Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014

behöver vattentät nätverkskabel

Hej , vet inte om denna tråden ligger rätt men moderator får gärna flytta den.
Nu är det såhär att hemma hos pappa så bor jag i gäststugan och jag behöver dra en nätverkskabel till min dator från routern och undrar om ni på sweclockers vet om det finns några vattentäta nätverkskablar??

Min dator: GPU: XFX Radeon RX480 8GB, CPU: Intel Core i5 4570, Moderkort: Msi Z97 Gaming 5, PSU: Fractal Design Integra R2 500W, CPU Kylare: Cooler Master TX3 EVO, Chassi: Corsair Carbide SPEC-01

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Alla är väl vattentäta..Så länge inte kontakterna kommer i kontakt med fukt är väl plasthöljet vattentätt..Däremot vet jag ej om det finns kablar som är till för utomhusbruk.

Jag har en kabel hängandes ner till grannen mellan våra fönster och den har varit där ute i 3 år och inga problem alls..Tog en vanlig rj45 kabel

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2013

Vet att en kompis, när vi satt i garaget och lanade. Han hade någon typ av vattentät kabel men han lindade in den i plast och grejer också

i7 4790k 4.0ghz /w Hyper Evo 212 | MSI Geforce GTX 980ti Gaming 6GB | 16GB Corsair Veangence LPX Red 1600mhz | Fractal Design Define S |NZXT LED Sleeved RED-Kit
EVGA Supernova G2 750W PSU
ASUS Z-97A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av monkeypwner:

Hej , vet inte om denna tråden ligger rätt men moderator får gärna flytta den.
Nu är det såhär att hemma hos pappa så bor jag i gäststugan och jag behöver dra en nätverkskabel till min dator från routern och undrar om ni på sweclockers vet om det finns några vattentäta nätverkskablar??

Själva sladden brukar väl alltid vara vattentät, det är väl snarare kyla och andra faror du får se upp med... Nätverkskablar ska inte gilla gräsklippare, har jag hört någonstans.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Dra kabeln genom en vattenslang.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014

ok tack för snabba svar

Min dator: GPU: XFX Radeon RX480 8GB, CPU: Intel Core i5 4570, Moderkort: Msi Z97 Gaming 5, PSU: Fractal Design Integra R2 500W, CPU Kylare: Cooler Master TX3 EVO, Chassi: Corsair Carbide SPEC-01

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Sep 2004

Har själv dragit vanlig nätverkskabel från en granne som nu ligger på gräsmattan, i början låg den på snön och nu på gräsmattan och de fungerar hur bra som hellst. Vi ska själv dra in fiber i kåken men nu kör vi kabel från grannen så länge.

Men i ditt fall som kanske ska vara lite mer permanent, dra den i en plastslang så ska det fungera bra helt klart.

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // Corsair 16GB XMS3 // XFX Radeon R9 280X

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013

Dra två sladdar på en gång i så fall genom en plastslang så du garanterat har en fungerande utifall att den ena slutar fungera.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Storage Jar:

Dra kabeln genom en vattenslang.

Smart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Isse00:

Dra två sladdar på en gång i så fall genom en plastslang så du garanterat har en fungerande utifall att den ena slutar fungera.

Helt meningslöst, har han en trasig kabel i slang är det ju bara att fästa en ny i ena änden och dra ur den gamla och få in den nya på samma gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Hade kört på slangidén, dock hade jag använt en PEM-slang eller något annat lite mer formstabilt än en vanlig vattenslang. Vilken kabel som helst duger, men det kan väl vara en bra ide att välja nån kabel som även kan tänkas kunna användas med framtida generation nätverkskort, för att slippa dra ny kabel när det blir aktuellt.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010

Ska det vara för permanent/längre tids bruk så dra slangen genom ett vanligt gult kabelrör som du gräver ner. Annars i luften som en gammal tele-kabel. Inte svårare än så.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Pellepelikan:

Helt meningslöst, har han en trasig kabel i slang är det ju bara att fästa en ny i ena änden och dra ur den gamla och få in den nya på samma gång...

Fast då är slangen meningslös.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Isse00:

Fast då är slangen meningslös.

Inte om man vill gräva ner allt så att inte gräsklipparen gör processen kort med nätverkskabeln

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Pellepelikan:

Beroende på hur lång slangen är, och hur den är dragen(tex nedgrävd),
kan det vara svårt att dra in en ny kabel, som du föreslår...

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av FatherOfThree:

Fo3

Går det att dra om kabel i gamla pansarrör med alla möjliga knyckar och jävulskap på det sättet så ska det vara ungefär noll problem att göra det i en slang som med all säkerhet är dragen kortaste möjliga väg under en gräsmatta, utan några skarpa vinklar

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av FatherOfThree:

Fo3

Med trasig så menar jag inte att den är av på utan att den inte längre fungerar.

Dra kabel i rör/slang är annars ett ganska utbrett sätt att jobba på så jag tror nog det ska gå bra, men det är klart har man lagt slangen med veck och skarpa svängar kan det ju bli svårare. Bättre då att lägga slangen så rakt som möjligt än att lägga två kablar anser jag.

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderhamn
Registrerad
Sep 2007

Jag har haft vanlig nätverkskabel dragen på utsidan av kåken, från bottenplan till övreplan i säkert 10 år utan problem. Jag bor i Norrland så det är rätt kallt på vintern och det har aldrig blivit problem.

Ska du gräva ner kabeln ska du absolut ha den i slang eller i rör. Typ PVC.
1) För att inte behöva gräva upp den om den mot förmodan måste bytas.
2) För att du enkelt kan lägga till en ny.

Ute i sommarstugan så grävde vi ner kabeln till parabolen som sitter i ett träd ca. 15 meter bort och det är minst sagt ett helvete nu när den ska plockas bort. Hade varit smidigt om den gick att dra ur ett rör/slang.

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av KennethL:

Ska du gräva ner kabeln ska du absolut ha den i slang eller i rör. Typ PVC.
1) För att inte behöva gräva upp den om den mot förmodan måste bytas.
2) För att du enkelt kan lägga till en ny.

3) Som skydd mot yttre påverkan i form av t.ex rötter. En trädrot man med lätthet "ta tag" i en kabel och dra av den efter några år.

Billigast och enklast är att använda PEM-slang, finns på i princip alla byggvaruhus och går att köpa på löpmeter.
Jag hade valt en 25mm för 8,70kr/m: http://www.rinkabyror.se/artikel/pem-slang-25-x-20-4/?select=...