Permalänk

Ritplatta (Sökandet efter en ny hobby)

Har alltid velat pröva att rita i photoshop med en ritplatta.

Någon som har någon erfarenhet på hur det är att rita digitalt, hur är känslan att rita på en platta och sen se det på skärmen? Om man är duktig och ritar mycket för hand, hur är det att övergå till digitalt?.

Finns här någon ritplatta någon rekommenderar?
Skall vara någorlunda billig då den är till för en nybörjare.
Skall dock inte vara något skit som man bara blir trött på, så att man tappar intresset.

Tack

Permalänk

Wacoms plattor, undvik allt annat. De är dock knappast billiga, men man får vad man betalar för. Ska själv köpa en Wacom Intuos Pen & Touch i mediumstorlek, kika på den.

Jag lånar tråden lite för att fråga någon riterfaren om det stämmer att man inte blir bättre på att rita på papper om man enbart ritar digitalt, dvs. på ritplatta? Har hört historier där man berättar att man är hur skicklig som helst när det kommer till att rita digitalt med tillgång till digitala verktyg, men att man då fortfarande ritar som en 3-åring på papper. Någon som har några synpunkter på det?

Permalänk
Skrivet av Shrillwhip:

Wacoms plattor, undvik allt annat. De är dock knappast billiga, men man får vad man betalar för. Ska själv köpa en Wacom Intuos Pen & Touch i mediumstorlek, kika på den.

Jag lånar tråden lite för att fråga någon riterfaren om det stämmer att man inte blir bättre på att rita på papper om man enbart ritar digitalt, dvs. på ritplatta? Har hört historier där man berättar att man är hur skicklig som helst när det kommer till att rita digitalt med tillgång till digitala verktyg, men att man då fortfarande ritar som en 3-åring på papper. Någon som har några synpunkter på det?

Låna du tråden, vill också vet detta!

Får kolla lite wacom plattor imorgon då!
har typ 3000kr budget hoppas de ger något i alla fall...

Permalänk
Medlem

Även som Shrillwhipstarkt skrev så rekommenderar jag starkt Wacoms plattor. Har en platta från dom och den har fungerar felfritt de 2 åren jag har haft min, har för mig att den jag har heter wacom bamboo fun pen touch large. Den var ganska dyr men Wacom har mindre modeller. Vill du ha kvalité så köp en Wacom platta.
När det gäller känslan så tycker jag personligen att det inte är så stor skillnad mellan papper/digitalt. Men det kan kännas lite konstigt när man ritar men tittar på en skärm. Men efter att man lekt lite och testat ett tag så vänjer man sig ganska snabbt.

Skrivet av Shrillwhip:

Wacoms plattor, undvik allt annat. De är dock knappast billiga, men man får vad man betalar för. Ska själv köpa en Wacom Intuos Pen & Touch i mediumstorlek, kika på den.

Jag lånar tråden lite för att fråga någon riterfaren om det stämmer att man inte blir bättre på att rita på papper om man enbart ritar digitalt, dvs. på ritplatta? Har hört historier där man berättar att man är hur skicklig som helst när det kommer till att rita digitalt med tillgång till digitala verktyg, men att man då fortfarande ritar som en 3-åring på papper. Någon som har några synpunkter på det?

Jag tror nog att jag är ett sådant exempel, Jag är mycket bättre på digital bild och en soppa när det kommer till papper och penna Men sedan om man är bra på papper och penna så tror jag nog att det är en fördel när man jobbar digitalt