Alldeles för hög temp på GPU och CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Men det är lite konstigt, För det går upp och ner, om jag kolar på Youtube, Så är den normal, på typ 50 c, på 10sec kan den ha börjat spåra ut och gå upp i 80c utav ingenting, Hur länge hade du din h60? Och kan jag ändå använda datorn eller jag ska avstå att spela och anstränga datorn?

Jo, det verkar konstigt att det pendlar så mycket.
Jag hade min i några månader. Det fungerade bra för mig så sett, men kände att ska jag nu ändå ha vattenkylning så vill jag ju ha ner temperaturen märkbart. Köpte därav H100i.

Tror du kan använda datorn riskfritt. Om den blir farligt varm ska datorn stänga av sig själv.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Jo, det verkar konstigt att det pendlar så mycket.
Jag hade min i några månader. Det fungerade bra för mig så sett, men kände att ska jag nu ändå ha vattenkylning så vill jag ju ha ner temperaturen märkbart. Köpte därav H100i.

Tror du kan använda datorn riskfritt. Om den blir farligt varm ska datorn stänga av sig själv.

Men tror du garantin kan täcka det, För jag menar, Det ska inte vara så väll? Jag tjäna ihop trehundra kr idag så förhoppningsvis så kan jag lämna tillbaks h60 och köpa H100i, Eller vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Men tror du garantin kan täcka det, För jag menar, Det ska inte vara så väll? Jag tjäna ihop trehundra kr idag så förhoppningsvis så kan jag lämna tillbaks h60 och köpa H100i, Eller vad tror du?

Om den inte kyler som den ska pga. att den är defekt, så ja då gäller så klart garantin.
Prata med NetOnNet, eller var du nu köpt den, och se vad de säger. Jag kan varken säga ja eller nej till om de kommer ta den på garantin.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Om den inte kyler som den ska pga. att den är defekt, så ja då gäller så klart garantin.
Prata med NetOnNet, eller var du nu köpt den, och se vad de säger. Jag kan varken säga ja eller nej till om de kommer ta den på garantin.

Men om det är fel på något då är det kylaren?Och inte cpu eller något annat?

Permalänk
Medlem

Tjenare! Corsair's kylpasta är enligt mig inte direkt den bästa. Ta bort all kylpasta och köp Arctic Silver 5. Kör du H60 så kör Riskornsmetoden. Sen har du fläktarna på ett väldigt halvt sätt. Vänd på radiatorfläktarna så att det fungerar som ett utblås. Jag kör så att jag har luft in från fronten och botten. Ut i toppen och Bakre. Grafikkortets temperatur är dock konstigt. Byt kylpasta på den också först och främst. Jag vet att det var hur mycket kylpasta som helst på min GPU så jag fick byta ut det och fick fina temps! Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Just nu ligger min i7-4770k på runt 37 grader i idle. Minns inte vad den blir i full load då det var ett bra tag sedan jag kollade. Men kan kolla lite senare!

Körde precis ett game Hardline på Ultra. H100i håller min CPU strax under 50 grader.

Permalänk

Fast jag vet verkligen inte var felet ligger, tex nu är den nere på 40c, om 2 min så kommer den vara uppe i 70c minst, Av att jag kanske startar Youtube eller något, Just nu har jag öppen sida bara för att se om det hjälper, Men jag menar, när jag kör Counter Strike går cpu upp i 105c, Så jag är verkligen förvirrad, Oftast är det i jämna mellanrum den går upp i varv. Hade inget uppe,40c, Går och hämtar en dricka och kommer tillbaks, 70c. Är du säker på att det har med kylpasta och montering?

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Körde precis ett game Hardline på Ultra. H100i håller min CPU strax under 50 grader.

Tack föratt du kolla upp dt, Det är lite skillnad från mina 100 grader på Cs xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Fast jag vet verkligen inte var felet ligger, tex nu är den nere på 40c, om 2 min så kommer den vara uppe i 70c minst, Av att jag kanske startar Youtube eller något, Just nu har jag öppen sida bara för att se om det hjälper, Men jag menar, när jag kör Counter Strike går cpu upp i 105c, Så jag är verkligen förvirrad, Oftast är det i jämna mellanrum den går upp i varv. Hade inget uppe,40c, Går och hämtar en dricka och kommer tillbaks, 70c. Är du säker på att det har med kylpasta och montering?

Jag har läst att H80i kan monteras fel om man inte kollar noga och därför inte ligger emot processorn riktigt. Därför måste man vara helt 100% säekr på att den sitter åt rätt håll. Kontrollera att den verkligen sitter åt rätt håll, ta gärna en bild så kan andra som har den jämföra och säga om det är rätt. Den skkall enligt tester klara att hålla en stock 3770K på ca 50C under belastning, så något är helt klart fel, jag misstänker att monteringen inte är helt korrekt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av TempramentAB:

Fast jag vet verkligen inte var felet ligger, tex nu är den nere på 40c, om 2 min så kommer den vara uppe i 70c minst, Av att jag kanske startar Youtube eller något, Just nu har jag öppen sida bara för att se om det hjälper, Men jag menar, när jag kör Counter Strike går cpu upp i 105c, Så jag är verkligen förvirrad, Oftast är det i jämna mellanrum den går upp i varv. Hade inget uppe,40c, Går och hämtar en dricka och kommer tillbaks, 70c. Är du säker på att det har med kylpasta och montering?

Har du följt några monteringsanvisningar(noggrant)? om inte, ta och kolla upp någon som monterar din kylare på Youtube.
Låter onekligen som om något inte sitter som det ska...

du råkar inte ha någon vän som har lite kylpasta liggandes hemma hos sig som du kan prova?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Tack föratt du kolla upp dt, Det är lite skillnad från mina 100 grader på Cs xD

Okej. Är den klockad åt något jävla vänster? Känns som att något inte stämmer där.

Permalänk

http://imgur.com/QRNVHxo&VU3bHFE&LCc1Xfj&4NFTNx0 Här har ni bilder på vattenkylningen, Fläkten blåser in på radiatorn just nu.

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Okej. Är den klockad åt något jävla vänster? Känns som att något inte stämmer där.

Inte klockad överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

http://imgur.com/QRNVHxo&VU3bHFE&LCc1Xfj&4NFTNx0 Här har ni bilder på vattenkylningen, Fläkten blåser in på radiatorn just nu.

Kolla på denna och kanske prova att montera om den: https://www.youtube.com/watch?v=HO9APx2yKrg

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Kolla på denna och kanske prova att montera om den: https://www.youtube.com/watch?v=HO9APx2yKrg

Precis som jag gjorde, Följde manualen.

Permalänk
Skrivet av TempramentAB:

Hej

Jag köpte ett NZXT H440H för att få bättre luftflöde. I samma runda köpte jag även ett H60 vattenkylning. Vattenkylningen har jag satt så att det blåser in på radiatorn. Tre fläktar i fronten som blåser in. Stockfläkten som satt där bak har jag satt i toppen så den blåser ut. Allt som allt har jag 5 fläktar. Konstigt nog har jag 80c på min GPU(Asus Radeon 280x Direct CU II). Detta är det första problemet. Det andra är att min CPU ligger på 45c när jag inte anstränger den. Och med en sprillans ny vattenkylning är det lite konstigt.

Uppskattar all hjälp jag kan få, nämligen mitt andra bygge så är inte så jätte kunning på detta området.

jag gjorde så här..........(4670K @4.5ghz och ett Zotac AMP gtx770)

bak: varsin fläkt på varsin sida av CPU vatten-radiatorn (alltså 2 fläktar). dom trycker in luft
front: 1 st 140mm. den trycker in luft
topp: 2st 140mm Noctua som går full speed, mycket tysta. dom drar ut luften

resultatet blev outstanding....jag sänkte min inne temp i PCn med ca 15C.
jag har provat flera alt men detta var helt klart bäst...glöm ej VÄRME stiger uppåt. (därav absolut bäst och ha en eller två fläktar på toppen)
tänk även på valet av fläktar gör skillnad. med t ex Noctuas NF P14...får du sjukt bra airflow.

LOAD:
CPU: inte över 60C....coolermaster 120V vatten kylning...billig, men mycket bra.
GPU: inte över 70C.......AMP edition gtx 770 (med dual stock fläktar (ej vatten)

IDLE:
CPU: 25-30C
GPU: 35-40C

120v
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1986751
Noctua silent NF P14.......passar även för 120mm mounting. galet bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516338

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Precis som jag gjorde, Följde manualen.

Tycker det kommer lite väl mycket gott och blandat här. Om du monterat rätt, dvs. kylblocket/pumpen sitter rak och spänd mot CPU'n, (man måste försiktigt dra åt den lite) så bör det vara något fel på pumpen eller att det är för lite vätska i systemet. Du kan ju känna/höra om pumpen går när du startar upp datorn. Hur som helst så tror Det där med att byta kylpasta osv kan du glömma, den som följde med fungerar finfint om den inte skulle vara alldeles för gammal, vilket inte är speciellt troligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

han måste ändra fläktarna för att få bättre airflow inne i PCn.

jag hade också +80C på mitt gtx770 INNAN jag köpte 2st 140mm fläktar och satt dom på toppen. sen ändrade jag riktningen på CPU radiator fläktarna så dom nu trycker in luft (istället för blåsa ut luft)

RESULTATET BLEV ENORMT BRA.....kall luft trycks in i botten/mitten på PCn...och sen varm luft dras ut på toppen.

framförallt GPUn som förut inte kunde göra sig av med sido värmen lika bra..(värmen bara snurrade omkring GPUn istället för att direkt dras ut).

har du inte rätt/bra airflow i PCn spelar det ingen roll om du har den bästa kyl pastan i världen på CPUn.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem

För att påminna er alla igen då;
Ja, varm luft stiger MEN när det är fläktar inblandade så spelar det ingen roll!

Så om man vill kan man ha luft in i toppen och i bak samt utblås i fronten och nere,
men som jag skrev tidigare så är det bättre att ha fronten och botten som insug eftersom de platserna oftast är filtrerade!

Något som däremot är viktigt är att ha ett bra flöde genom burken, att t.ex. sätta insug i fronten och toppen samt utblås i botten och bak ger inget bra flöde, därför bör man alltid ha insug i front och botten och utblås topp och bak alternativt tvärt om så luften går genom burken och når alla komponenter

TS, jag förstår hur du tänker med att radiatorn kommer få varm luft om den suger ut i bak, men den kommer kyla ändå, eftersom chassitempen är långt ifrån lika hög som din cpu temp så kommer den kyla, jag tycker att du ska prova att montera om kylaren innan du lämnar tillbaks den

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Hmm, När jag tog bort den gamla Kylarpastan tog jag endast bort med hushållspapper, Inget borttagningsmedel,Inget alkohol, Kan det vara detta som gör att jag får dessa temperaturerna? Man kunde se texten och det var ju inget man kände. Kan detta var problemet även om cpu var snustorr?

Permalänk

Sen en annan sak, I fronten sitter det 3 fläktar, Dessa är inga vidare fläktar. Den mittersta är det tänkt att typ kyla GPU, Men genom att fläkten inte är den bästa så tror jag inte den räcker fram och kylaer gpu, Ska jag köpa en noctua eller en Corsair SP att sätta där? Den kanske når fram och kan kyla mitt gpu som går på 45c på idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Hmm, När jag tog bort den gamla Kylarpastan tog jag endast bort med hushållspapper, Inget borttagningsmedel,Inget alkohol, Kan det vara detta som gör att jag får dessa temperaturerna? Man kunde se texten och det var ju inget man kände. Kan detta var problemet även om cpu var snustorr?

Nej, det har ingen betydelse. Det enda som har någon betydelse för temperaturerna är luftflödet. Eftersom du bara har en fläkt som utblås uppåt så bör du sätta radiatorfläkten som utblås även den.

Skrivet av TempramentAB:

Sen en annan sak, I fronten sitter det 3 fläktar, Dessa är inga vidare fläktar. Den mittersta är det tänkt att typ kyla GPU, Men genom att fläkten inte är den bästa så tror jag inte den räcker fram och kylaer gpu, Ska jag köpa en noctua eller en Corsair SP att sätta där? Den kanske når fram och kan kyla mitt gpu som går på 45c på idle?

Är det originalfläktar eller några andra? Visst, om du vill ha bättre flöde så är Noctua bäst, men även Corsairs fläktar är bra nog. Do skall inte ha SP fläktar i chassit, de är till för radiatorer. Du skall använda AF om du köper Corsair eller NF-F12 (eller liknande) ifrån Noctua. Jag har dock svårt att tro att dina tre front fläktar är orsaken till dessa höga temperaturer. Du har monterat om kylaren antar jag? Får du fortfarande höga temps?

Testa med Intel Burn Test 10 pass och se var du hamnar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Nej, det har ingen betydelse. Det enda som har någon betydelse för temperaturerna är luftflödet. Eftersom du bara har en fläkt som utblås uppåt så bör du sätta radiatorfläkten som utblås även den.

Är det originalfläktar eller några andra? Visst, om du vill ha bättre flöde så är Noctua bäst, men även Corsairs fläktar är bra nog. Do skall inte ha SP fläktar i chassit, de är till för radiatorer. Du skall använda AF om du köper Corsair eller NF-F12 (eller liknande) ifrån Noctua. Jag har dock svårt att tro att dina tre front fläktar är orsaken till dessa höga temperaturer. Du har monterat om kylaren antar jag? Får du fortfarande höga temps?

Testa med Intel Burn Test 10 pass och se var du hamnar.

En person som jag snacka med sa ju att det var jättedåligt om jag inte hade tagit bort kylpastan med alkohol eller borttagnings kit, Och att det var ett typiskt nybörjarfel, Och detta var felet och sånt,. Så det är inget att tro på?
Jag har två 140 i toppen just nu,(satt in en annan fläkt jag hade liggandes hemma).
Men igårkväll då satt jag och läste lite, plötslig så börjar tempen att stiga till 90, Så jag stängde av datorn.
Idag så har det hänt 2 gånger, Jag gör inget ansträngande och den bara stiger högre och högre och kylningen låter mer och mer och sen är den uppe i 70c ibland 80, och den på en sec blir det tyst och det är nere på 40c, Detta har den gjort nu några gånger, Den är inne på den tredje gången nu.

Ja, det är de medföljande fläktarna som sitter i fronten, och vet ej om de orkar skicka luft till grafikkortet, Så där om man köper en sp som mer skjuter iväg luft lite mer och inte bara drar in och ut. Då kanske den räcker fram till GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

En person som jag snacka med sa ju att det var jättedåligt om jag inte hade tagit bort kylpastan med alkohol eller borttagnings kit, Och att det var ett typiskt nybörjarfel, Och detta var felet och sånt,. Så det är inget att tro på?
Jag har två 140 i toppen just nu,(satt in en annan fläkt jag hade liggandes hemma).
Men igårkväll då satt jag och läste lite, plötslig så börjar tempen att stiga till 90, Så jag stängde av datorn.
Idag så har det hänt 2 gånger, Jag gör inget ansträngande och den bara stiger högre och högre och kylningen låter mer och mer och sen är den uppe i 70c ibland 80, och den på en sec blir det tyst och det är nere på 40c, Detta har den gjort nu några gånger, Den är inne på den tredje gången nu.

Ja, det är de medföljande fläktarna som sitter i fronten, och vet ej om de orkar skicka luft till grafikkortet, Så där om man köper en sp som mer skjuter iväg luft lite mer och inte bara drar in och ut. Då kanske den räcker fram till GPU.

Lyssna inte på sånt skitsnack. Jag har aldrig använt alkohol eller några kit, det går utmärkt att bara använda en trasa eller så, helst något som inte luddar.

Fläktarna i fronten borde vara okej, men om du vill köpa nya så skall du som sagt *inte* köpa SP då det betyder Static Pressure och de är till för radiatorer och kyltorn. Du skall ha AF fläktar som är anpassade för att flytta luft i chassit. Den enda gången du behöver ha SP fläktar är om du har en hårddiskbur med många hårddiskar i fronten.

Dock låter det som att din kylare är kass, verkar inte som att pumpen fungerar... Använder du Corsair Link eller vad det heter för att kontrollera hastigheten på pumpen? Jag tror att du måste reklamera den helt enkelt. Köp en luftkylare istället

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Lyssna inte på sånt skitsnack. Jag har aldrig använt alkohol eller några kit, det går utmärkt att bara använda en trasa eller så, helst något som inte luddar.

Fläktarna i fronten borde vara okej, men om du vill köpa nya så skall du som sagt *inte* köpa SP då det betyder Static Pressure och de är till för radiatorer och kyltorn. Du skall ha AF fläktar som är anpassade för att flytta luft i chassit. Den enda gången du behöver ha SP fläktar är om du har en hårddiskbur med många hårddiskar i fronten.

Dock låter det som att din kylare är kass, verkar inte som att pumpen fungerar... Använder du Corsair Link eller vad det heter för att kontrollera hastigheten på pumpen? Jag tror att du måste reklamera den helt enkelt. Köp en luftkylare istället

Detta är h60 så man har inte Corsair link :/ Hade du kunnat länka en bra luftkylare, Fast jag lanar ju rätt mycket så vet inte hur bra det är att ha en stor klump hängandes på moderkortet Genom att jag "fraktar" det rätt mycket, Och om jag ska köpa en eller två nyafläkat, Vilka skulle jag då köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Detta är h60 så man har inte Corsair link :/ Hade du kunnat länka en bra luftkylare, Fast jag lanar ju rätt mycket så vet inte hur bra det är att ha en stor klump hängandes på moderkortet Genom att jag "fraktar" det rätt mycket, Och om jag ska köpa en eller två nyafläkat, Vilka skulle jag då köpt?

Dessa luftkylare är bland de bästa just nu så vitt jag vet. De väger förstås lite mer, men om man fraktar datorn försiktigt så skall det inte vara någon fara.
http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s
http://www.inet.se/produkt/6308839/be-quiet-dark-rock-3
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... är prisvärd, men jag vet inte hur effektiv den är. Den borde räcka för din processor iaf. Har själv en 612s som kyler min processor tillräckligt och fläkten är inte särskilt högljudd, mer än på fullvarv.

När det gäller fläktar så är dessa tysta och bra:
http://www.inet.se/produkt/6911796/aerocool-ds-white-led-120m...
http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...
http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm

Corsair fläktar skall vara bra, men det finns några olika varianter beroende på om du vill ha Performance (högre ljudnivå) eller Quiet fläktar.
Corsair

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Tjenare! Corsair's kylpasta är enligt mig inte direkt den bästa. Ta bort all kylpasta och köp Arctic Silver 5.

Har de bytt kylpasta på senare tid då eller?
För de brukade iaf använda Shin-etzu som är en av de bättre pastorna som finns att få tag i.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Dessa luftkylare är bland de bästa just nu så vitt jag vet. De väger förstås lite mer, men om man fraktar datorn försiktigt så skall det inte vara någon fara.
http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s
http://www.inet.se/produkt/6308839/be-quiet-dark-rock-3
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... är prisvärd, men jag vet inte hur effektiv den är. Den borde räcka för din processor iaf. Har själv en 612s som kyler min processor tillräckligt och fläkten är inte särskilt högljudd, mer än på fullvarv.

När det gäller fläktar så är dessa tysta och bra:
http://www.inet.se/produkt/6911796/aerocool-ds-white-led-120m...
http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...
http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm

Corsair fläktar skall vara bra, men det finns några olika varianter beroende på om du vill ha Performance (högre ljudnivå) eller Quiet fläktar.
Corsair

Tack så hemskt mycket för länkarna

Tror jag köper 212, tror du man kan byta fläkt på den, annars hade jag ju kunnat sätta en noctuafläkt på den eller?sen blir det nog några ds fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Tack så hemskt mycket för länkarna

Tror jag köper 212, tror du man kan byta fläkt på den, annars hade jag ju kunnat sätta en noctuafläkt på den eller?sen blir det nog några ds fläktar

Ja, det går utmärkt att byta fläkt, finns instruktioner på Youtube om du vill se hur.

Kontakta dock inköpsstället och försök att reklamera din H60, den verkar som sagt inte särskilt hel...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Sådär ja, Nu har jag köpt två DS 140 i taket, och en 212 Hyper,Nu ligger jag på 50 grader på Cpu när jag kör CS, Och 60 grader på gpu. Funkar galant
Vill bara tacka er som hjälpte mig även om ni inte tjänar någonting på det, Uppskattas