Extrem låg random write/speed hos 840 EVO 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu köper jag inte Samsung pga TLC-minnen, men det är väl ändå helt onormalt med betydligt högre write än read, speciellt med tanke på de betydligt långsammare minnena? Sequential read på 267 verkar väldigt lågt. Det är t o m något lägre än min numera snart 3 år gamla Intel 320. En ny, stor HD som WD Black klarar inte alltför långt från 200. Förvisso är inte sekventiell överföring det viktigaste för en OS-disk, men kör gärna AS SSD igen och lägg upp.

I och med att jag kör på SATA2 så är hastigheterna i bilden helt OK. Gällande att de inte ser ut som "vanligt" är nog på grund av att RAPID Mode (RAM-Cache) är aktiverat, men då jag jämför med de hastigheter jag fick för x antal månader sedan så måste jag ha det igång för att det ska var anågorlunda jämförbart (Ingen hårdvara har ändrats). Jag tror att hårddisken ger en mer "normal" resultat med SATA3 samt RAPID-Mode avaktiverat men just nu så är accesstiderna väldigt låga enligt AS SSD och det är det som var det största problemet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2