Ominstalation av HP probook, Bluetooth och fingeravtryck

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Ominstalation av HP probook, Bluetooth och fingeravtryck

Hej!

Jag har de senaste tre åren haft en HP probook 5330m som jag lånat av skolan. Nu när jag tog studenten valde jag att köpa ut datorn. Under skoltiden körde jag Ubuntu på den för att slippa skolans tröga program och den skit HP lagt in i datorn, datorn var något extremt seg om jag startade windows (dualbootade med Ubuntu). Innan studenten var det obligatorisk att lämna in datorn för att de skulle göra en återställning av den. När jag hämtat den och startar upp den är det precis som jag misstänkte, fullt av skit som inte behövs som kommer från HP (drygt 20program plus annat skräp). Så jag gör en total ominstallation och kör in windows 7 professional 64bit. Sedan laddar jag ned drivrutinerna för datorn från HPs hemsida och allt fungerar förutom fingeravtrycksläsaren och Bluetooth.

Fingeravtrycksläsaren syns i Enhetshanteraren, men den går inte använda. Vad kan jag ha missat? Hittar inte Biometriska enheter i kontrollpanelen. Installerar jag validitys egna program så säger det att fingeravtrycksläsaren inte är inkopplad eller att det är något fel på drivrutinerna. Fingeravtrycksläsaren är en "Validity Sensor (VFS471)" enligt Enhetshanteraren.

Löst, gå till lösning:
Bluetooth syns inte alls i Enhetshanteraren, och när jag installerar drivers för den så sägs det att den inte är inkopplad. Jag vet att Bluetooth fungerade när jag gick i ettan innan jag installerade Ubuntu. Men det fungerade inte i ubuntu, däremot fanns det inställningar för Bluetooth, men jag fick det inte att fungera. Bluetooth-enheten är en "broadcom bcm92070md", det står det på den (öppnade locket och tittade). Bluetooth är aktiverat i BIOS, så bör inte vara därför.

Tacksam för svar

MVH: Johannes G

Windows 10 Home 64bit, Intel Core i7 3770K @3,5GHz, 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz DDR3 RAM, ASUS GeForce GTX 650 Ti, MSI Z77A-G43, Seagate Barracuda 500GB C-disk, Seagate Barracuda 2TB D-disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Jag skulle testa att följa den här listan på förslag, inklusive kommentarerna.
Får du skärp mjukvara på köpet så se vad du kan stänga av i msconfig.exe under startup fliken.

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Tyvärr fungerade inget i länken du postade, men tack endå. Jag provade bland annat att installera HP Support assistant, men det gjorde likt det andra förslagen ingen skilland, kan tillägga att det programmet var det trögaste programmet på hela datorn. Jag avinstallerade det lika snabbt igen. Som ni kanske märker gillar jag inte HP särskilt mycket, men när jag kunde köpa den för ett bra pris från skolan så är det värt lite extra jobb.

Jag hittade denna tråd och där hittade jag en länk att ladda ned denna drivrutin och efter jag installerat den fungerar det. Vet inte vilken skillnad det är på den och den jag provade förut, men huvudsaken är att det fungerar nu.

Nu är det bara Fingeravtrycksläsaren kvar som inte fungerar.

Windows 10 Home 64bit, Intel Core i7 3770K @3,5GHz, 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz DDR3 RAM, ASUS GeForce GTX 650 Ti, MSI Z77A-G43, Seagate Barracuda 500GB C-disk, Seagate Barracuda 2TB D-disk