Permalänk
Medlem

Min aspire 3810TZ har blivit slö

Har en aspire 3810TZ som tjänstgjort som mediadator. Har således inte gjort annat med den än att ladda hem film och sett.

Igår när jag skulle starta den så tog det sjukt länge innan jag kunde skriva in mitt lösenord. När jag skrivit in det tog det länge för windows att ladda. När det väl laddat går allting väldigt segt.

Har provat köra chkdsk men efter 48 procent stänger det ner. Har provat defragga och optimera med smartdefrag 3. Alla dessa operationer tar ju väldigt länge då allting går så segt. Inget har heller hjälpt.

Finns det något mer jag kan göra? Vill helst slippa formatera då det tillkommer så mycket extrajobb då.

Permalänk
Medlem

kontrollera hdd status, jag skulle tro att hårdidsken har skadade sectors vilket gör att du drabbas av att datorn blir långsammare än vanligt

Permalänk
Medlem

Vilket hdd diagnostic program fungerar bäst. Kommer ta så länge att drabbas det så vill helst att det blir rätt med en gång.

Permalänk
Medlem

kan rekommendera hdd sentinal, http://www.hdsentinel.com/download.php, Välj sedan; Portable v4.50 (ZIP) ladda ner sedan skapa en ny mapp på skrivbordet, dra över alla filerna dit, klicka på exe filen för att öppna programmet

Permalänk
Medlem

"Prestanda: 100%"
"Hälsa: 51%"

"Det är 1 dåliga sektorer på diskens yta. Innehållet i dessa sektorer flyttades till reservutrymmet.
Det finns 310 dåliga sektorer på diskens yta. De kan ommappas närsomhelst vid senare användning av disken.
Just nu, är inte garantiutbyte möjligt, endast om hälsan försämras ytterligare
Gör det till en vana att kontrollera hårddiskens logg. Alla nya problem som hittas loggas där.

Kontinuerlig övervakning av hårddisk statusen rekommenderas."

Verkar dock som att datorn har börjat fungera normalt nu...

Edit: Loggen är tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

"Prestanda: 100%"
"Hälsa: 51%"

"Det är 1 dåliga sektorer på diskens yta. Innehållet i dessa sektorer flyttades till reservutrymmet.
Det finns 310 dåliga sektorer på diskens yta. De kan ommappas närsomhelst vid senare användning av disken.
Just nu, är inte garantiutbyte möjligt, endast om hälsan försämras ytterligare
Gör det till en vana att kontrollera hårddiskens logg. Alla nya problem som hittas loggas där.

Kontinuerlig övervakning av hårddisk statusen rekommenderas."

Verkar dock som att datorn har börjat fungera normalt nu...

Edit: Loggen är tom.

ja hårddisken är iaf skadad och måste bytas ut! Även om det verkar som att allting fungerar normalt nu så kommer det bli värre med tiden eftersom hälsan är på 51%, den ska egentligen vara 100% så om jag vore dig skulle jag byta ut hdd nu direkt för att inte förlora viktig information!