Kan man lämna in tangentbord köpt från butik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2014

Kan man lämna in tangentbord köpt från butik?

Köpte tangentbord på dreamhack med röda brytare men vill nu hellre ha blåa, kan jag skicka in tangentbordet till webbhallen och få tillbaka pengarna?

Mobo: ASUS Prime X470-PRO GPU: ASUS GTX 1070Ti Strix CPU: Ryzen 5 2600x RAM: 16 GB Corsair
PSU: HX650W Chassi: Phanteks P400 TG SSD: Samsung 840 Pro 256GB/Samsung 750 Evo 500GB
CPU-Kylning: Corsair H80i GT Tfn: OnePlus 6 Kringutrustning: Logitech G Pro, Zowie Camade, Masterkeys S Pro, BenQ XL2411T, AKG K7XX, Antlion Modmic 4, SoundBlaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Här är ett galet förslag: fråga Webhallen.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är nya lydelser i distans- och hemförsäljningslagen nu sedan 13 juni och troligen faller det här under den så du har antagligen 14 dagars ångerrätt även om du inte har fått öppet köp inskrivet på kvittot eftersom du köpt tangentbordet på Dreamhack, men lagen är helt ny så det finns inga prejudikat ännu så jag ska inte svära på tolkningen.

2 §/Träder i kraft I:2014-06-13/ I lagen avses med distansavtal....
avtal som ingås
– då näringsidkaren och konsumenten samtidigt är närvarande på någon annan plats än i näringsidkarens fasta eller rörliga affärslokal eller efter det att konsumenten lämnat ett anbud på en sådan plats.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttat till "Konsumenträtt" /moderator*

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Nitra:

Köpte tangentbord på dreamhack med röda brytare men vill nu hellre ha blåa, kan jag skicka in tangentbordet till webbhallen och få tillbaka pengarna?

Kanske att de kan hjälpa till på goodwill, men det bästa är nog att kontakta dem och fråga om det går att lösa på något vis.

Skrivet av mrqaffe:

Det är nya lydelser i distans- och hemförsäljningslagen nu sedan 13 juni och troligen faller det här under den så du har antagligen 14 dagars ångerrätt även om du inte har fått öppet köp inskrivet på kvittot eftersom du köpt tangentbordet på Dreamhack, men lagen är helt ny så det finns inga prejudikat ännu så jag ska inte svära på tolkningen.

2 §/Träder i kraft I:2014-06-13/ I lagen avses med distansavtal....
avtal som ingås
– då näringsidkaren och konsumenten samtidigt är närvarande på någon annan plats än i näringsidkarens fasta eller rörliga affärslokal eller efter det att konsumenten lämnat ett anbud på en sådan plats.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Den nya lagen gäller när man blir fångad på gatan eller liknande inte för att någon satt upp en tillfällig butik på en plats där man räknar med att de ska kunna finnas. http://www.svt.se/nyheter/sverige/i-dag-trader-eu-s-nya-konsu...

Om du handlar i ett torgstånd eller på ett event eller så så har du inte fått någon ångerrätt nu heller.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)