Oljefel på sensorn eller objektivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är bara en liten plastbit som täcker för den optiska sökaren.

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/qoUAAOxy4fVTC0-Y/$_3...

Där ser man.
Annars brukar ju objektivfattningen kunna läcka om man har otur, lika så objektivet.

Permalänk

Oj vad kritik man får här då? Jag bara informerade om att om man vill unvika damm/skit på sensorn så ger man fan i att byta objektiv ofta, dessutom kör man med vädertätat hus/objektiv. Det är det enda sättet.

Och när detta inte gillades så informerade jag att det är ofta inte utrusningen som begränsar hur bra bilderna blir, det är fotografen. Det tog ett par år att komma fram till den insikten. Ni får gärna ha andra åsikter.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Oj vad kritik man får här då? Jag bara informerade om att om man vill unvika damm/skit på sensorn så ger man fan i att byta objektiv ofta, dessutom kör man med vädertätat hus/objektiv. Det är det enda sättet.

Och när detta inte gillades så informerade jag att det är ofta inte utrusningen som begränsar hur bra bilderna blir, det är fotografen. Det tog ett par år att komma fram till den insikten. Ni får gärna ha andra åsikter.

Jag ser bara ett inlägg som kanske kunde klassas som kritik. Övriga tycker jag antingen inte höll med utan gav sin syn på saken och några höll med dig till viss del.
Tror ingen tvivlade eller inte redan visste att utrustningen oftast inte är begränsningen.
Vi är alla olika och gör på olika sätt, inget är rätt och inget är fel, bara att gilla läget.

OT, har felet varit förut eller dök det upp bara sådär?

Permalänk
Medlem

Du har inga andra bilder där du inte fotar starkt motljus med samma rustning och filter?

Har dom samma mystik? Eller har det då försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

OT, har felet varit förut eller dök det upp bara sådär?

Jag hade bakfokusproblem med det objektivet, Nikkor 10-24/3.5-4.5 G ED, som jag använde på bilderna i början på tråden. Men innan den hamnade på service hos Nikon så funkade objektivet galant, iaf på nattetid. På dagtid har den varit skev och svår att rätta till i efterhand. Därför jag kört mest med min Tamron 17-50/2.8 glugg som verkar vara bättre konstruerad för sitt ändamål.

Skrivet av GooGeL:

Du har inga andra bilder där du inte fotar starkt motljus med samma rustning och filter?

Har dom samma mystik? Eller har det då försvunnit.

Dessvärre har jag lagt kameran på hyllan i väntan på vad butiken ska säga om min reklamation efter sista fotosession ute (bilderna).
Nikon säger att de tänker inte göra mycket på 2 månader, dvs förstöra min sommar annars om jag lämnar in kameran på service, så det blir bättre att vänta med vad som sker framöver. Dessutom är det drygt att behöva lämna in kameran på service igen efter bara 1 månad. Vill ju kunna använda kamera under sommaren, men får nog nöja mig med mobilen så länge tills allt är löst, men det är inte samma sak.

Jag hade en bild som jag la på Flickr här nu senast, men den pajade axeln (skriver med vänster hand enbart nu) eftersom jag var tvungen att pilla bort alla dammpartiklar på bilden. Tar tid att göra det och det är fruktansvärt jobbigt och krångligt, även om det är bara en knapptryck ifrån.

Har provat även funktionen "Clean image sensor", men denna låser sig helt och jag måste starta om kameran för att få den att funka igen. Den fungerade förut så pass att den inte låste sig utan slutade vara på efter ca 1 minuts arbete, men lösgör dammpartiklar gör den inte däremot.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Elda på och kräv ett hus att låna under tiden då.

Om kameran ligger på hyllan så är det väl inte mer än att gänga på ett objektiv och fota nånting. Den gav ju trots allt en rejäl/skarpare och konstig rand utan filter m.m.
Ifall jag provocerar t ex mitt 300mm i starkt motljus så kan även jag få fram den där effekten.

Permalänk
Skrivet av HCOC:

Jag hade bakfokusproblem med det objektivet, Nikkor 10-24/3.5-4.5 G ED, som jag använde på bilderna i början på tråden. Men innan den hamnade på service hos Nikon så funkade objektivet galant, iaf på nattetid. På dagtid har den varit skev och svår att rätta till i efterhand. Därför jag kört mest med min Tamron 17-50/2.8 glugg som verkar vara bättre konstruerad för sitt ändamål.

Dessvärre har jag lagt kameran på hyllan i väntan på vad butiken ska säga om min reklamation efter sista fotosession ute (bilderna).
Nikon säger att de tänker inte göra mycket på 2 månader, dvs förstöra min sommar annars om jag lämnar in kameran på service, så det blir bättre att vänta med vad som sker framöver. Dessutom är det drygt att behöva lämna in kameran på service igen efter bara 1 månad. Vill ju kunna använda kamera under sommaren, men får nog nöja mig med mobilen så länge tills allt är löst, men det är inte samma sak.

Jag hade en bild som jag la på Flickr här nu senast, men den pajade axeln (skriver med vänster hand enbart nu) eftersom jag var tvungen att pilla bort alla dammpartiklar på bilden. Tar tid att göra det och det är fruktansvärt jobbigt och krångligt, även om det är bara en knapptryck ifrån.

Har provat även funktionen "Clean image sensor", men denna låser sig helt och jag måste starta om kameran för att få den att funka igen. Den fungerade förut så pass att den inte låste sig utan slutade vara på efter ca 1 minuts arbete, men lösgör dammpartiklar gör den inte däremot.

Du måste nog fota lite mer tyvärr för att kunna härleda felet till en viss komponent. en bild räcker inte. testa med alla olika objektiv du har. med och utan filter i olika ljus och situationer men under kontrollerade repeterbara förhållanden. Dom kommer bara skicka tillbaka kameran utan att göra nåt om dom tycker att det inte är nåt fel på den. dom gör nåt simpelt test och så är det go/no go där, är det go så får du tillbaka den utan ett skit gjort.

det skulle ju kunna vara sensorn men det är ju lustigt att dom där ränderna inte syns på alla bilder då. som sagt, du måste göra mer test själv. du måste provocera fram det där felet igen.

Sen tror jag tokinas ultawides är bättre än nikons plastskit i det här fallet, kolla ken rockwells reviews på ultavidvinklar. Alla har ju dock nåt hyss för sig, minst sagt. Förresten kan inte du justera front/backfokus för olika objektiv i kameran och spara??

Sen det här med sensorrengöringsfunktion, det är ett skämt. ska du rengöra sensorn så får du faktiskt öppna kameran och köra med swabs och vätskorna som finns, räkna med att första rengöring blir en dubbel rengöring för att runt sensorn brukar det sitta fett som du smetar ut över sensorn

Lycka till.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

Ett annat tips är ju att kolla samtliga ingående komponenter med lupp och stark ficklampa, och kolla om du ser dom där ränderna på/i någon komponenet.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Satt och chattade med Nikon förrigår, de kom med idiotiska svar om att jag skulle få betala 425kr för Check&Clean + 750kr/h för servicekostnader som skulle ta som minst 3-4 timmar och som högst ett par dagar (heldagsarbeten men som max 50% av kamerans dagspris hos Nikon).
Det var första alternativet, andra alternativet var att jag inte skulle vilja att de gjorde något med kameran och jag skulle få den tillbaks så skulle det kosta mig 600kr inkl moms.
Tredje alternativet var att om jag inte ville att de skulle göra något med kameran samt att jag inte ville få den tillbaks så skulle de skrota kameran och jag skulle torska min reklamationsrätt.

Vid 3:e alternativssvaret small det för mig och jag skrev ett argt mail till Nikons huvudkontor i Japan och förklarade läget till dem och hur det fungerar i EU.
Fick ett svar från dem där de sa att de hade vidarebefordrat mitt klagomail till EU-kontoret för Nikon.

Dagen efter (igår) fick jag ett mail från Nikon Nordics ABs reklamationschef som började med meningen:
"Hej, mitt namn är Patrik och jag är reklamationschef på Nikon Nordics och orsaken varför jag ringer är för att jag har fått klagomål högre uppifrån med ditt ärende!"

Det slutade nu med att jag fick gratisservice, max 1 veckas reparation samt lånekamera utan kostnad.
Om det förmodan skulle ta längre tid än 1 vecka med reparationen så skulle jag få sätta mina fingrar på antingen en D4S eller D810 som kompensation för väntetiden. Just nu fick jag dock ett D7100-hus av dem, men vi får se.

Sedan snackade jag lite med deras tekniker som har hand om sensorer och objektiv och fick veta att färgränderna på bilderna var orsakade av objektivets linser som reflektioner då sökarskyddet var på och detta kan hända men är bara en väldigt liten bråkdel bland deras objektiv som har det fenomenet, och detta reparerar man genom att byta ut linserna helt.
Sa till dem att det blir billigare för dem att ersätta hela objektivet än att hålla på att beställa hem delar osv.

Skulle det nu förmodan inte bli bättre efter service så får jag reklamera produkterna och byta upp mig till vad som helst, sa de.
Hoppas bara att det blir skit igen, då jävlar!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Som vissa inte fattar så ser man ett lila stick i bilden även på första bilden.

Skulle inte tro att det är objektivet faktiskt. Kanske en skada på sensorn.

Angående damm på sensorn så är det väldigt lätt att göra rent själv. Köp sånna "swabs" och torka med bara. Har gjort rent min sensor säkert 5 gånger. Inga konstigheter.

Finns på de flesta fotoaffärer:
http://photosol.com/product-category/sensor-swabs/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Satt och chattade med Nikon förrigår, de kom med idiotiska svar om att jag skulle få betala 425kr för Check&Clean + 750kr/h för servicekostnader som skulle ta som minst 3-4 timmar och som högst ett par dagar (heldagsarbeten men som max 50% av kamerans dagspris hos Nikon).....................................

Snyggt! Jag skulle hellre aldrig gå med på dom kostnaderna. Fabriksgaranti i tre år är det som gäller, oavsett.
Hade ärende med Onkyo som har välkända fel på vissa av sina Recieverar. Fick till slut en gratisreparation trots att garantin hade gått ut. Så det lönar sig att pressa företagen ibland.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag behöver inte göra ett skvatt och skulle det förmodan bli fel igen så är det reklamation som sker och jag får välja fritt ny kamera och objektiv.

Angående reflektionerna så kan det förekomma även om sökaren är täppt, men det är så liten del som har det fenomenet.
Jag får inte sådana problem med min Tamron 17-50/2.8 glugg dock, även om sökaren inte vore täppt så det är objektivet som det handlar om för det är bara med den (Nikkor AF-S DX 10-24/3.5-4.5 G ED) som jag fått problemet på.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain