Permalänk

Köpa begagnad digitalkamera

Hej på er!
För första gången i mitt liv tänkte jag köpa en begagnad digitalkamera,
vad jag förstår är det en djungel "out there"... Jag vill ha en kamera som tar flera bilder
i en följd med bra skärpa, samt har bra zoom men som även är bra på macro... Har hittat
en Canon SX50 för 2500, och det är väl max vad jag har råd med tyvärr!

Tacksam om ni kan hjälpa en "förvirrad gamling"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanBo5561:

Hej på er!
För första gången i mitt liv tänkte jag köpa en begagnad digitalkamera,
vad jag förstår är det en djungel "out there"... Jag vill ha en kamera som tar flera bilder
i en följd med bra skärpa, samt har bra zoom men som även är bra på macro... Har hittat
en Canon SX50 för 2500, och det är väl max vad jag har råd med tyvärr!

Tacksam om ni kan hjälpa en "förvirrad gamling"!

Det beror ju på vilka krav du ställer,att hitta en kamera med bra zoom,macro och serietagning är inga problem.
En långzoomare kanske vore nåt men de är knappast superskarpa,de brukar ha en liten sensor vilket innebär en del brus.

Permalänk
Medlem

Du får, som oyegie är inne på, fundera lite på vad du prioriterar. SX50 har relativt snabb AF och enl. Canon själva så klarar den ju typ 4fps med AF. Den har ju väldigt stort zoomomfång, vilket du efterfrågar, men det kommer åxå på bekostnad av att bildkvaliteten blir sämre än den skulle bli med en kamera med mindre zoomomfång och/eller större sensor, om man ska generalisera lite. Så kan du leva med att optiken är ganska ljussvag och att den lilla sensorn ger mycket brus, vilket gör att kamerans användning i lite svagare ljus (läs inomhus) blir lite mer begränsat, så är kanske inte SX50 ett så dumt val.

Skulle du kunna tänka dig att leva med ett mindre zoomomfång (hur ofta behöver man EGENTLIGEN fota en flugskit på 2km håll?) så skulle du kanske kunna hitta en Sony RX100 för 2500kr. Liknande kameror med något mindre sensor (men betydligt större än SX50) och ljusstarka objektiv är Panasonic LX7 och Olympus XZ-2 där den sistnämnda ryms inom budget helt ny. Dessa kameror ger bättre bildkvalitet och är mer användbara inomhus, tex, men har ju (mycket) mindre zoomomfång. (Sen är de ju betydligt mindre och går ner i fickan om man inte har supertajta byxor...)

De flesta kompaktkamror har ganska bra närbildsegenskaper, men visst finns det ju variationer. Man kan ju dock inte bara gå på närgränsen.

Edit:
Inom budget finns ju även vissa systemkameror, men då får man göra avkall på både zoomomfång och makroegenskaper.