Kommer ej ut på nätet - err_network_changed

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2010

Kommer ej ut på nätet - err_network_changed

Hej!

Har sedan ett tag stora problem med att webbsidorna laddas otroligt långsamt vid uppstart (dvs antingen från att datorn varit helt avstängd eller från vänteläge).
När jag ska öppna en sida i chrome så bara det laddar och laddar och det står "Tolkar värden" nere i vänstra hörnet, sedan får jag ett meddelande att anslutningen avbröts av en förändring i nätverksanslutningen och felmeddelande "err network changed". Efter att uppdaterat ett antal ggr så kommer jag plötsligt in (kan ta 10-15 min) och kan därefter surfa helt normalt tills nästa ggr jag startar upp.
Har fiber 100/10 från BB2 och kör med en router TP Link MR20, men problemet uppstår även med kabel direkt i uttaget. Har provat andra webbläsare utan framgång. Använder Googles DNS både i datorn och router.
Finns det någon vänlig själ som har en lösning på detta problem då jag börjar bli smått desperat på tiden det tar innan jag kommer ut på nätet!

Tackar på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av mopsan:

Hej!

Har sedan ett tag stora problem med att webbsidorna laddas otroligt långsamt vid uppstart (dvs antingen från att datorn varit helt avstängd eller från vänteläge).
När jag ska öppna en sida i chrome så bara det laddar och laddar och det står "Tolkar värden" nere i vänstra hörnet, sedan får jag ett meddelande att anslutningen avbröts av en förändring i nätverksanslutningen och felmeddelande "err network changed". Efter att uppdaterat ett antal ggr så kommer jag plötsligt in (kan ta 10-15 min) och kan därefter surfa helt normalt tills nästa ggr jag startar upp.
Har fiber 100/10 från BB2 och kör med en router TP Link MR20, men problemet uppstår även med kabel direkt i uttaget. Har provat andra webbläsare utan framgång. Använder Googles DNS både i datorn och router.
Finns det någon vänlig själ som har en lösning på detta problem då jag börjar bli smått desperat på tiden det tar innan jag kommer ut på nätet!

Tackar på förhand!

antingen fel på nätverkskortet, mjukvaran, hårddisken, routern, eller Virus.
du får väl skriva ner vad du har för dator, och vad du kan göra / vad du gjort.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av jonatan80:

antingen fel på nätverkskortet, mjukvaran, hårddisken, routern, eller Virus.
du får väl skriva ner vad du har för dator, och vad du kan göra / vad du gjort.

Hej!

Datorn är Acer 1810 TZ. Tvivlar på att det är fel på routern då det är lika svårt att koppla upp mig när jag kör med nätverkskabel direkt från väggen.
Har virusscannat utan att hitta något. Har försökt att googla för att hitta en lösning men det enda som föreslås är ändring av DNS och jag använder redan Googles DNS. (Har följt div beskrivningar "release DNS", men det har inte hjälpt.) Hur går jag vidare för att kolla resten? Är inte jättekompetent på att lösa datorproblem (medelålders tant) men brukar kunna googla och följa beskrivningar....

Tackar på förhand!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Skippa Google dns såvida inte din isps server ligger nere, om du sätter datorn i nått strömsparläge så kan nätverket sluta fungera dels pga drivers men även pga att sidorna blir för gamla och måste laddas om helt för att fungera.
Kolla om det finn uppdateringar till firmware och drivers.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av mopsan:

Hej!

Datorn är Acer 1810 TZ. Tvivlar på att det är fel på routern då det är lika svårt att koppla upp mig när jag kör med nätverkskabel direkt från väggen.
Har virusscannat utan att hitta något. Har försökt att googla för att hitta en lösning men det enda som föreslås är ändring av DNS och jag använder redan Googles DNS. (Har följt div beskrivningar "release DNS", men det har inte hjälpt.) Hur går jag vidare för att kolla resten? Är inte jättekompetent på att lösa datorproblem (medelålders tant) men brukar kunna googla och följa beskrivningar....

Tackar på förhand!

med vad har du scannat ? utanför windows ? brännt en cd med AV?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644