Permalänk
Medlem

4G som hemnätverk?

hej!

jag befinner mig just nu hos min farbror och blev imponerad av hans nätverk. nu är det inte så svårt att imponera på mig då vi har telia adsl 24mbit hemma. det är fruktansvärt dyrt (500kr i månaden tror jag) och även om det fungerar bra och är stabilt så är det ingen hastighet att prata om. min farbror har en 4g-router från tre och har just nu 3g därför att vi är i deras sommarhus men får ändå 30mbit ner och 13 upp. det här betalar han 200-300kr för. hemma får vi snarare runt (inte exakta nummer då jag baserar det på mitt minne) 15 ner och 1-2 upp. jag bor i göteborg så skulle nog få bra täckning.

jag blev intresserad av det här och kikade lite snabbt hos lite olika företag. tyvärr kunde jag inte hitta något abonnemang som liknar hans i och med att han har obegränsad data. han har haft sitt abonnemang i ungefär ett år så det kan vara så att det inte längre säljs.

hur är det med det här? är det någon som använder sig utav en 4g-router för sitt hemnätverk för att slippa adsl? är det jättedumt eller kan det fungera? vet någon i så fall var jag kan hitta ett sådant abonnemang med obegränsad data? erbjudanden som gäller för privatpersoner eller företag skulle fungera då min kära mor har ett eget företag.

tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Inger för gamern, men annars bör det fungera bra

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Inger för gamern, men annars bör det fungera bra

varför det? jag har inte haft några problem med tappad anslutning eller hög ping. använder även min mobil som hotspot för min bärbara dator när jag reser och har spelat på den och det har fungerat bra.

Permalänk

Jag har haft 4g-bredband från Tre och det har varit ganska snabbt, men tidvis ostabilt och ibland har det inte fungerat alls. Dessutom hade jag 50 gb gräns, vilket var alldeles för lite för mig. Ingenting för gamers, det är för ostabilt.

Permalänk
Medlem

4G går snabbt om du har just LTE kontakt. Går den över i 3G så blir svarstiderna hemska. Och det då inte för att tala om data-taket som finns, helt efterblivet.

ADSL alla dagar i veckan över 4G så länge det finns databegränsningar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Datamängden brukar bli ett problem med 4g tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

hej!

jag befinner mig just nu hos min farbror och blev imponerad av hans nätverk. nu är det inte så svårt att imponera på mig då vi har telia adsl 24mbit hemma. det är fruktansvärt dyrt (500kr i månaden tror jag) och även om det fungerar bra och är stabilt så är det ingen hastighet att prata om. min farbror har en 4g-router från tre och har just nu 3g därför att vi är i deras sommarhus men får ändå 30mbit ner och 13 upp. det här betalar han 200-300kr för. hemma får vi snarare runt (inte exakta nummer då jag baserar det på mitt minne) 15 ner och 1-2 upp. jag bor i göteborg så skulle nog få bra täckning.

jag blev intresserad av det här och kikade lite snabbt hos lite olika företag. tyvärr kunde jag inte hitta något abonnemang som liknar hans i och med att han har obegränsad data. han har haft sitt abonnemang i ungefär ett år så det kan vara så att det inte längre säljs.

hur är det med det här? är det någon som använder sig utav en 4g-router för sitt hemnätverk för att slippa adsl? är det jättedumt eller kan det fungera? vet någon i så fall var jag kan hitta ett sådant abonnemang med obegränsad data? erbjudanden som gäller för privatpersoner eller företag skulle fungera då min kära mor har ett eget företag.

tack på förhand.

vad är det du gör på internet? adsl räcker då för mig, spelar bf4, lol osv, laddar ner i 1.5. 500 kr för adsl? kontakta bbb eller någon annan, ni betalar säkert för telefoni som inte behövs för att kunna ha adsl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svempan123:

Jag har haft 4g-bredband från Tre och det har varit ganska snabbt, men tidvis ostabilt och ibland har det inte fungerat alls. Dessutom hade jag 50 gb gräns, vilket var alldeles för lite för mig. Ingenting för gamers, det är för ostabilt.

instabilitet skulle ju vara tråkigt. tidigare abonnemang kraschade då och då och det var fruktansvärt irriterande.

Skrivet av Atlas Tasume:

4G går snabbt om du har just LTE kontakt. Går den över i 3G så blir svarstiderna hemska. Och det då inte för att tala om data-taket som finns, helt efterblivet.

ADSL alla dagar i veckan över 4G så länge det finns databegränsningar.

kör ju på 3g just nu via det nätverket och ligger stadigt runt 60 ms i wow. på min mobils nätverk brukar jag ligga lite högre vad jag kan komma ihåg.

Skrivet av jocke92:

Datamängden brukar bli ett problem med 4g tyvärr.

ja, precis. alla abonnemang jag hittade hade tyvärr tak och det högsta jag hittade var 100gb vilket känns lite lite, det är ju det jag har på mobilen.

Skrivet av JSvanberg:

vad är det du gör på internet? adsl räcker då för mig, spelar bf4, lol osv, laddar ner i 1.5. 500 kr för adsl? kontakta bbb eller någon annan, ni betalar säkert för telefoni som inte behövs för att kunna ha adsl.

känns sådär att bara kunna komma upp till 1.7mb/s på sin höjd från steam hemma när jag kan komma upp i 3.5 från ett mobilt nätverk mitt ute i ingenstans. ibland fungerar twitch dåligt, speciellt om man har flera streams öppna på samma gång. samma sak med youtube. att ladda ner ett spel samtidigt som man tittar på en stream och spelar utan att märka det skulle vara trevligt.

vi har säkert med telefoni i abonnemanget. vi bor i en äldre villa så även om vi bor centralt så finns det tyvärr inga bra alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

instabilitet skulle ju vara tråkigt. tidigare abonnemang kraschade då och då och det var fruktansvärt irriterande.

kör ju på 3g just nu via det nätverket och ligger stadigt runt 60 ms i wow. på min mobils nätverk brukar jag ligga lite högre vad jag kan komma ihåg.

ja, precis. alla abonnemang jag hittade hade tyvärr tak och det högsta jag hittade var 100gb vilket känns lite lite, det är ju det jag har på mobilen.

känns sådär att bara kunna komma upp till 1.7mb/s på sin höjd från steam hemma när jag kan komma upp i 3.5 från ett mobilt nätverk mitt ute i ingenstans. ibland fungerar twitch dåligt, speciellt om man har flera streams öppna på samma gång. samma sak med youtube. att ladda ner ett spel samtidigt som man tittar på en stream och spelar utan att märka det skulle vara trevligt.

vi har säkert med telefoni i abonnemanget. vi bor i en äldre villa så även om vi bor centralt så finns det tyvärr inga bra alternativ.

men har du testat att spela/stream/och laddat ner på 4g?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men har du testat att spela/stream/och laddat ner på 4g?

har som sagt 3g just nu då jag inte befinner mig i någon stad.

drog på nedladdning på origin, hoppar mellan 3.3 och 4.6 mb/s. satte på en stream och wow. inga problem på streamen men wow verkar ligga runt 150ms. det här skulle dock aldrig fungerat på något bra sätt hemma. hade nog fått mycket buffering på streamen, garanterat mycket sämre nedladdningshastighet och sannolikt högre latency.

Permalänk

Skaffa inte 3G/4G. Simple. Jag råkar ha turen att ha ett Telenor abb med obegränsad surf. Just där jag bor är 4G helt överbelastat och 3G nästan helt tomt vilket gör att jag får runt 30Mbit/s ner och 3-4Mbit/s upp. Dock är svarstiden något enormt högre än det gamla ADSL som vi hade.

Har haft problem med tappad anslutning, instabilt nätverk, etc. Mobilt bredband är inte till för att ha hemma utan för att ha när man är ute och reser. Hade bytt tillbaka till ADSL om det inte var så att Bredbandsbolaget "slutade leverera" ADSL för att 4G var "the new big" (hade 24mån bindningstid men BBB ägs av Telenor så skulle annars varit möjligt att byta).

Snart får vi fiber som tur är...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag höll på att ladda ner titanfall och så tittade jag lite snabbt hur det gick och såg det här

vad i hela fridens namn är det som händer? den ligger stabilt där också och spelet tankar ner hur fort som helst. nedladdningarna på steam som jag just körde låg runt 1mb/s som vanligt då jag laddade ner titanfall på samma gång (som då låg på 5mb/s!). när jag pausade steam drog den ända upp till 12, ända upp till 15 då och då!

jag är fruktansvärt förvirrad. kan ju inte klaga men vad i helvete.

edit: höll sig där jättelänge, nådde t.om. 20mb/s i någon sekund. nu verkar den ha lugnat sig igen och ligger runt 1.7-1.8. finns det någon bra förklaring för det här? så jävla konstigt.