Vad tänka på vid köp av router for fiber?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home/pa
Registrerad
Jul 2004

Vad tänka på vid köp av router for fiber?

Hej som en liten paus i allt midsommar firande tänkte jag ställa en liten fråga om routrar och fiber. Det är nämligen så att min farbror har skaffat fiber och undrade då vad för router han bör ha för 100/100 men även som kan klara av gigabit utifall att han får för sig att skaffa det i framtiden.

Då jag själv inte kan få fiber så vet jag inte riktigt vad det är man ska kolla efter.
Jag har själv en Asus RT-A66U till min ADSL uppkoppling som jag är mycket nöjd med. Kan den vara något för hans fiber ambitioner?

Sen vet jag inte riktigt vad han kommer ha uppkopplat men det mesta är trådlöst och tror att han enbart har som mest 3 saker kopplat via kabel
(tv, nas och stationär) sen finns det iallafall två telefoner en iPad och två laptops. Inga enheter som skall kopplas till nätverket har ac standard men den ska ju funka ett tag framåt också.

så har ni tips på bra routrar som är stabila och presterar bra trådlöst samt vad man bör kolla efter vid köp av router till fiber så hade det vart kanon.

Trevlig midsommar på er!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du bör kolla på Throughput, alla nyare modeller klarar 100Mbit, de flesta klarar av 250Mbit, men få klarar över 900Mbit om det nu är ett krav, externa utbytbara antenner är en fördel för att kunna lösa wifiproblem såvida du inte kan monter upp accesspunkter om det skulle behövas, hur wifi fungerar påverkas väldigt mycket av hur det ser ut runtomkring dig i etern, med många angränsande nät så går det inte att bara använda en hemmarouter och tro att det blir bra.
Benchmarks har du här.
http://www.smallnetbuilder.com/

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.