Permalänk

4G bättre än 3G trots lägre Mbit/s?

Jag kör mobilt bredband från tele2.
När jag låser uppkopplingen på 4g så har jag ca 50-55% i mottagning, gör sedan en bredbandskoll och får då mellan 5-10mbit/s och ca 80-110 i svarstid.
När jag låser på 3G så är signalen mellan 30-40% och jag får mellan 11-15mbit/s och svarstiden är detsamma ca80-110.

Då tänker jag att det är bättre att köra på 3G med snabbare hastighet. Men när jag gör det och kollar på HBO/netflix/SVT så laddar den långsamt och bilden blir risig.
Kör jag däremot på 4g så laddar den snabbare och kan sända med mycket bättre bild.

Så av nyfikenhet undrar jag vad detta kan bero på? Hur kan 4g vara snabbare trots lägre hastighet...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4G är inte så jättevanligt än medans world+dog har ju 3g och surfar som galningar. Antagligen bara så att 3G nätet är mer belastat helt enkelt. topphastighet är inte samma sak som sustained troughput (vad nu det blir på svenska)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

4G är inte så jättevanligt än medans world+dog har ju 3g och surfar som galningar. Antagligen bara så att 3G nätet är mer belastat helt enkelt. topphastighet är inte samma sak som sustained troughput (vad nu det blir på svenska)

Kontinuerlig genom/överföring?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Skaffa en extern antenn ( om din router har stöd för det ) så får du bättre fart på 4G

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Mycket färre som använder 4G. Det är nu 4G är som bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB