behöver hjälp med lite LCD moddning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

behöver hjälp med lite LCD moddning

Har för närvarande några små LCD skärmar liggandes som jag skulle vilja nyttja på olika sätt, undrar därför om
folk har några kunskaper inom området och vill dela med sig
Jag undrar helt enkelt om det är möjligt att ta en sådan skärm och modda in den i en gammal gameboy?
Har sätt Bärbara Nintendo 64 enheter på Youtube, kan man använda LCDn till liknande?
Vad är mina möjligheter och vad behövs för att få det att fungera i informationsväg?

http://prmodz.com/wp-content/uploads/2011/04/nintendo-ds-lite...

Har intresset, så även om svårighetsgraden anses vara hög och ni inte tror att just jag kan klara det
så vore jag tacksam om ni delade med er av den kunskap ni har

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

beror på vad det är för LCD skärmar, många mindre använder standard kretsar så det är sällan problemet, det är oftare jobbigare med kontakten sedan behöver du bara databladet.

Bärbara N64 är inte så knepigt som det kan tros faktiskt med dessa LCDer, det du behöver är en att läsa på om ADCs (Analog to Digital Converters) och RGB signaler eller om du vill lata dig lite hitta ett chip som kan ta RGB input (för bästa bild) och ge en digital signal du kan hantera ut eller programmera ett eget. Det finns lite olika vägar att gå beroende på, mest kontroll och bäst resultat skulle jag gissa att du får ut av att lära dig FPGA men det är en tung nöt och kostar en slant.

Vet inte hur mycket erfarenhet eller kunskap du har från början men så länge du inte förväntar dig att bli klar på några veckor utan mer realistiskt ser det som 6-12månader av att lära dig och så (om du inte har några direkta grunder), då är det ett väldigt bra projekt.

Har du inga prylar så ska det tilläggas att det kan kosta en hel del, det är inte en billig hobby att börja med.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood