Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

M6600 crashar

Hejsan, jag har en Dell m6600 som fungerar felfritt fram tills att drivrutinerna för grafikkortet installeras.
När detta utförts så crashar datorn genom att ge mig en blå samt svart skärm (varannan gång bli skärmen helsvart, och varannan gång helt blå) Dock ingen bsod då ingen text syns. Utan endast helt svart/blå.
Den crashar så fort du brukar den, dvs startar chrome, battlenet eclient och dylikt. Startar jag datorn och låter den stå på utan att röra den så är chansen att den crashar väldigt liten. Vilket är konstigt. Såg att någon nämnde att deras fel framstod vid användning av OpenGL relaterade program, men har ingen erfarenhet av openGl, så har tyvärr ingen möjlighet att felsöka mig fram till detta. Vet inte skillnaden på OpenGl och DirectX i princip.

Verkar vara ett relativt vanligt fel, men ingen som lyckas fixa det med samma spec som jag.
Testat att formatera datorn samt att uppdatera BIOS från A06>A07>A15 dck utan framsteg.

Mjukvara:
Windows 7 Ultimate 64
BIOS version "Dell - 6222004"

Hårdvara:
i5 2520M (2.50GHz)
4 GB ram
250 GB HDD

AMD Driver Autodetect vill ladda ner och installera "Radeon HD 6xxxM Series" driver. Men efter detta crashar som sagt datorn vid start av program. (Vilket som i princip)

Tack på förhand.
Mvh, Jonathan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

En liten update:

• Jag har testat en driver sweeper, utan resultat.

• Försökte sedan att installera Ubuntu, då ubuntu har sina egna drivrutiner för grafikkortet osv. AMD hade ju kunnat crasha datorn, men vid försök till installation så bootar den i ett par sekunder (den lila/rosa ubuntu skärmen kommer upp, som den gör medans skivan laddas), men sedan blir skärmen helt svart. Lät den stå på i ett par timmar, men den fortsätter vara svart, och öppna/stänga skärmen gör ingen skillnad.

• Plockade isär datorn i delar och gjorde rent alla kontaktytor och stift med luft lite försiktigt, och kontrollerade grafikkortet visuellt, men kunde inte se någon skadad/bränds krets med blotta ögat.

Tyder detta på ett trasigt grafikkort?

Mvh, Jonathan.

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej Jonathan

Det kunne sagtens lyde som et defekt grafikkort.

Normalt ville jeg anbefale en re-installation af maskinen som det første, men da jeg er ret sikker på at der her er tale om et defekt kort, må du meget gerne sende mig dit servicetag i en privat besked. Så ser jeg om jeg kan hjælpe med at få kortet udskiftet.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.