Speed booster - fördelar med fullformat fast med APS-C-kamera. Nackdelar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Speed booster - fördelar med fullformat fast med APS-C-kamera. Nackdelar?

Var något drygt år sedan jag hörde om Speed boosters från början, men jag tänkte då att Speed boostern enbart påverkade bländren (ökar den ett stopp).
Men nu råkade jag läsa på lite mer och ser att det även blir en brännviddsförkortning, nästan så att det motsvarar 35mm:

Hela bilden = Fullformat 35mm
Grön ruta = APS-C med Speed booster
Blå ruta = APS-C utan

Anledningen till att jag gillar fullformat är kortare skärpedjup och större bildvinkel på ett objektiv med en given brännvidd.
Den största nackdelen jag ser är den fysiska storleken.

Till nackdelarna hör väl dålig autofokus och att man aldrig når upp till samma ISO-prestanda, samt att en adapter kostar en hel del.

Har någon erfarenheter eller tips på mer läsning?

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Jag skaffade en C/Y-NEX Speed Booster som jag använde ett tag på min NEX-7, men använde den inte särskilt mycket. Orsaken var att jag främst ville använda den med mitt C/Y Zeiss 50/1.7, men kantskärpan var så dålig att SB:n var oanvändbar för mig med det objektivet (testade två olika exemplar av objektivet med samma resultat). Det var inte bara att hörnen var lite suddiga, utan hela kanten runtom bilden var rejält oskarp.

Men med andra objektiv som C/Y Zeiss 25/2.8 eller C/Y Zeiss 85/2.8 så fungerade det bättre, med dem var det bara de yttre hörnen som var lite dåliga. Jag skaffade senare en Sony A7 istället, och får mycket bättre bildkvalitet med den än med SB:n. Så för mig som fotar mycket natur/landskap så fungerade SB:n inget vidare, men om man inte behöver skärpa ända ut i hörnen så kan det kanske fungera. Men man får inte lika bra bildkvalitet som med en riktigt FF-kamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av perost:

. Men man får inte lika bra bildkvalitet som med en riktigt FF-kamera.

För mig är speedbooster något att använda främst för video eftersom en fullformatare tex 5dmkii har inget att hämta på tex en GH4, BMCC , bmpcc, mfl vad gäller bildkvalité. En liten bubblare är ju A7s men det återstår att se. Förtydligar igen, video, inte stillbilder.
Det finns mängder med rapporter med goda resultat både med just "Speefboostern" och andra billigare märken.
Så IMO, för stillbild nja, för video ja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Tack för era svar!
Kanske inte helt optimalt då när jag tänker på det. Tråkigt med sämre bildkvalitet.

Min tanke var att skaffa en kompakt spegellös APS-C-kamera och en Speed Booster samt köra manuella objektiv, t.ex. 28 mm, 50 mm och 135 mm. Det finns ett överskott av billiga, fina och skarpa objektiv på dessa brännvidder men i mitt tycke behövs fullformat för att det ska bli användbara brännvidder (28 mm är för lång på crop). En bonus vore att få ett steg extra ljusstyrka.

Speed booster är kanske fel beteckning egentligen då det väl avser Metabones produkter. Kanske man borde säga reducer eller något sådant (motsats till extender)

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av glemmy:

Kanske inte helt optimalt då när jag tänker på det. Tråkigt med sämre bildkvalitet.
)

som sagt, pratar vi stillbild så kanske det är så, finns väl säkert en flickrgrupp på ämnet som du kan kolla in. På video sidan blir det ingen försämring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Nisse-Tuta:

som sagt, pratar vi stillbild så kanske det är så, finns väl säkert en flickrgrupp på ämnet som du kan kolla in. På video sidan blir det ingen försämring.

Ja, det var foto jag avsåg (kommenderade perosts upplevelser).
Ska kolla lite på flickr, det var ett bra tips.

/ \