaget men det är lite irriterande.
Kanske fick ett måndagsex?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1